CPI SM problem med förgasarinställning

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

averagevästeråsare
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 6 maj 2022, 07:47

CPI SM problem med förgasarinställning

Inlägg av averagevästeråsare »

Jag har en CPI sm från 2008 med mikuni vm16 förgasare.

Pluggen var dragen när jag köpte moppen. Jag har tillverkat en egen plugg som stryper litegran. Jag hade även de här problemen innan jag montera min egna plugg. Jag försöker få moppen att gå lagligt men för tillfället så går den 53km/h plant och uppför, och 60km/h i en liten nerförsbacke.

lågfartsmunstycke: 27,5 (25 är orginal för mikuni vm16)
huvudmunstycke: 72,5 (orginal i manualen)
luft/bränsleskruven: helt iskruvad
trottelnålen: mitten (troligen orginal)

Alla test jag har utfört har varit med en varm motor.

Saker som är bekräftade:
- Förgasaren är helt rengjort.
- Oljepumpen fungerar (går lika dåligt med självblandning).
- Det är ordentligt med ny fräsch bensin i tanken.
- Det är ordentligt med ny fräsch olja i oljetanken.
- Det är inte tjuvluft. Har testat mycket med startgas.

Med luft/bränsleskruven utskruvad det lilla minsta:
- Väldigt rapp acceleration.
- "BHÖÖÖÖÖÖ" ljud efter ett tag med fullgas.
- Har knappt någon rök över huvud taget.
- Verkar som att den får för tunn blandning.
- Låter mycket bättre.

Med luft/bränsleskruven helt iskruvad:
- Går helt okej på fullgas hur länge som helst (flera kilometer).
- Tråkig acceleration, men accepterbar.
- Otroligt mycket rök när den varmkör (automat choke), särskilt när jag gasar.
- Drar cirka 0,5l milen (jag undviker att varmköra och kör snålt).
- Knattrar, smäller och kör ojämnt.

Jag har försökt fixa det här problemet i veckor och jag skulle verkligen uppskatta hjälp jätte mycket!
averagevästeråsare
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 6 maj 2022, 07:47

Inlägg av averagevästeråsare »

Jag har äntligen hittat vad det var för fel :D Jag tog isär hela förgasaren och rengjorde den, kollade om flotören var trasig, mm.. Då såg jag en gummiplugg som hade spruckit precis innan insuget (igen aning varför den ens finns). Bytte den och moppen blev mycket mer förutsägbar och jag kan äntligen justera förgasarinställningarna.
Skriv svar