Kymco super 8, 4T dippar i hastighet av och an.

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

anveros
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:23
Ort: lagan

Kymco super 8, 4T dippar i hastighet av och an.

Inlägg av anveros »

När jag kör så gör scotern runt 52-54 km/h, plötsligt så dippar den till 35-40.
Känslan är bensin tillförseln.
Startar lätt kall men något mer segstartad varm. Den går igång varm men får såga något längre.
När jag köpte den hade den gått 440 mil o packningen mellan förgasaren och bottentråget läckte bra. Bytte den så den är helt tät. Den har stått ett tag och börjar fundera om nåt membran är dåligt eller rent av chocken strular.
Har nån typ nåt att komma med så han börjar gå vettigt igen.
anveros
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:23
Ort: lagan

Inlägg av anveros »

Samtidigt med detta problem bytte jag variatorröret. Orginal gjorde den 48. Efter bytet nu gör den 54. Jag har gått ur åldern för att vråltrimma. Tänker mer att hålla hastighet o samtidigt få lägre varv med lägre förbrukning.
Är inte super duktig på motorer. Förgasare på 4 T är mer komplexa.
Därför söker jag lite hjälp samt idéer för att hitta fenomenet med att den plötsligt dippar 10 km/h för att sen sakta gå upp till Max igen. Håller man fylldas o släpper gas o gasar igen så bromsar den in för en sekund för att sen ge fullgod igen. Frustrerande irriterande.
anveros
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:23
Ort: lagan

Inlägg av anveros »

Samtidigt med detta problem bytte jag variatorröret. Orginal gjorde den 48. Efter bytet nu gör den 54. Jag har gått ur åldern för att vråltrimma. Tänker mer att hålla hastighet o samtidigt få lägre varv med lägre förbrukning.
Är inte super duktig på motorer. Förgasare på 4 T är mer komplexa.
Därför söker jag lite hjälp samt idéer för att hitta fenomenet med att den plötsligt dippar 10 km/h för att sen sakta gå upp till Max igen. Håller man fylldas o släpper gas o gasar igen så bromsar den in för en sekund för att sen ge fullgod igen. Frustrerande irriterande.
anveros
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:23
Ort: lagan

Inlägg av anveros »

Uppdatering!
Bytte variator röret till ostrypt och cdiboxen.
Innan bytet 48-50.
Nu runt 60 knyck.
Förgasarens luftskruv var 1 varv ut så den hrundinställdes till 2 1/2 varv.
När man kör i 50, släpper gas och gas så bromsar motorn in för 1-2 sek för att sen komma tillbaks sakta ibland och fort ibland. Justerat skruven till 2 varv men samma problem. Nån som vet vad detta beror på?
Ser att avgasröret är smalt framtill. Hört att 4T ska fritt blås.
Vet inte om munstycke är för litet eller stort eller om det beror på avgassystemet.
Ser att det är låg aktivitet på forumet.
Läser gör man men knappt ingen som skriver nåt.
anveros
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:23
Ort: lagan

Inlägg av anveros »

Uppdatering!
Tog kontakt med förra ägaren och frågade om dem gjort nåt med förgasaren.
Kom fram att dem bytt TILL ett LITE större munstycke.
Ok, rev ner förgasaren o kollade.
Orginal har 80 och dem HADE slängt i 90 munstycke.
Ojdå, bytte till orginal och gjorde GRUNDJUSTERING på förgasaren.
Justerade skruven till 2 1/4 varv.
Det är en helt ny maskin att köra!
Riktigt bra acc och drar hele vägen till 58-60.
Bromsar inte in mer från halvgas till fullgas vid 40.
Har lärt mig en sak här. Kolla tändstiftets färg.
Kände på mig att den gav för mye bränsle. Och stiftet var svart. Nu är den chokladbrun och går som en dröm.
Så förvånad men riktigt nöjd ändå.
Köper man en scooter av en grabb så är man inte förvånad om nåt är vajsing med den.
4 takt får jag säga, suger inte som vissa säger.
Till och med betydligt bättre stick än Peugeot scootrarna jag hade innan.
Hoppas nån drar lärdom av detta.

Over and out.
anveros
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:23
Ort: lagan

Inlägg av anveros »

Uppdatering!
Tog kontakt med förra ägaren och frågade om dem gjort nåt med förgasaren.
Kom fram att dem bytt TILL ett LITE större munstycke.
Ok, rev ner förgasaren o kollade.
Orginal har 80 och dem HADE slängt i 90 munstycke.
Ojdå, bytte till orginal och gjorde GRUNDJUSTERING på förgasaren.
Justerade skruven till 2 1/4 varv.
Det är en helt ny maskin att köra!
Riktigt bra acc och drar hele vägen till 58-60.
Bromsar inte in mer från halvgas till fullgas vid 40.
Har lärt mig en sak här. Kolla tändstiftets färg.
Kände på mig att den gav för mye bränsle. Och stiftet var svart. Nu är den chokladbrun och går som en dröm.
Så förvånad men riktigt nöjd ändå.
Köper man en scooter av en grabb så är man inte förvånad om nåt är vajsing med den.
4 takt får jag säga, suger inte som vissa säger.
Till och med betydligt bättre stick än Peugeot scootrarna jag hade innan.
Hoppas nån drar lärdom av detta.

Over and out.
anveros
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:23
Ort: lagan

Inlägg av anveros »

Uppdatering!
Först och främst får jag skriva att kommentarer och ev svar på forumet är svagt eller inget. Läsa gör man men inget mer.

Nu till ämnet!
Har kört med scootern 5,4 mil därav med skjuts i 3 mil.
Som jag skrev innan , som en ny maskin!
Tankat fullt och efter 5,4 mil så har nålen knappt rört sig. Innan med 90 munstycke kom jag 9 mil på 4 lit. Det ska bli intressant när det tankas nästa gång.
Helnöjd annars. Dock en liten skitsak reagerade jag på.
Att den sakkar något vid uppförsbackar. Inte mye men lite.
Det enda som ändrats på variatorn är till ostrypt rör.
Undrar vad man skulle tänkas göra mot detta?
Acc och vridet är mer än bra.
Sen kan jag oxå nämna att scooter med större hjul är som alla vet bättre! Däckens slukar vägen på ett mjukare sätt, inga stötigheter. En fröjd att köra och tystare går en 4t oxå. Sen har motorn ventiler som ska justeras in då och då. Det får man ta efterhand.
Det som är bra att ha hemma är nåt membran och några packningar till flottörhuset. När jag delade på min så ramlade packningen av. Gick inte att få på plats igen. Packningen hade på nåt sett svullnat och var större än spåret den skulle sitta i.
Själv har jag dessa xtra + en reservdels förgasare att träna på. Mer lull i 4t förgasare.
Skriv svar