Strypa varvtal - Derbi DRD Evo

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

jocke4u
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 september 2018, 16:57

Strypa varvtal - Derbi DRD Evo

Inlägg av jocke4u »

Hej,

Har skaffat et Derbi Senda DRD Evo -09 till sonen som snart har körkort.
Enligt information från säljaren så är insuget "optimerat" och att en strypning är borttagen. På utblåset skall det tydligen inte finnas någon stypning.
* Är detta troligt och rätt rätt uppfattat?

Den går bra och känns stark vilket är positivt men skulle vilja begränsa topphastigheten - idag ca 65 km/h.
Vad jag förstår så har just Evo-modellen en ostrypt CDI va det gäller vartalet och andra Derbi-modeller har en CDI med strypt varvtal.

* Är det så?
* Vilken CDI med varvtalsstrypning funkar att montera?

/ Joacim
jocke4u
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 september 2018, 16:57

Inlägg av jocke4u »

Är det ingen som har lite info eller tankar?
Bonnen
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 september 2017, 14:57

Inlägg av Bonnen »

All moppar har istorsett en strypning i röret, vill du sänka toppen hade jag inte satt på nån varvtals strypning utan hellre dreva ner den (varvar mer, starkare, mindre topp) elr sätta i en bricka i röret (mindre effekt=mindre topp) / förstora brickan om det redan finns en där.

Dock att dreva ner en moppe från 65 till 45 krävs ett antal kuggars skillnad, dessutom kommer den varva rejält i 45 så strypa röret är ett bättre alternativ, vene va du snacka om med insuget men om du vill kan du ju sätta i ett strypt orginal insug om det var ett utbyt
Squeeze
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 7 oktober 2018, 18:51

Inlägg av Squeeze »

Jag tycker varvtalsbegränsning låter som en bättre idé. Då har man styrkan och accet kvar, men begränsar hastigheten till tex 40km/h.

Sen gäller det ju att få tag på en CDI som passar, men det kanske finns något man kan kopplar mellan triggern och CDI'n, eller mellan tändkabeln och stiftet.
jocke4u
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 september 2018, 16:57

Inlägg av jocke4u »

@Squeeze:
Precis, det var min tanke :)

Det är vilka CDI-modeller som kan tänkas passa.
Det borde väl vara så att CDI'er passande D50B0 funkar, eller?

Vad menar du med att koppla nåt mellan triggern och CDI'n? Menar du typ Blackbox?
Skriv svar