Göra ett 10 framdrev av ett 11?

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Mr-Knasen
Elmoped
Inlägg: 55
Blev medlem: 22 oktober 2017, 11:55

Göra ett 10 framdrev av ett 11?

Inlägg av Mr-Knasen »

Går det att såga av en tagg från ett 11 drev så att det blir ett 10 drev? Vill ha bättre axx och är fattig :(
Tvuhjuliga maskiner är som droger, efter man provat första gången så kan man inte sluta!
----------------------------------------------------------------------------------
Yamaha PW50 1995.
Honda CR 125 2002.
KTM 450 EXC 2008.
Kawasaki Ninja ZX6R 1996.
Derbi Senda Xtreme 2014.
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Nej.
Vill du ha bättre acceleration så kan du dra pluggar och investera i ett par munstycken istället, om du nu inte redan gjort det.

Ska du byta framdrev så bör du även byta bakdrev samt kedja, det är dock inget måste men det kommer slitas ner onödigt fort annars.
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Mr-Knasen
Elmoped
Inlägg: 55
Blev medlem: 22 oktober 2017, 11:55

Inlägg av Mr-Knasen »

Har redan gjort det, hittar inget 10 drev att köpa häller, ska göra moppen original men har ett annat avgasrör så att moppen gör 56 ungefär och vill få ner den till att göra 50-53 km/h! Några tips som du kan ge mig? Tack på förhand!!
Tvuhjuliga maskiner är som droger, efter man provat första gången så kan man inte sluta!
----------------------------------------------------------------------------------
Yamaha PW50 1995.
Honda CR 125 2002.
KTM 450 EXC 2008.
Kawasaki Ninja ZX6R 1996.
Derbi Senda Xtreme 2014.
Bonnen
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 september 2017, 14:57

Inlägg av Bonnen »

Mr-Knasen skrev:Har redan gjort det, hittar inget 10 drev att köpa häller, ska göra moppen original men har ett annat avgasrör så att moppen gör 56 ungefär och vill få ner den till att göra 50-53 km/h! Några tips som du kan ge mig? Tack på förhand!!
Haha sry men topp 3 korkade sak jag hört på länge! omkretsen på drevet är ju det samma, taggarna är ju bara för att få grepp i kedjan, det som påverkar utväxlingen är skillnaden mellan omkretsen på de två dreven.

Det du gjort nu är att paja 11 tands drevet ock ökat risken bra mycket för att kedjan ska hoppa
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

[quote="Bonnen"][quote="Mr-Knasen"]Har redan gjort det, hittar inget 10 drev att köpa häller, ska göra moppen original men har ett annat avgasrör så att moppen gör 56 ungefär och vill få ner den till att göra 50-53 km/h! Några tips som du kan ge mig? Tack på förhand!![/quote]

Haha sry men topp 3 korkade sak jag hört på länge! omkretsen på drevet är ju det samma, taggarna är ju bara för att få grepp i kedjan, det som påverkar utväxlingen är skillnaden mellan omkretsen på de två dreven.

Det du gjort nu är att paja 11 tands drevet ock ökat risken bra mycket för att kedjan ska hoppa[/quote]

Om detta är topp 3 vill jag höra vad 1an å 2an är...
Mr-Knasen
Elmoped
Inlägg: 55
Blev medlem: 22 oktober 2017, 11:55

Inlägg av Mr-Knasen »

Haha, tänkte inte på det med omkretsen... Tack för vet det nu men i värsta fall får jag köra med en moppe sol går i 57 och blir jag tagen så blir det uppskjutet ett år eftersom att jag redan blivigt tagen en gång innan. Och har dock inte sågat nåt än, därför jag skrev på denna tråden :)
Tvuhjuliga maskiner är som droger, efter man provat första gången så kan man inte sluta!
----------------------------------------------------------------------------------
Yamaha PW50 1995.
Honda CR 125 2002.
KTM 450 EXC 2008.
Kawasaki Ninja ZX6R 1996.
Derbi Senda Xtreme 2014.
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Finns det inget större bakdrev du kan köpa annars?
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Varför ska han köpa ett bakdrev när han har dåligt med pengar? Framdrev är billigare.
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

xoldero skrev:Varför ska han köpa ett bakdrev när han har dåligt med pengar? Framdrev är billigare.
Han säger ju att han inte hittar något 10t drev. Annars kanske han har någon kompis som har ett liggandes han kan köpa till exempel, måste inte alltid vara direkt från affären.

Min rekommendation är ju att om han byter ett drev, så BÖR han även byta andra drevet samt kedja, och då kommer vi upp i en högre summa ändå.

Se över alla pluggar och att förgasaren är korrekt inställd, har du inte pengar så finns det inte mycket att göra mer än inställningar, dra pluggar eller spara ihop tills du har råd


Edit, läste nu att du har ett annat rör liggandes, kan du inte plugga ett utav dem om du vill ha ner hastigheten?
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Mr-Knasen
Elmoped
Inlägg: 55
Blev medlem: 22 oktober 2017, 11:55

Inlägg av Mr-Knasen »

Yee, får göra det, Tack för svar :)
Tvuhjuliga maskiner är som droger, efter man provat första gången så kan man inte sluta!
----------------------------------------------------------------------------------
Yamaha PW50 1995.
Honda CR 125 2002.
KTM 450 EXC 2008.
Kawasaki Ninja ZX6R 1996.
Derbi Senda Xtreme 2014.
Skriv svar