moppen eller cross?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
maccan92
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 23 september 2007, 21:12

moppen eller cross?

Inlägg av maccan92 »

tjaa.. ska nu kanske byta moppen mot en cross som jag vill köra med i vinter.. blir väl lite gatu körning men det är en honda cr 80 -1999. om ni skulle få chansen skulle ni bytt moppe mot cross om den är riktigt pigg o fin? har en gilera cross moppe som kanske är värd 10-12 tusen..
jagerdumare
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 6 september 2008, 18:40
Ort: Färgelanda

Re: moppen eller cross?

Inlägg av jagerdumare »

maccan92 skrev:tjaa.. ska nu kanske byta moppen mot en cross som jag vill köra med i vinter.. blir väl lite gatu körning men det är en honda cr 80 -1999. om ni skulle få chansen skulle ni bytt moppe mot cross om den är riktigt pigg o fin? har en gilera cross moppe som kanske är värd 10-12 tusen..
Nja vette faan.. skulle nog isåfall viljat haft en slant emellan från han som har crollen typ 2-3 papp iaf
JAG GASAR TILLS DE RASAR :D ;)
snutjakter är ju som barnlekar! ;)
Användarens profilbild
Frukt Soda
Svårstartad skrothög
Inlägg: 347
Blev medlem: 29 april 2008, 19:06
Ort: delsbo

Inlägg av Frukt Soda »

en 80cc KAN du inte köra på vägen...för det första är crossar gjorda så att det måste ha motstånd i bakdäcket vilket du INTE får när du kör på vägen(kommer förmodlingen skära)...för det andra så kommer du varva ur en 80cc på 0:tid och det kommer bli fruktansvärt tråkigt efter ett tag(har själv en 125cc 07 och det är till och med tråkigt att köra på vägen för den varvar ur potok för fort) :twisted:
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952
Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå

Inlägg av Moddad »

Frukt Soda skrev:en 80cc KAN du inte köra på vägen...för det första är crossar gjorda så att det måste ha motstånd i bakdäcket vilket du INTE får när du kör på vägen(kommer förmodlingen skära)...för det andra så kommer du varva ur en 80cc på 0:tid och det kommer bli fruktansvärt tråkigt efter ett tag(har själv en 125cc 07 och det är till och med tråkigt att köra på vägen för den varvar ur potok för fort) :twisted:
Kan ju dreva :roll: Men bör icket köras på gatan
Användarens profilbild
RiejuRRX_PH
Elmoped
Inlägg: 100
Blev medlem: 27 oktober 2007, 18:23

Inlägg av RiejuRRX_PH »

kommer förmodligen värmenypa ganska snabbt
Användarens profilbild
ProTeam
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 361
Blev medlem: 20 augusti 2007, 10:53
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av ProTeam »

jag hade en 80cc på gata, varvade ur riktigt fort men ja försökte köra på låga varvtal, det är skitsnack att dom skär om dom inte får motstånd på bakdäcket. min klara sig hur bra som helst.

vill du dock kunna köra mycket och länge och hårt så behåll moppen.

i lagen är det lika illa att köra cross som trimmad moped.
Användarens profilbild
meanzick
Axel och Vickes personliga slav
Inlägg: 7262
Blev medlem: 18 maj 2008, 12:25
Ort: Hemma hos Mille
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

beror ju helt på hur man kör :wink:
Tillhör mille!
maccan92
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 23 september 2007, 21:12

Inlägg av maccan92 »

okej.. men asså det är ju bara att dreva om den ju ? ska ut till han imorn iaf o prov köra den o sånt.. se hur fort den varvar ut o lite sånt.. sen jag ligger aldrig på högsta varv utan ligger alltid på tunga varv typ.. min moppe går rätt skapligt också men gasar bara ur ibland men drar aldrig ut på alla växlar kanske på 3an till 4-5an sen lugnt..
Användarens profilbild
RJ Racing
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 11 augusti 2008, 00:56

Inlägg av RJ Racing »

behåll moppen!
Kör Gilera Och Känn Det Vibrera!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Köp 80 cc lätt :D Om du inte har ett visst transportbehov så är ju crossen mkt roligare :D

Asså ja fattar inte va alla har fått alla fördomar ifrån om crossar :O

Klart som fan dom inte skär bara man kör på gata, o klart som fan dom inte måste ha massa motstånd på bakdäcket ^^ Håller länge gör dom ju också, ja mena, har ni sett hur crossförare behandlar sina motorer på bana?

Grejjen me den ä att 2T crossars motorer är lite " självaccande", motorn accar hela tiden av sig själv även fast du håller samma gas. Då blir de lägre tryck i vevhuset och ramlagren skär. Därför är de strikt förbjudet att motorbromsa tvåtakt ;)

Så grejen är att man får köra såhär på "väg": Åka och småacca med gasen, hålla in kopplingen o rulla och torrgasa lite, sen när farten sjunkit så får man acca om lite ^^ o hålla på så ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Rabxorzz
F.D Moderator
Inlägg: 5615
Blev medlem: 26 mars 2008, 20:21
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Rabxorzz »

Cross tror jag va :D
Bild
maccan92
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 23 september 2007, 21:12

Inlägg av maccan92 »

okej :D aa fattar heller inte det.. klart att dom inte skär för det inte är motstånd på bak däcket vart har ni hört det ? :S men är det nån som vet hur man kan dreva om den så den får lite högre topp hastig het ist för gasres hela tiden xD
fax110
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 10 maj 2008, 20:14

Inlägg av fax110 »

maccan92 skrev:okej :D aa fattar heller inte det.. klart att dom inte skär för det inte är motstånd på bak däcket vart har ni hört det ? :S men är det nån som vet hur man kan dreva om den så den får lite högre topp hastig het ist för gasres hela tiden xD
har du bytt ? jag skulle gjort de sen så kan du ju dreva den väldigt mycke och ändå ha samma top som moppen hade men bytt till det tyngsta du kan sen ser du om du tycker de va tråkigt då dreva du ner så mycket som känns rimligt igen
maccan92
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 23 september 2007, 21:12

Inlägg av maccan92 »

nej nej inte än.. :) aa precis så jag menar.. :P för crossar är ju byggda för att axxa snabbt o inte topp hastighet.. och eftersom det är en 80cc går det ju att dreva så den går skapligt fort ist för axx..
fax110
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 10 maj 2008, 20:14

Inlägg av fax110 »

maccan92 skrev:nej nej inte än.. :) aa precis så jag menar.. :P för crossar är ju byggda för att axxa snabbt o inte topp hastighet.. och eftersom det är en 80cc går det ju att dreva så den går skapligt fort ist för axx..
japp och om du inte vill ha mopeden längre byt bara direkt men du kan ju alltid försöka få honom att lägga 1-2k emmelan så du får lite handpenning också
maccan92
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 23 september 2007, 21:12

Inlägg av maccan92 »

aa kan jag ju göra :)
maccan92
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 23 september 2007, 21:12

Inlägg av maccan92 »

aa kan jag ju göra :)
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

köp crossen om du vill vara stans största fucko.

Ha kvar moppen om du vill vara smart och inte bli fattig.
Eolsson
Elmoped
Inlägg: 67
Blev medlem: 8 januari 2008, 14:54
Ort: svenljunga

Inlägg av Eolsson »

cross håller itne med att köra på väg, kommer både varva för mycket och till sist skära. och så är de alldeles för mycket vibrationer både för att dom är så högvarviga och för däckens skull. dels är det tråkigt att köra cross på asfalt plus att du intekommer kunna göra de så mycket för folk retar sig på det och ringer polisen. och en trimmad moppe går säker 20km/h fortare än en 80cc cross
Användarens profilbild
meanzick
Axel och Vickes personliga slav
Inlägg: 7262
Blev medlem: 18 maj 2008, 12:25
Ort: Hemma hos Mille
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

Eolsson skrev:cross håller itne med att köra på väg, kommer både varva för mycket och till sist skära. och så är de alldeles för mycket vibrationer både för att dom är så högvarviga och för däckens skull. dels är det tråkigt att köra cross på asfalt plus att du intekommer kunna göra de så mycket för folk retar sig på det och ringer polisen. och en trimmad moppe går säker 20km/h fortare än en 80cc cross
hahaha :D de är ju ingen som säger. Men låter mer gör de oftast och folk kommer säkert ringa polisen. Men er du lika heftig som mäj så åkär du ifjån dom. :wink:
Tillhör mille!
Användarens profilbild
Frukt Soda
Svårstartad skrothög
Inlägg: 347
Blev medlem: 29 april 2008, 19:06
Ort: delsbo

Inlägg av Frukt Soda »

Vrf är alla bara fuckos? :roll:

Kör ej crossen på vägen... den kommer att dö förr eller senare OM du inte kör som bensinskalle berätter(vilket du inte kommer göra när du väl kört ett tag)
Låst