Träning, kost & hälsa-tråden

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

DEA!! skrev:Vilken lättnad innan skolan börjar :D
jo haha det förstår jag :D 110kg är mitt första delmål i bänken. Maxade 105kg sist jag provade för några månader sedan.

Tar iallafall en 6a på 90kg, vill inte testa innan jag är helt säker på att 110kg går upp xD
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

Ok så har just börjat med gymma då jag ej vill bli fet å slutat med hockey :)
Men har ni några bra tips då?
Googlade och bestämde mig för ett chema och kör 2 gånger i veckan triceps axlar och två gånger i veckan ben
Sen nästa vecka kör jag biceps bröst och bål.
och rullar på veckorna.
Vad tror ni om det? Har ni några bra övningar? Vill typ balancera styrcka och muskelmassa

Vill ni se mitt schema kan jag lägga ut de men vet ej om någon vill se de :)
Men kolla...ja la en post!
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Du vill bara träna två dagar i veckan? :)
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

DEA!! skrev:Du vill bara träna två dagar i veckan? :)
¨
Nej tränar 4 ggr i veckan :) Alltså 2 triceps axlar pass och 2 ben pass:)
Hitta något som heter starting strength så kanske ska följa den :)
http://www.styrkelabbet.se/starting-strength/
Men kolla...ja la en post!
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Bröst? Rygg? Biceps?

Jag hade kört antingen på stronglift 5x5. Eller över-/underkroppspass till en början. :)
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Blev det några personliga rekord detta år?
Vad är era mål inför 2016? :)
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
YourShoulder
Elmoped
Inlägg: 70
Blev medlem: 4 februari 2015, 16:31

Inlägg av YourShoulder »

Själv vart jag rätt nöjd med de 5 muscle-ups jag gjorde, samt de 22 pull-ups jag fick ur mig en vanlig kväll i trappan 8)

Hoppas på att kunna lägga på 10kg i bänk och squats våren 2016 :lol:
Fan vad coolt
Användarens profilbild
guddingalex
Svårstartad skrothög
Inlägg: 181
Blev medlem: 7 oktober 2013, 13:42
Ort: östersund

Inlägg av guddingalex »

målen för 2016:
180böj
130bänk
200mark
tyngdlyftning:
130 stöt
ryck 100

gör nu:
160böj
115bänk
175mark

110stöt
75ryck kroppsvikt: 85kg 180cm lång 16år
2015 höjde jag från 130 till 160 böj, 140 till 175 mark, 50 till 110 stöt, precis lärt mig ryck och bänk 80 till 115kg.
Gör kolvbyten, cylinderbyten och motorrenoveringar med mera (billigt). alex.gudding@gmail.com

kika gärna på mitt projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 299#632299
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

guddingalex skrev:målen för 2016:
180böj
130bänk
200mark
tyngdlyftning:
130 stöt
ryck 100

gör nu:
160böj
115bänk
175mark

110stöt
75ryck kroppsvikt: 85kg 180cm lång 16år
2015 höjde jag från 130 till 160 böj, 140 till 175 mark, 50 till 110 stöt, precis lärt mig ryck och bänk 80 till 115kg.
riktigt starkt det där! lycka till :)

detta år ska jag testa något nytt för min del, deff :shock:
Aldrig gjort detta seriöst. Kommer ju förstås att försöka hålla mig kvar på samma vikter (vilket kanske kommer gå ett tag). Men framförallt rikta in mig på att bli av med fett och minska så lite muskelmassa som möjligt. Har alltid varit mullig så det kommer helt klart att bli en utmaning då jag alltid varit i skafferiet :roll: Målet är att komma ner till 100-105kg igen. Väger i dagsläget 118kg, har vägt 123kg som mest. Så styrkan får återkomma om något år igen.
Årets Styrelsemedlem 2013
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

Mitt mål är och komma tillbaka igen efter jag drog till mig i ländryggen i december i marklyft,

har kunnat köra på men inte som jag velat dock. har börjat köra mark nu igen drygt 3 månader sedan på starka 50kg haha.

Men hoppas ju komma upp mig lite innan säsongen börjar i maj! :)
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

euroman skrev:Mitt mål är och komma tillbaka igen efter jag drog till mig i ländryggen i december i marklyft,

har kunnat köra på men inte som jag velat dock. har börjat köra mark nu igen drygt 3 månader sedan på starka 50kg haha.

Men hoppas ju komma upp mig lite innan säsongen börjar i maj! :)
Ajdu :o lät inget vidare.. Sätter det stopp för annat med? Böj, axlar m.m?
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

Vill gå ner lite i vikt innan sommarn ja ni vet typ deffa.
Men inte nån hyper def utan bara en litet underskott av kalorier om dagen så det syns i längden osv.
Men hur fasiken räknar ni på vad ni äter när man äter skolmat? Vet lixom ej vad som innheåller hur mycket. Eller om jag får i mig för lite protein.
Tips upskattas
Men kolla...ja la en post!
Användarens profilbild
guddingalex
Svårstartad skrothög
Inlägg: 181
Blev medlem: 7 oktober 2013, 13:42
Ort: östersund

Inlägg av guddingalex »

DEA!! skrev:
guddingalex skrev:målen för 2016:
180böj
130bänk
200mark
tyngdlyftning:
130 stöt
ryck 100

gör nu:
160böj
115bänk
175mark

110stöt
75ryck kroppsvikt: 85kg 180cm lång 16år
2015 höjde jag från 130 till 160 böj, 140 till 175 mark, 50 till 110 stöt, precis lärt mig ryck och bänk 80 till 115kg.
riktigt starkt det där! lycka till :)

detta år ska jag testa något nytt för min del, deff :shock:
Aldrig gjort detta seriöst. Kommer ju förstås att försöka hålla mig kvar på samma vikter (vilket kanske kommer gå ett tag). Men framförallt rikta in mig på att bli av med fett och minska så lite muskelmassa som möjligt. Har alltid varit mullig så det kommer helt klart att bli en utmaning då jag alltid varit i skafferiet :roll: Målet är att komma ner till 100-105kg igen. Väger i dagsläget 118kg, har vägt 123kg som mest. Så styrkan får återkomma om något år igen.
för att bibehålla muskelmassa under förbränning av fet krävs ett högt intag av protein och aminosyror för att hålla proteinsyntesen hög. samtidigt som du ligger på minsta möjliga kaloriunderskott, 500kcal som högst. Värden: detta beror på hur din dagliga kort ser ut, många kör 40% protein 40% kolhydrater 20% fett (mig själv inkluderat) annars brukar många höga fettet och sänka kolhydraterna som enligt många hjälper med förbränning detta är personligt.

teoretiskt sätt skall du gå ner 0.5kg+ per vecka på ett underskott på 500kcal dvs ha i åtanke att rör man på sin mycket så är chanser goda att du förlorar mer på vecka. jag rekommenderar inte lägre än 500 muskelmassan har en stor tendens av tappas fort då! även ha inte för bråtomt låt det ta tid du får bättre resultat av de tro mig!

hoppas detta hjälpt!
Gör kolvbyten, cylinderbyten och motorrenoveringar med mera (billigt). alex.gudding@gmail.com

kika gärna på mitt projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 299#632299
Användarens profilbild
guddingalex
Svårstartad skrothög
Inlägg: 181
Blev medlem: 7 oktober 2013, 13:42
Ort: östersund

Inlägg av guddingalex »

Rotmosmannen skrev:Vill gå ner lite i vikt innan sommarn ja ni vet typ deffa.
Men inte nån hyper def utan bara en litet underskott av kalorier om dagen så det syns i längden osv.
Men hur fasiken räknar ni på vad ni äter när man äter skolmat? Vet lixom ej vad som innheåller hur mycket. Eller om jag får i mig för lite protein.
Tips upskattas
deta är ett problem! man kan aldrig veta exakt! bästa sätt enligt mig är att uppskatta vad tex 100g lax innehåller för näringsämnen och räkna ungefär hur många 100g du har på tallriken! eller vad de är du äter.
Gör kolvbyten, cylinderbyten och motorrenoveringar med mera (billigt). alex.gudding@gmail.com

kika gärna på mitt projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 299#632299
Användarens profilbild
MotorAndMoore
Svårstartad skrothög
Inlägg: 331
Blev medlem: 18 januari 2016, 12:43
Ort: Falköping

Inlägg av MotorAndMoore »

Jag försöker gå upp i vikt inget funkar he*** springer 1 mil i veckan och tränar varje dag och grejsr med mopparna förstås :lol: :lol:
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Kölby skrev:Jag försöker gå upp i vikt inget funkar he*** springer 1 mil i veckan och tränar varje dag och grejsr med mopparna förstås :lol: :lol:
Du äter för lite, kort och gott. Ät mer. Skulle inte det fungera så får du se till att äta ännu mer.

Löpning känns ju också som en väldigt dålig idé om du vill gå upp i vikt. Kondis och syreupptagning är ju riktigt nice, men det är inte kroppsbyggarträning, om man säger så.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
MotorAndMoore
Svårstartad skrothög
Inlägg: 331
Blev medlem: 18 januari 2016, 12:43
Ort: Falköping

Inlägg av MotorAndMoore »

Aha tackar får ät som f*n
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

Kölby skrev:Aha tackar får ät som f*n
käka inte donken varje dag. Är de i min klass som tror att de kommer gå upp iv vikt av de och bara käkar donken. Sant men inte på samma sätt. Ät hälsosamt men mycket.
Men kolla...ja la en post!
Användarens profilbild
MotorAndMoore
Svårstartad skrothög
Inlägg: 331
Blev medlem: 18 januari 2016, 12:43
Ort: Falköping

Inlägg av MotorAndMoore »

Rotmosmannen skrev:
Kölby skrev:Aha tackar får ät som f*n
käka inte donken varje dag. Är de i min klass som tror att de kommer gå upp iv vikt av de och bara käkar donken. Sant men inte på samma sätt. Ät hälsosamt men mycket.
Va i he*** äter väll för f*n inte på donken det är egen jagat kött älg och vildsvin som står på menyn hemma riktigt kött inget ihop kok som på donken.
Jag är 179cm och väger 56 kilo inget vidare sen har jag även celiaki så min kropp tar inte upp näring som vanligt fölk... Celiakin är en stor anledning varför jag är så smal
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Har nu gått ner 5kg, vägning imorgon igen :roll: lååångt kvar dock....
Årets Styrelsemedlem 2013
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

DEA!! skrev:
euroman skrev:Mitt mål är och komma tillbaka igen efter jag drog till mig i ländryggen i december i marklyft,

har kunnat köra på men inte som jag velat dock. har börjat köra mark nu igen drygt 3 månader sedan på starka 50kg haha.

Men hoppas ju komma upp mig lite innan säsongen börjar i maj! :)
Ajdu :o lät inget vidare.. Sätter det stopp för annat med? Böj, axlar m.m?
nej har kunnat köra axlar som jag velat men böj har gjort ruskigt ont och även benpressen.

Känns riktigt bra att man kan köra lite lätt nu utan att den gör ont som satan dagen efter! :) Var uppe och körde 8or på 250kg i benpressen nu, kände av lite efter 3 settet men inget dagen efter. Även kör väldigt mycket rehab träning för ländryggen så börjar komma tillbaka iaf :P
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

DEA!! skrev:Har nu gått ner 5kg, vägning imorgon igen :roll: lååångt kvar dock....
deff tar lång tid! :) bara kämpa på och försöka så gott du kan!

Viktigt är att proppa på med mycket proteiner så man inte tappar muskler på samma gång! :)
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

euroman skrev:
DEA!! skrev:Har nu gått ner 5kg, vägning imorgon igen :roll: lååångt kvar dock....
deff tar lång tid! :) bara kämpa på och försöka så gott du kan!

Viktigt är att proppa på med mycket proteiner så man inte tappar muskler på samma gång! :)
Benpress är ju grymt att du kan köra! Är lyckligt lottad som aldrig varit skadad på så vis. (Än så länge).

Ja har inte tappat så mycket styrka som jag trodde ändå. Blir ju perfekt sen när det blir ljusare på kvällens efter klockomställningen så att man kan promenera på kvällarna. Lantis utan lyse här ute :roll:
Årets Styrelsemedlem 2013
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

DEA!! skrev:
euroman skrev:
DEA!! skrev:Har nu gått ner 5kg, vägning imorgon igen :roll: lååångt kvar dock....
deff tar lång tid! :) bara kämpa på och försöka så gott du kan!

Viktigt är att proppa på med mycket proteiner så man inte tappar muskler på samma gång! :)
Benpress är ju grymt att du kan köra! Är lyckligt lottad som aldrig varit skadad på så vis. (Än så länge).

Ja har inte tappat så mycket styrka som jag trodde ändå. Blir ju perfekt sen när det blir ljusare på kvällens efter klockomställningen så att man kan promenera på kvällarna. Lantis utan lyse här ute :roll:
Jo riktigt nöjd då det är en bra övning :D

aha jo då förstår jag att du vill ha lite ljusare påkvällarna. Riktigt skönt att du inte tappar styrka för då är det sjukt mycket lättare och komma tillbaka.
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

har gått ner 7 kilo sen jag började deffen nu :roll:
har ökat träningen, men j*vlar vad det sliter på mina axlar :cry:
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

DEA!! skrev:har gått ner 7 kilo sen jag började deffen nu :roll:
har ökat träningen, men j*vlar vad det sliter på mina axlar :cry:

Samma samt lederna... :(

Minus 8 dock sen nyår😊
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Du ska ju alltid va värst :wink:
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Någon mer som var på giants live i Norrköping i lördags? :)
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Någon som börjat med sin sommardeff eller liknande? Mål inför sommaren?
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

DEA!! skrev:Någon som börjat med sin sommardeff eller liknande? Mål inför sommaren?
Ska börja nu i april med deffen, inge hardcore men tror de räcker lätt inom en t två månader. Inge kebab t lunch ist för skolmat å sådant, inge läsk, inge chips å sådan samt jag har lagt in två pass cardio i veckan. Frukostar e oftast gröt eller milkshake med kvarg å pulver. tips lägg i ägg, de smakar inge å bra protein ;) väger 95kg och är 195 cm atm
Men kolla...ja la en post!
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Helt rätt! Hur gammal är du? :roll:

Har deffat nu i två veckor. Började på 95kg och 9,6% kroppsfett. Får se vart detta leder.. skulle vilja stå på scenen någon gång :roll:
Årets Styrelsemedlem 2013
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

DEA!! skrev:Helt rätt! Hur gammal är du? :roll:

Har deffat nu i två veckor. Började på 95kg och 9,6% kroppsfett. Får se vart detta leder.. skulle vilja stå på scenen någon gång :roll:
Hur går det med tränadet nu då? ;)
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

euroman skrev:
DEA!! skrev:Helt rätt! Hur gammal är du? :roll:

Har deffat nu i två veckor. Började på 95kg och 9,6% kroppsfett. Får se vart detta leder.. skulle vilja stå på scenen någon gång :roll:
Hur går det med tränadet nu då? ;)
Haha, jo det rullar på..

Inga direkta mål för tillfället, vilket tyvärr gör att man kanske inte får ut allt av träningen. :roll:

Är på gymmet 5-6 gånger i veckan. Tänkte försöka tappa lite vikt nu här fram till jul, lite väl tung nu.... :roll:

Hur går det för dig då? :)
Årets Styrelsemedlem 2013
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

DEA!! skrev:
euroman skrev:
DEA!! skrev:Helt rätt! Hur gammal är du? :roll:

Har deffat nu i två veckor. Började på 95kg och 9,6% kroppsfett. Får se vart detta leder.. skulle vilja stå på scenen någon gång :roll:
Hur går det med tränadet nu då? ;)
Haha, jo det rullar på..

Inga direkta mål för tillfället, vilket tyvärr gör att man kanske inte får ut allt av träningen. :roll:

Är på gymmet 5-6 gånger i veckan. Tänkte försöka tappa lite vikt nu här fram till jul, lite väl tung nu.... :roll:

Hur går det för dig då? :)
Det är inte dåligt med så många tillfällen! :)

Jodå det går bra, gått på ett styrkelyft schema sen December 2018 och dragit en massa PB och även avverkat min första styrkelyft tävling i April 2019 :)
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

euroman skrev:
DEA!! skrev:
euroman skrev: Hur går det med tränadet nu då? ;)
Haha, jo det rullar på..

Inga direkta mål för tillfället, vilket tyvärr gör att man kanske inte får ut allt av träningen. :roll:

Är på gymmet 5-6 gånger i veckan. Tänkte försöka tappa lite vikt nu här fram till jul, lite väl tung nu.... :roll:

Hur går det för dig då? :)
Det är inte dåligt med så många tillfällen! :)

Jodå det går bra, gått på ett styrkelyft schema sen December 2018 och dragit en massa PB och även avverkat min första styrkelyft tävling i April 2019 :)
Jaså, vad kul :D i vilken klass?
Årets Styrelsemedlem 2013
Skriv svar