blödder och baksmällar i mellanregistret.

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Derbi_Pöjken
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 april 2017, 17:26

blödder och baksmällar i mellanregistret.

Inlägg av Derbi_Pöjken »

Cpi Smx 2006 med en AM6 drac motor, 80cc, mikuni 28mm förgasare, 15-56 kugg, original tändning.

Tjena allesammans, jag har köpt min kompis gamla Cpi då den bara stog o skräpa, starta ej. Men jag fick i hopa möget, byta stator o svänghjul, går som en klocka på låga och höga varv men mellan registret låter som skottlossning. Moppen blöddrar, baktänder, hoppar fram men håller man gasen väntar så drar den vidare efter en stund i ettans och tvåans växel men dessvärre me dom högre växlarna. Har varit på de nu dom senaste dagarna och det börjar ta slut på idéer. Skulle vara tacksam för förslag på hur att fixa det!
Senast redigerad av Derbi_Pöjken den 8 november 2018, 21:38, redigerad totalt 2 gång.
Bonnen
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 september 2017, 14:57

Inlägg av Bonnen »

Justera bränslenålen låter som den får för mycket bensin i mellan registret
Derbi_Pöjken
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 april 2017, 17:26

Inlägg av Derbi_Pöjken »

jo har varit där och mixtrat utan nått bättre resultat :lol:
Nålen ger verkan mellan 1/4 - 3/4 gaspådrag, så borde ju inte ha gjort nån skillnad ändå?
CrescentRaggaren
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 5 juli 2016, 22:30
Ort: Övertorneå

Inlägg av CrescentRaggaren »

Du kan behöva byta ut din trottelnål till en som är lite grövre på den övre delen, kanske 2-3 hundradels millimetrar. Så petigt är det, har provat själv på min pendlare. Den blöddrade i mellanregistret hur jag än ställde in den, men när jag bytte trottelnål gick det genast bättre. Om den BARA går dåligt på mellan, kan jag inte tänka mig annat än bränsleproblem, och som du beskrev det låter det som att den får för mycket bensin.

Tjockare nål = täpper igen emulsionsröret(det som huvudmunstycket sitter i) mer = släpper igenom mindre mängd bensin och ger en magrare blandning.

Lycka till :)
Ca120km/h med Sachs EKF 80cc athena, 27mm mikuni, motocross luftfilter och brytarlös tändning med 14-34 drevning på en crescent etype -1975. Det mina vänner, det är manligt det
Derbi_Pöjken
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 april 2017, 17:26

Inlägg av Derbi_Pöjken »

Tack så mycket för förslaget! Låter bra att du också tror det är bränsle relaterat, Har ingen aning om vilken storlek nålen har i nuläget, och om förförre ägaren har varit på bränslenålen o bytat o hatt sig. Men jag antar att nuvarande storlek står på nålen va?
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Jag tror 1, 2 storlekar mindre huvudmunstycke om den blöddrar precis innan den ska dra iväg
Skriv svar