Min växellådsolja som känns som vatten med en gråvit färg?!?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Min växellådsolja som känns som vatten med en gråvit färg?!?

Inlägg av jonte101001 »

Tjena!

Bytte för ett par veckor sedan växellådsolja, då det var dags för en liten service.
Stack till biltema o köpte denna olja:

https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-o ... 2000022967

Hällde på tills det rann ur ur överflödsskruven (oklart namn).

Inbillar mig att koppling blivit något konstigare sen jag bytte olja, misstänkte att jag hällt på för mkt olja då mopeden stod på stöden när jag hällde på. Så jag skruvade ut överflödsskruven (den i mitten av växelllådsblocket) och höll mopeden rakt.

Då rann, eller rättare sagt droppade det ut någon skum gråvit färgad olja som hade konsistensen av vatten, väldigt lätt-rinnig. Kikade på kylarvattet, men inget hade läckt där. Det rann väl ut en 1-2 dl, så jag hade hällt på för mkt olja.

TL:DR. Har någon varit med om att växellådsolja som blivit använd ett par dagar är lika rinnig som vatten med en grå-vit-färg?

//Jonathan
CrescentRaggaren
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 5 juli 2016, 22:30
Ort: Övertorneå

Inlägg av CrescentRaggaren »

Om oljan är gråvit har den blandats med vatten. Kan vara kondens, kan vara att det har läckt in från vattenpumpen. Ta bort kopplingskåpan och kolla hur packboxarna på vattenpumpsaxeln ser ut, där kan det läcka in genom, är packningen bakom kopplingskåpan trasig vid kanalen för kylarvatten kommer det också läcka in i växellådan.

AM6 ska ha 8,25dl olja, D50B0 och EBS050 är jag osäker på, men den infon finns på internet. Jag vill minnas att det är en "miniminivåskruv", alltså att om det är i nivå med den skruven när motorn står rakt har man minsta tillåtna mängd olja i motorn. Man stirrar sig blind på den skruven ofta, fyll rätt mängd istället från början. När du ska tömma motorn på olja, kör den varm först så blir oljan mer lättflytande och har lättare att ta sig ut.

Lycka till
//Viktor
Ca120km/h med Sachs EKF 80cc athena, 27mm mikuni, motocross luftfilter och brytarlös tändning med 14-34 drevning på en crescent etype -1975. Det mina vänner, det är manligt det
Skriv svar