Hjälp!!

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Longen
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 juli 2017, 12:30
Ort: Gävle

Inlägg av Longen »

LennartTuning skrev:den går för sålt. du behöver höja trottelnålen lite skulle jag tro.

man hör att den går snålt när den har så pass hög tomgång och sen plötsligt sänks.

höj nålen ett snäpp. alltså sätt klipset ett hack längre ned på nålen.

sätt "luftskruven" på 1,5 varv

utgå därifrån.
Tack för svar!
Gjort det men den går best med luftsktuven helt in skruvad och den startar inte ens om jag skruvar ut den.
Kan jag höja från 55 till 60 på lågfartmunstycke?
Jag har 95 tror jag på huvudmunstycke och lägsta läget på nålen så funderar på om jag ska höja till storlek 100 på huvudmunsycket och flytta upp clipset ett eller två hack.
Men det bara droppar bensin/olja från luftfiltret ska jag ändå öka munstycken?

Mch Lången
Longen
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 juli 2017, 12:30
Ort: Gävle

Inlägg av Longen »

Tjabba!
Nu har jag satt på storlek 60 på lågfart munstycke alltså 5 storlekar större.
Kommer nytt klipp på hur den funkar om en stund.
Skriv om ni vill att det är något speciellt ni vill att jag filmar eller nått ni vill höra hur den går på något läge
Ni fattar vad jag menar.
Tack igen för all hjälp jag får!

Mvh Lången
Longen
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 juli 2017, 12:30
Ort: Gävle

Inlägg av Longen »

Nu får jag inte igång den efter jag bytte lågfartmunstycke från 55 till 60.
Skulle det kunna vara något där i mellan eller ska jag byta tillbaka till 55?
Jag kunde skruva in luftskruven helt på tom gång med 55, kanske ska ställa in tomgången först?

Mvh Lången
Longen
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 juli 2017, 12:30
Ort: Gävle

Inlägg av Longen »

Tjena!
Den är mycket svår startad och när jag väl får igång den på tomgång så måste jag varva upp den sakta och försiktigt för ger jag för mycket gas så dör den och det kan ta 5-10min innan den varvar upp och jag kan köra.
Provade och sätta i storlek 60 på lågfartmunstycke för jag kunde skruva in luftskruven helt när jag hade 55 på, men då startade den inte alls så jag bytte till 52 och sänkte clipset på nålen till lägsta och då funka det mycket bättre men den är fortfarande mycket svår startad.
Hur kan jag få den att starta lättare och varför måste den varva upp innan den kan dra iväg, så fort den kommit upp i varv så är det inga problem..
Jag ska montera på choken igen och ska försöka slänga upp en video.
Vad tror ni det kan bero på?

Mvh Lången
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Knepig lågfarts krets... Testa byt lågfartsmunstycke och om du får bättre respons från luftskruven är du på rätt väg.
Om den är svårstartad kall men bättre varm rör det ju sig om för lite soppa. men har du testat luftskruven åt andra hållet? Bror min har nämligen också problem med luftskruven, på hans kändes det som att den blev snålare längre in och mer bensin längre ut. Kan ha känt fel då det var en snabbis jag skruvade, men värt för dig att testa.

Se bara till först att det inte rör sig om nåt skit i kanalerna som ställer till det för dig, för då kommer du garanterat virra bort dig totalt när skiten släpper sen.
Longen
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 juli 2017, 12:30
Ort: Gävle

Inlägg av Longen »

xoldero skrev:Knepig lågfarts krets... Testa byt lågfartsmunstycke och om du får bättre respons från luftskruven är du på rätt väg.
Om den är svårstartad kall men bättre varm rör det ju sig om för lite soppa. men har du testat luftskruven åt andra hållet? Bror min har nämligen också problem med luftskruven, på hans kändes det som att den blev snålare längre in och mer bensin längre ut. Kan ha känt fel då det var en snabbis jag skruvade, men värt för dig att testa.

Se bara till först att det inte rör sig om nåt skit i kanalerna som ställer till det för dig, för då kommer du garanterat virra bort dig totalt när skiten släpper sen.
Tjena!
Har storlek 52 på lågfart munstycke nu för 60 var för stort så den inte starta och bytte för jag kunde ha luftskruven inskruvad helt med 55.
Men börjar tro att min tomgång är för hög så den inte dör, bara ibland dör den när jag skruvar in eller ut.
Ja det kan vara värt att prova, mena du att ha luftskruven nästan helt ut skruvad om det skulle funka eller hur menar du för skruven ska väl vara 1,5 - 3 varv utskruvad?
Jag satte på choken och det vart lättare att starta den men måste sätta nå gummi eller något där vajern går in i förgasaren för den får tjuvluft från choken och gas vajern nu.
Ska starta den strax så tänkte filma så jag kan visa hur mycket jag får hålla på innan jag kan åka iväg.
Lägger upp klippet när jag kommer hem så du får se själv.


Mvh Lången
Longen
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 juli 2017, 12:30
Ort: Gävle

Inlägg av Longen »

Tjena!
Här kommer ett klipp på mitt problem!
Youtube:
https://youtu.be/kIkvy4uFtQo
Eller
https://www.youtube.com/watch?v=kIkvy4u ... e=youtu.be

Varför måste den varva upp innan den drar iväg?
Om ni undrar så är det choken jag drar i med ena handen.
Den dör om jag gasar för mycket jag gasar kanske 1/8del och choken pimplar jag med för den dör om jag gasar och chokar men choken håller moppen vid liv.
Vad tror ni det kan vara?
För det är bara kall den är så här jobbig...

Mvh Lången
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

För det första, strunta i om luftfiltret är blött eller oljigt eller torrt eller vad det nu kan vara... Det har ingen betydelse, när motorn går bra kan du oroa dig för luftfiltret, Det spelar ingen roll, ta bort luftfiltret när du felsöker istället. Det ska komma bensindimma ut ur luftfilteranslutningen när man gasar, det är helt normalt, huvudsaken motorn känns och går bra.

Vidare till nästa punkt, Provade du att skruva till alla lägen på luftskruven när du hade 60 lågfart i? Jag misstänker att du bara provade 60 med luftskruven helt inskruvad, då förstår jag om det kanske blev för mycket soppa med 60, men prova 60 och lek lite med luftskruven, strunta i det här med 1,5 varv ut osv då, känn lite själv vart skruven ska vara med olika lågfart munstycken.

På senaste videon känns det som han får för lite bensin på lågfarten, om du har luftskruven helt in ska du ha större lågfart

Ta bilder på din förgasare och choke, och insug, vart tror du choken tjuvluftar, ta kort på det.

Går moppen bättre om man håller för förgasaren`utan luftfilter, när man lixom "fuskchokar" den med handen och lämnar bara en liten springa mellan fingrarna, då får den mer soppa. går den bättre eller sämre då?
Filma gärna förgasaren då.
Longen
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 juli 2017, 12:30
Ort: Gävle

Inlägg av Longen »

xoldero skrev:För det första, strunta i om luftfiltret är blött eller oljigt eller torrt eller vad det nu kan vara... Det har ingen betydelse, när motorn går bra kan du oroa dig för luftfiltret, Det spelar ingen roll, ta bort luftfiltret när du felsöker istället. Det ska komma bensindimma ut ur luftfilteranslutningen när man gasar, det är helt normalt, huvudsaken motorn känns och går bra.

Vidare till nästa punkt, Provade du att skruva till alla lägen på luftskruven när du hade 60 lågfart i? Jag misstänker att du bara provade 60 med luftskruven helt inskruvad, då förstår jag om det kanske blev för mycket soppa med 60, men prova 60 och lek lite med luftskruven, strunta i det här med 1,5 varv ut osv då, känn lite själv vart skruven ska vara med olika lågfart munstycken.

På senaste videon känns det som han får för lite bensin på lågfarten, om du har luftskruven helt in ska du ha större lågfart

Ta bilder på din förgasare och choke, och insug, vart tror du choken tjuvluftar, ta kort på det.

Går moppen bättre om man håller för förgasaren`utan luftfilter, när man lixom "fuskchokar" den med handen och lämnar bara en liten springa mellan fingrarna, då får den mer soppa. går den bättre eller sämre då?
Filma gärna förgasaren då.
Tack!
Jo jag prova faktiskt att skruva ur luftskruven nästan helt, men eftersom den inte starta så skruva jag kanske ett varv åt gången efter jag kicka 5-10ggr och den enda känsla jag fick var att nu dränker jag motorn.
Men jag har min tomgång jätte hög så den inte ska dö, kommer moppen dö endå när jag skruvar in luftskruven helt om lågfart munstycket är för litet?
Ska åka iväg snart igen så tar bilder och filmar igen så får du se närmare på förgasaren.
När jag låg full gas på lång raksträcka idag så börja topfarten minska med 1km/t varje sekund typ tills jag vart orolig och stanna då dog den och var bränn het men efter 10min så funka det igen..
Men slänger upp fler bilder och klipp ikväll.
Ska prova torka av tändstiftet för den låter som jag dränker cyllindern så den inte tänder till på riktigt..
Tack för tipset det var smart tänkt!

Mvh Lången
Longen
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 juli 2017, 12:30
Ort: Gävle

Inlägg av Longen »

Tjabba!
Sprang ner och skrapa av tändstiftet för det var brunt lager över hela stiftet.
Kanske därför han tänder så dåligt??
Jag har tejp där vajern går in i förgasaren.
Lite trångt att ta bilder där och jag hade inte ork att montera bort duffen
Hoppas du ser allt du behöver se ^^

http://forumbilder.se/H7GR0/img-0390
http://forumbilder.se/H7GR0/img-0391
http://forumbilder.se/H7GR0/img-0393
http://forumbilder.se/H7GR0/img-0394
http://forumbilder.se/H7GR0/img-0395
http://forumbilder.se/H7GR0/img-0396
http://forumbilder.se/H7GR0/img-0397
http://forumbilder.se/H7GR0/img-0398
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Mvh Lången
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

För det första: Hur fan har du dragit gasvajern?

Steg 1: Ta bort tejpen på förgasaren. Och dra gasvajern rätt.
Steg 2 :CHOKEN KAN INTE TJUVLUFTA!

Såhär ser en choke ut på din förgasare:

Om man plockar ut hela choken ur förgasaren så är det full choke på hela tiden tills man stoppar ner lilla choke kolven igen som stoppar flödet.

BYT TÄNDSTIFT istället.
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

För det första: Hur fan har du dragit gasvajern?

Steg 1: Ta bort tejpen på förgasaren. Och dra gasvajern rätt.
Steg 2 :CHOKEN KAN INTE TJUVLUFTA!

Såhär ser en choke ut på din förgasare:

Om man plockar ut hela choken ur förgasaren så är det full choke på hela tiden tills man stoppar ner lilla choke kolven igen som stoppar flödet.

BYT TÄNDSTIFT istället.
Longen
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 juli 2017, 12:30
Ort: Gävle

Inlägg av Longen »

xoldero skrev:För det första: Hur fan har du dragit gasvajern?

Steg 1: Ta bort tejpen på förgasaren. Och dra gasvajern rätt.
Steg 2 :CHOKEN KAN INTE TJUVLUFTA!

Såhär ser en choke ut på din förgasare:

Om man plockar ut hela choken ur förgasaren så är det full choke på hela tiden tills man stoppar ner lilla choke kolven igen som stoppar flödet.

BYT TÄNDSTIFT istället.
Haha jag fick ny gas vajer idag för det går inte att montera bort metallen på gamla..
Jag har beställt en 21mm förgasare som kommer i morgon, får se om problemet återstår då.
När jag flytta ner clipset till lägsta så bölar den på halvgas..
Men hoppas allt löser sig med en ny förgasare!
Återkommer

Mvh Lången
Longen
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 juli 2017, 12:30
Ort: Gävle

Inlägg av Longen »

Tjena!
Jag hade 19mm förgasare med 95 huvud munstycke och 52 lågfart munstycke och nu när jag montera 21mm förgasare ska jag sätta på samma munstycken eller kommer jag behöva större/mindre storlek på munstycken?
Om man skulle sätta i ett munstycke som är stort skulle moppen funka endå eller kommer den inte kunna driva eller ens starta på tomgång?
Om man sätter i mycket mindre munstycke funkar den då eller förstör man bara cylindern då?
För tror jag dränker cylindern då det är samma problem fast den går på tomgång men orkar inte varva upp och choken hjälper till 1-2sek sen dör den..
Nån som har tips på något jag kan prova?

Mvh Lången
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

21 mm ska ha större munstycke än 19mm.
Börja med det som sitter i 21mm från början och byt 1 storlek upp eller ner beroende på hur den går.
Kör med originalinställningarna på 21an först och se hur de går.

Har du bytt tändstift?
Longen
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 juli 2017, 12:30
Ort: Gävle

Inlägg av Longen »

xoldero skrev:21 mm ska ha större munstycke än 19mm.
Börja med det som sitter i 21mm från början och byt 1 storlek upp eller ner beroende på hur den går.
Kör med originalinställningarna på 21an först och se hur de går.

Har du bytt tändstift?
Okok ska byta tillbaka till original munstycket och testa skruva på luftskruven lite kanske flytta clipset på nålen.
Jag hade typ 95 huvud och 52 lågfart munstycke på 19mm och det sitter 92 huvud och 50 lågfart munstycke original på 21mm
Jag satt på nytt tändstift och ny tändhatt som sitter bra för det förra gled av en bit och ibland åkte det av helt men nu sitter det som det ska.
Kan filma hur den går nu.
Tack för all hjälp av dig :)

Mvh Lången
Skriv svar