Reju Drac startar, men dör.

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Squeeze
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 7 oktober 2018, 18:51

Reju Drac startar, men dör.

Inlägg av Squeeze »

Mors!
Lång historia kort(are).
Köpte en Rieju Drac RR 50 i risigt skick för några månader sedan.

Ända sedan jag köpte den har den gått dåligt, varit svårstartad och blårykt samt skramlat. När man väl fick igång den och lyckades varmköra så gick den köra iband. Körde den tex 25km vid ett tillfälle utan problem.

Fram till för en månad sedan hade jag renoverat ALLT förrutom motorn, den var fortfarande orörd.
Det visade sig att ramlagren och packboxen på generatorsidan var slut. Troligtvis drog den tjuvluft därifrån. Dessutom misstänkte jag att det var läckage mellan tranmissionen och vevhuset (därav blåröken).
Kolven var även den helt slut, iaf på den nedre delen.

Motor - Nya ramlager, packboxar, packningar och kolv.
Provstart - Tände på första kicken, men dog en sekund senare. Dock är blåröken nästan borta och den låter mindre med nya lager.

Jag vill påpeka att den är lättstartad, oftast första kicken, men den går bara i 1-3sek. Ibland kan man hålla den vid liv längre. Jaa, jag har t om kört ett par km.
Kolla detta videoklipp:
https://www.youtube.com/watch?v=Wt8KgHcb10Y

Inte jag som laddat upp det, men det är exakt samma fenomen, framförallt den senare delen av videon.

Därefter fortsatte jag felsökningen i följande ordning:
Förgasare - Har rivits ned i sina beståndsdelar, körts i ultraljudstvätt och hittar inget fel.
Provstart - Samma sak.

Elsystem - Allt urkopplat (inklusive dödaren). Det enda som är inkopplat är tändplatta, CDI'n och tändstiftet.
Provstart - Samma sak.

Ny förgasare (begagnad original)
Provstart - Känns plötsligt något bättre...alltså går att hålla igång i några sekunder ibland. Men...näää den går inte.

Ny CDI-box (begagnad original)
Provstart - Samma sak.

Nu finns det inte mycket kvar att göra. Den enda sak jag kan komma på är tändplattan. Den ser ok ut, har mätt resistansen mellan de olika kablarna, men vet inte vad det ska vara för resistans.

Allt är i originalskick:
Cylinder 49cm3
Förgasare Dellorto PHBN 12mm
9mm plugg i kröken.

Bortsett från ovanstående har jag även gjort detta:
- Tank och bränslefilter rengjort
- Redventil översedd och ser ut att sluta tätt
- Jordkabel till CDI'n har en fin jordpunkt
- Nytt tändstift och tändhatt
- Förgasare bestyckad med original-munstycken.
- Kompressionen känns bra, det blev även lite bättre komp efter kolvbytet.

Slutligen kan jag säga att jag aldrig varit med om maken till problem. Jag har mekat mycket mopeder i min ungdon. Yamaha FS1 och DT, Honda MB5, Zündapp mm. Dessutom renoverat en del bilmotorer, trimmat, turbokonverterat osv. Så erfarenhet finns, det är just därför det känns extra jobbigt att man ska gå bet på ett sånt här "simpelt" problem.

Mest synd är det om min son som tog körkort för 2 veckor sedan och varit jätteduktig och hjälpt till att slipa och meka hela sensommaren/hösten. Förväntansfylld som börjar gå över i besvikelse.

Ni vänliga själar på detta eminenta forum, hjälp!
Squeeze
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 7 oktober 2018, 18:51

Inlägg av Squeeze »

Uppdatering:
När mopeden väl startat och faktiskt går i några sekunder tyckte jag mig höra eventuellt "smattrande", antagligen är det avgasröret som låter eftersom det är ihoplappat och läcker lite grann.

Men lika bra att kontrollera topp och cylinder också, kanske drar tjuvluft genom cylinderfoten...

Planslipade toppen och cylindern, men dem var i princip redan plana. Noggrant rengjort och dit med nya packningar.

Provstart - Samma sak.... men efter ett antal försök gick den igång och fungerade riktigt bra, riskerade att dö när man gasade den första minuten, men när den blev varm så gick den hela tiden. Stannade motorn, startade på första kicken om och om igen. Ingen speciell rök heller.

Stannade motorn i ca 20min, startade på första kicken, lite kinkig, men efter typ 3'e försöket gick den lika fint igen.....men säg den lycka som varar.

Dagen efter var det omöjligt att få igång den. Den tänder ungefär 1sek på vartenda kick. Håller jag halvgas tex, hinner motorn varva upp till kanske 5000rpm varpå den tvärdör och stannar, om och om igen. Choke eller inte, spelar ingen roll.

Just att den tvärdör känns konstigt, misstänker att det är något i tändplattan som glappar. Men det är också konstigt, varför ska det inte vara glapp ena sekunden och nästa sekund glapp och dessutom repetera exakt samma varje gång?

I brist på annat så tog jag bort tändplattan, den såg hel och fin ut. Slet bort skyddsplasten som kablarna ligger i, alla kablar ser fina ut, inga skador eller brott. Har gjort mätningar mellan alla kablar.

Jag är inte helt säker på vilken kabel som går till vad, men tror det vara följande:
Vit - Jord
Gul - Belysning mm
Grön - Ström till tändning
Röd - Trigger (eller vad det kallas för)

Därmed bestämde jag mig för att mäta alla kablar mot vit och här är resultaten:
Vit - Gul 0,5 Ohm
Vit - Grön 480 Ohm
Vit - Röd 120 Ohm

Misstänkt låg resistans mellan Vit och Gul, men det kanske är en väldigt kort lindad spole. Har dessutom vickat och vridit kablarna under mätning och mätresultaten är stabila, alltså inget glapp eller kortslutning.

Det som är mest irriterande är att den startar och går ibland, riktigt bra dessutom. känns som att man kan köra hur länge som helst. Hade den inte startat någon gång, utan bara tänt till varje gång hade det känts bättre, då hade man kunna misstänka RED-ventilen eller felbestyckad förgasare.
Squeeze
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 7 oktober 2018, 18:51

Inlägg av Squeeze »

Lite dålig aktivitet här...

Lade ned 6 timmar idag i hopp om att kunna hitta något.
Rev motorn, men hittar inget fel, allt ser bra ut.

Originalpluggen för förgasaren finns inte, men jag gjorde en egen (8mm). Samma visa fortfarande. Tänder på varje kick. Har man tur så går den i några sekunder. Den enda skillnaden var att den var lite segare på gasen och den varvade inte ur ordentligt.

Satte i ett större munstycke (100) och samma visa igen. Startar och dör.

Börjar misstänka att det är sprickor i blocket som drar tjuvluft?!??!
Har också frestats av att plocka bort pluggen i kröken. Men varför ska man behöva göra det?

Finns det inte NÅGON som vet vad det ska vara för resistans mellan kablarna från statorn?
Squeeze
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 7 oktober 2018, 18:51

Inlägg av Squeeze »

Lade ned 5 timmar idag igen.
Denna gång att plocka ned förgasaren och leta fel. Tog en chansning och borrade upp lågfartsmunstycket. Tyvärr hade jag inte någon mindre borr är 1mm, vilket är åt skogen för stor, men vad gör man när man har slut på idéer.

Mopeden borde absolut inte gå med 1mm lågfartsmunstycke, men jag vill se något resultat iaf.

Otroligt nog så startar den på vartenda kick, men fortfarande samma problem. Går i 1-2 sekunder och sen dör.

Det kan inte ha att göra med förgasaren. Jag har provat så många varianter och konfigurationer och inget gör någon skillnad. Flera av åtgärderna borde göra att mopeden inte tänder, men den gör ju det hela tiden, därför börjar jag utesluta förgasaren.

Är mer och mer inne på att det är läckage i motorblocket. Kanske kommer göra ett försök att plocka ned motorn igen och planslipa motorhalvorna. Men jag är så less nu så det står mellan det och att köra den i skrotpressen.
Squeeze
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 7 oktober 2018, 18:51

Inlägg av Squeeze »

Då var 10 timmar mekande avklarat.
* Rivit motorn i molekyler
* Rengjort alla komponenter
* Inspekterat vartenda mm av blocket
* Planslipat blockhalvorna (dem var ganska plana ändå)
* Nya packningar
* Nya packboxar

Monterade ihop allt lugnt och metodiskt.

Provstart....EXAKT samma fel fortfarande, jag blir galen!!!

Det är endast 5st komponenter som jag inte bytt ut:
Tändplatta/stator
Svänghjul
Cylinder
Insugningsrör/gummi
Reed-ventil

Tändplatta/stator:
Den här har jag inspekterat noggrant. Hittar inget fel och den ser ut som ny. Dock har jag ingen aning om vad det ska vara för resistans.

Svänghjul:
Jaa, vad ska man säga, det är helt. Men kanske tappat magnetism?

Cylinder:
Här finns det en del repor, mest på den nedre delen. Har dock köpt ny kolv/ringar och kompet känns bra.

Insugningsrör/gummi:
Det finns en hel del torrsprickor på utsidan, men på insidan är det helt och den verkar vara tät.

Reed-ventil:
Ser felfri ut och verkar sluta tätt.

Känslan är att tändplatta/stator och svänghjul direkt kan uteslutas. Motorn startar i princip på vartenda kick. Hade felet suttit här så borde den ju aldrig starta.
Cylindern är kanske något mer trolig orsak, men trots allt har jag kört en hel del innan jag bytte kolv/ringar och kompet känns tillräcklig. Dessutom känns det inte relaterat till problemet.

Däremot känns insugningsrör/gummi och reed-ventilen som en mycket trolig orsak. Det stämmer liksom in på problemet (tillsammans med läckage i cylinderfoten och defekt förgasare). Tyvärr känns det ju korkat att köpa nya dito när det nuvarande verkar vara felfria.


För övrigt kan jag finna det märkligt att efter 179st läsningar av denna tråd så har ingen svarat, trots Sveriges största moped-forum.
Bonnen
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 september 2017, 14:57

Inlägg av Bonnen »

Hade bytt insuget och reed-ventil, har inte läst igenom hela denna bibel men har du har kollat så du har stark o fin gnista eller?
Derbi_Pöjken
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 april 2017, 17:26

Inlägg av Derbi_Pöjken »

Du har inte testat att bestycka om förgasaren?, låter som bränsle relaterat, lågfarts munstycket kanske för litet???
Squeeze
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 7 oktober 2018, 18:51

Inlägg av Squeeze »

Bonnen skrev:Hade bytt insuget och reed-ventil, har inte läst igenom hela denna bibel men har du har kollat så du har stark o fin gnista eller?
Ja, insugningsrör och reed-ventil känns högst relevanta vid den här typen av problem. Jag ska åka till garaget i helgen och prova att täta insugningsröret.

Angående gnistans styrka tycker jag alltid den sett lite svag ut. Men samtidigt startar den på varje kick och går i ett par sekunder. Jag har sökt med ljus och lykta efter uppgifter om resistansen på statorns olika spolar. Sen har vi magnetismen i svänghjulet, hur vet man om den inte är tillräcklig. Känns ju surt att lägga ut 1000kr på pirat stator+hjul, när det kanske inte är något fel på de befintliga original.
Derbi_Pöjken skrev:Du har inte testat att bestycka om förgasaren?, låter som bränsle relaterat, lågfarts munstycket kanske för litet???
Som jag skrivit tidigare så har jag satt i ett större munstycke och det blev varken bättre eller sämre. Därefter borrade jag upp lågfartmunstycket till 1mm (jag vet, det är åt skogen för stort) och otroligt nog startar den fortfarande, men så vanligt dör direkt.

För övrigt borde förgasarproblem vara i särklass störst orsak, men jag har köpt en ny (begagnad) förgasare och det hjälpte inte.

Stort tack till er båda att ni tar er tid :)
Bonnen
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 september 2017, 14:57

Inlägg av Bonnen »

Om gnistan e svag kan det ju vara så att den går bra tills tändstiftet blir blött och inte orkar tända
CrescentRaggaren
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 5 juli 2016, 22:30
Ort: Övertorneå

Inlägg av CrescentRaggaren »

Kolla att din gnista är fin, den ska vara blå/lila och stark. Är den åt gula hållet är det spänningsbortfall = byt tändspole i 99% av fallen. Gnistan KAN även se fin ut, sen försvinner den under belastning, och kommer tillbaka sen igen. Då är tändspolen också med stor sannolikhet skrot.

Är inte gnistan problemet skulle jag prova att hålla full gas, spraya in startgas eller bromsrengöring genom förgasaren, och se om den går bättre då. Om den håller igång sig på startgas får den helt enkelt inte bränsle till förbränningskammaren. Passa dig dock med startgas, ingen smörjning i cylindern med det.

En till fråga också; när den har slocknat, har du provat skruva av tändstiftet och kolla om det är blött eller torrt? det kan tala om en hel del faktiskt.

Lycka till!
//Viktor
Ca120km/h med Sachs EKF 80cc athena, 27mm mikuni, motocross luftfilter och brytarlös tändning med 14-34 drevning på en crescent etype -1975. Det mina vänner, det är manligt det
Squeeze
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 7 oktober 2018, 18:51

Inlägg av Squeeze »

Bonnen skrev:Om gnistan e svag kan det ju vara så att den går bra tills tändstiftet blir blött och inte orkar tända
Ja, det har också varit inne på den senaste tiden.
CrescentRaggaren skrev:Kolla att din gnista är fin, den ska vara blå/lila och stark. Är den åt gula hållet är det spänningsbortfall = byt tändspole i 99% av fallen. Gnistan KAN även se fin ut, sen försvinner den under belastning, och kommer tillbaka sen igen. Då är tändspolen också med stor sannolikhet skrot.

Är inte gnistan problemet skulle jag prova att hålla full gas, spraya in startgas eller bromsrengöring genom förgasaren, och se om den går bättre då. Om den håller igång sig på startgas får den helt enkelt inte bränsle till förbränningskammaren. Passa dig dock med startgas, ingen smörjning i cylindern med det.

En till fråga också; när den har slocknat, har du provat skruva av tändstiftet och kolla om det är blött eller torrt? det kan tala om en hel del faktiskt.

Lycka till!
//Viktor
Tändstiftet är fuktigt och tändspolen är bytt.

I helgen fixade jag insugningsröret, men det blev ingen skillnad.
Nu har jag beställt: Reedventil, stator och tändhatt med synlig tändpuls.

Tyvärr har jag inte hittat något svänghjul (till vettigt pris). Dock hittade jag ett kit med tändplatta, stator och svänghjul för 2000kr, men det är för mycket pengar bara för att felsöka. Dessutom är det en djungel av modeller och märken. Butikerna har ju själva svårt att specificera vad sakerna heter och till vilka modeller prylarna tillhör.

Får se om det blir någe meka i helgen :)
Squeeze
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 7 oktober 2018, 18:51

Inlägg av Squeeze »

Fick hem reedventil, stator och tändhatt med synlig tändpuls, så jodå, de blev meka idag.

Började med det enklaste och satte dit tändhatten. Provstatade och såg att gnistan levde vidare när mopeden dör. Ok, det låter ju mer som ett bränsleproblem då.

Bytte reedventil, men icke! Mopeden beter sig exakt likadant.

Eftersom gnistan fanns kvar även när den dog så hade jag inga förhoppningar på att statorn skulle göra någon skillnad. Innan jag monterade den mätte jag upp resistansen på spolarna och där fanns den en viss skillnad:

Vit - Gul 0,9 Ohm
Vit - Grön 670 Ohm
Vit - Röd 110 Ohm

Gul kabel som går till övrig strömförsörjning har ingen större betydelse, det är iaf inte där problemet sitter. Däremot att det är så stor skillnad i resistans på den gröna kabeln är intressant. Det tyder på att lindningen på den gamla statorn kanske inte är helt frisk.

Monterade den nya tändplattan och mopeden går fint. Har provkört i någon timme nu, startat, stannat, kallnat, startat osv, den går riktigt stabilt. Dock behöver jag bestycka om förgasaren, den går lite segt på lågt varv.

Nu blev det lite roligare att hålla på. Ska byta några andra saker som tändningslås, ljusomkopplare mm. Men jag håller tummarna att problemet är löst nu.

Tack till alla som visat intresse och kommit med tips :)
Skriv svar