Drivaxel splines = Knas, !Hjälp!

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Herr.eldenfjord
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 maj 2019, 19:06
Ort: Västerås

Drivaxel splines = Knas, !Hjälp!

Inlägg av Herr.eldenfjord »

Hejsan! Jag kunde ej hitta något om det problem jag har!
Jag hat beställt hem massa trimdelar till min Keeway Milan 50. Men nu när jag öppnar variatorn, så ser jag att splines'en på drivaxeln. "Där man sätter variatorn på" Dom är ganska misshandlade! Vad kan man göra? Och om jag ska byta ut den delen av drivaxel måste jag klyva hela motorn? Eller räcker det med att lossa skruvarna inifrån variator kåpan, och ta loss den? respektive sätta dit ny? Skulle bli oerhört tacksam för hjälp angående detta! Mvh Danne! :shock:
Det är inte vad du har gjort som räknas! Det är vart du är på väg någonstans, och vilka val du gör nu.
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

Jag har precis gjort detta jobbet, dock var det för att ett ramlager var skrot.

Du måste byta hela vevaxeln, delvis klyva motorn. Det är den sista delen du tar ur motorn.

Attacha gärna en bild på hur splinsen ser ut. Men lutar nog högst troligt åt ett byte av veven.

Om det är den främre variatorn du menar?

Är det den bakre måste du riva växelådan istället, (har gjort det med) på samma motor.

Mvh
Martin
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Herr.eldenfjord
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 maj 2019, 19:06
Ort: Västerås

Inlägg av Herr.eldenfjord »

Okej! Ska lägga upp en bild, på väg hem nu och ska kolla igenom det igen. Ja det är den främre, där variatorn ska sitta. Och där kickdrevet sitter på. Återkommer med bild snarast. Mvh
Det är inte vad du har gjort som räknas! Det är vart du är på väg någonstans, och vilka val du gör nu.
Herr.eldenfjord
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 maj 2019, 19:06
Ort: Västerås

Inlägg av Herr.eldenfjord »

Hur attatchar jag en bild?
Det är inte vad du har gjort som räknas! Det är vart du är på väg någonstans, och vilka val du gör nu.
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

du får ladda upp den på någon sida, eller i värsta fall slänga in den i ditt galleri :)
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Herr.eldenfjord
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 maj 2019, 19:06
Ort: Västerås

Inlägg av Herr.eldenfjord »

Skrev ett mejl till dig med bild
Det är inte vad du har gjort som räknas! Det är vart du är på väg någonstans, och vilka val du gör nu.
Herr.eldenfjord
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 maj 2019, 19:06
Ort: Västerås

Inlägg av Herr.eldenfjord »

Skrev ett mejl till dig med bild
Det är inte vad du har gjort som räknas! Det är vart du är på väg någonstans, och vilka val du gör nu.
Herr.eldenfjord
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 maj 2019, 19:06
Ort: Västerås

Inlägg av Herr.eldenfjord »

Kom på nu att det är "Startkopplingen" som sitter där. Så jag får helt enkelt beställa en ny. Vet dock inte om jag ska ha en "startkrans" Eller "Frikrans"
Det är inte vad du har gjort som räknas! Det är vart du är på väg någonstans, och vilka val du gör nu.
Skriv svar