Får verkligen inte igång moppen!

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Minitoj
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 5 februari 2014, 17:32

Får verkligen inte igång moppen!

Inlägg av Minitoj »

Jag köpte mig en Derbi Predator som såldes som "ej startad". Efter lite startgas och rengöring av förgasare så startade den och gick lite halvkasst. Blev lite tvätt, lack och inställning av förgasaren sen ut för provkörning. Efter ca 1km tappade den effekt och därefter efter några meter så dog den helt, inget liv sen dess. Nu håller jag alltså på att bli galen över att den inte startar, all form av hjälp uppskattas!

Komp finns, ordentlig gnista finns, den får bensin (stiftet blir blött) och reedsen är täta. Har även köpt ny tändspole omifall den spökade.
Vad är det jag missar?
anveros
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:23
Ort: lagan

Inlägg av anveros »

Rätt tändstift?
Kollat runt med startgas?
Testat med annan cdi, ifall?
Rätt munstycke i?
anveros
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:23
Ort: lagan

Inlägg av anveros »

Rätt tändstift?
Kollat runt med startgas?
Testat med annan cdi, ifall?
Rätt munstycke i?
Ludix blaster hater
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 3 december 2023, 08:18

Re: Får verkligen inte igång moppen!

Inlägg av Ludix blaster hater »

Kolla att det sitter rätt tändstift i, det finns en kod på tändstiftet som berättae vilka egenskaper det har Typ NGK ( märke) BR8 ES betyder B =kopparkärna R = Resistor 8 Hårdhet( hur varmt/ kallt tänstiftet ska gå ju lägre tal desto softare körning/varmare stift). E= längden lång S=något annat special.
Spraya startgas runt motor för att leta tjuvluft.om någon tätning/packning läcker kan man höra att varvtalet påverkas om man sprutar startgas i det området. Rätt munstycke- om man ändrar tex ljudämpare kan bränslemängden behövas ändras i förhållande till det nya luftfödet- man jettar då upp förgasaren för aktuellt problemområde ( varvtal) till exempel man sätter in ett större munstycke.
Skriv svar