Författare |
Meddelande
|
xoldero |
Postat: sön jun 08, 2014 7:32 pm Rubrik: Honat för dåligt? |
|
|
 Farsans gamla zündapp
Registreringsdatum: 05 januari 2013 Inlägg: 367 Pictures: 1 Gallery pictures: 1 xoldero's gallery
|
Tja, var ett tag sen jag var in hit  Blir oftast deprimerad efter att se så många noobfrågor när jag går in på forumet så jag har hållit mig borta.
Nu till min kluriga fråga: Kan motorn (AM6) bli överhettad för att man honar upp cylindern för stort och sätter i en standardkolv?
Eller beror det på att man typ honat för lite/ för dåligt så att det finns för mycket repor kvar?
Tack i förväg för genomtänkta svar!!  |
|
Till överst på sidan |
|
 |
Persson97 |
Postat: sön jun 08, 2014 8:22 pm Rubrik: |
|
|
 F.D Crew
Registreringsdatum: 19 oktober 2012 Inlägg: 3784 Pictures: 2 Gallery pictures: 2 Persson97's gallery
|
xoldero skrev: |
Tja, var ett tag sen jag var in hit Blir oftast deprimerad efter att se så många noobfrågor när jag går in på forumet så jag har hållit mig borta. |
Ok.
Känner du reporna med nageln? Isåfall får du nog hona mer.
Honing gör ju ytterst lite, det är inte alls som att borra cylindern.. Hur länge honade du? _________________ Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra. |
|
Till överst på sidan |
|
 |
xoldero |
Postat: sön jun 08, 2014 8:34 pm Rubrik: |
|
|
 Farsans gamla zündapp
Registreringsdatum: 05 januari 2013 Inlägg: 367 Pictures: 1 Gallery pictures: 1 xoldero's gallery
|
Nej, det gör jag inte. Jag honade egentligen bara för att det skulle i en ny kolv, Tror du att jag kan ha honat "för lite" ändå? Detta var ett år sedan nu.
Men den har värmenypt flera gånger och går alltid varm. Testade att byta upp munstycke tills den blöddrade men den gick fortfarande varm. Har också bytt kylare fram och tillbaka 3 gånger på 1 år, kylarvätskan är bytt regelbundet också.
Det känns som att det skulle vara otroligt mycket friktion mellan kolven och cylinder, men jag kör med noga kalkylerat 2,5% oljeblandning
Skulle för mycket/för lite kompression kunna orsaka överhettning då tror du?
Senast ändrad av xoldero den sön jun 08, 2014 8:39 pm, ändrad totalt 1 gång |
|
Till överst på sidan |
|
 |
Rexxy |
Postat: sön jun 08, 2014 8:39 pm Rubrik: |
|
|
 Moderator
Registreringsdatum: 15 juni 2007 Inlägg: 2540 Pictures: 9 Gallery pictures: 9 Rexxy's gallery Ort: Västerås
|
Monterade du en överdimensionskolv?
Hhoning är till för att ge repor. Reporna håller kvar oljefilmen som behövs mellan kolv och cylinder _________________ Rexxysmopeder.se |
|
Till överst på sidan |
|
 |
xoldero |
Postat: sön jun 08, 2014 8:43 pm Rubrik: |
|
|
 Farsans gamla zündapp
Registreringsdatum: 05 januari 2013 Inlägg: 367 Pictures: 1 Gallery pictures: 1 xoldero's gallery
|
Nej, jag gjorde ju inte det  Precis ett sånt klyftigt svar sökte jag! Jaha, då borde det vara min honing som är felet  |
|
Till överst på sidan |
|
 |
xoldero |
Postat: mån aug 13, 2018 8:35 pm Rubrik: |
|
|
 Farsans gamla zündapp
Registreringsdatum: 05 januari 2013 Inlägg: 367 Pictures: 1 Gallery pictures: 1 xoldero's gallery
|
Nu 4 år senare har jag listat ut vad felet var... gapet mellan kolvringarna var alldeles för litet, så när kolvringarna kom upp i normal arbetstemperatur så hade de redan expanderat tillräckligt för att stänga kolvringsgapet och börjat trycka ut mot cylinderloppet...
Så kom ihåg allihopa, när du köper en ny kolv (detta var en step two originalersättare med 2 ringar) Kolla ALLTID kolvringsgapet med bladmått, jag rekommenderar 0.3mm och över. hade 0.2mm och då nöp det för mig.
Man förlorar dessvärre effekt med större kolvringsgap, så man vill ha precis så litet gap man behöver för att inte värmenypa. |
|
Till överst på sidan |
|
 |
|