Ingen gnista total nybörjare

Här kan du via upp ditt projekt som inriktar sig på scooter. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

t0gge84
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 juni 2019, 09:27

Ingen gnista total nybörjare

Inlägg av t0gge84 »

Hej,
Jag har problem med min viarelli Sprint.

Det började med att den tappade hastighet, motorn blev seg och den gick ner till 30 kh/h istället för ca 45km/h som den brukar gå.

När jag kom hem sen så skulle jag försöka kika på vad som skulle kunna vara fel. Den gick då att starta.

Av nån anledning (kommer ej ihåg varför) lade jag ner moppen på sidan. Därefter gick den ej att starta mer.

Jag misstänkte att den kanske va sur och plockade isär och rengjorde förgasaren. Och passade samtidigt på att plocka isär cylinder. Det visade sig att det fanns en liten skada på golven så jag beställde och monterade en ny kolv. Fanns även en skada på tändplatta så beställde och monterade även en sådan.

Efter att ha monterat ihop motorn och allt igen och skulle försöka starta så fanns inte längre någon gnista.

Jag har givetvis provat byta tändstift, jag har mätt tändkabeln med multimeter och den verkar vara ok. Jag har följt denna felsökningsguide: (http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=26451) och det mesta ser bra ut, men när jag mäter minuspolen på batteriet med jorden på cdi'n, finns ett litet motstånd (0,2 ohm) antar att det är ok? När jag mäter mellan minuspolen på batteriet och olika jordpunkter (motorblocket samt alla jordkablar) finns ett motstånd på mellan 0,2-1,3 ohm. Är detta ok eller kan det vara jordfel?

Har även följt denna felsökningsguide: http://scooterdoctors.egetforum.se/grun ... -t400.html

Där stämmer mycket men jag får 350 ohm i motstånd över tändplattan istället för rekommenderat 500-600 ohm i enlighet med bild 5. Samt jag kan inte genomföra bild 6 och 7 för jag har ingen grön kabel i den kontakten, endast gul och vit.

Kan jag mäta strömmen från pickupen till cdi'n? Det skall vara 2,1 volt varje varv enligt bild 2.

Jag har alltså uteslutit fel på tändkabeln/tändspole, tändstift, hur går jag vidare? Vad kan jag mer felsöka och hur?

Kan jag på något vis felsöka baklänges? Börja längst ut i tändhatten och jobba mig bakåt i systemet? Om isf, mäter jag volt, ohm? Eller vad mäter jag? Måste jag trycka på elstartsknappen när jag mäter?

Är första gången jag skuvar så håll det gärna på en näst intill överpedagogisk nivå:)

Tack på förhand!