Baotian basic går för fort..

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

pacmyc
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 april 2020, 21:22

Baotian basic går för fort..

Inlägg av pacmyc »

Hej.
Jag köpte en Baotian basic från 2003 för samt en något nyare Baotian classic som jag använde för reservdelar.
Jag har fått moppen att gå rätt bra men den går lite för fort. Jag vill ha gott om kräm upp till 45 km/h och sen ska den helst inte gå varken långsammare eller snabbare oavsett om det sluttar uppför eller nerför.
Jag har bytt orginal variatorvikter från 6 gram till 5 gram. Jag får lite kraftigare acceleration men topphastigheten verkar oförändrad.

Jag flyttade variatorkåpan från ersättningsmoppen, vilken innehåller en pulsgivare. Jag såg även att bakre variator-"koppen" som ligger ytterst hade en lite förhöjning, vilket basic:en saknade. Så jag flyttade även över denna.
Drog fram kabeln till rätt stift i kontakten till CDI-boxen.

Problemet är att jag inte får CDI-boxen att strypa. Jag har ohm-mätt på kabeln till pulsgivaren och den ger ca 120 ohm vid stillastående. Om jag roterar bakhjulet för hand och samtidigt mäter så kommer det pulser.

Jag har försökt att strypa den med variatorring. Den som jag fick med är 3 mm och gör ingen skillnad. Men som sagt vill jag hellre strypa den med CDI box:en.

Det finns ingen strypning i förgasarlocket (och har ej funnits). Strypningen i luftintaget finns kvar.
Ändå gör moppen ca 55 km/h på plan mark och över 60 km/h i nerförsbacke.