Vad kan vara felet?

Här kan du via upp ditt projekt som inriktar sig på scooter. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Longen
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 juli 2017, 12:30
Ort: Gävle

Vad kan vara felet?

Inlägg av Longen »

Nån som vet vad som kan vara fel??
Den startar men så får jag ska gasa så blödrar den och dör, den drar inte ens.
Den har fungerat med samma uppsättning och en dag så la den vara av och nu vet jag inte alls.
Minsta lilla jag drar i gas vajern så blöddrar den och dör.

Setup:
Stage6 70cc
Stage6 sport rör
Stage6 multi variator
19mm stange6 black edition

Alla svar uppskattas!
Longen
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 juli 2017, 12:30
Ort: Gävle

Hjälp!!

Inlägg av Longen »

Tjenare!
Min yamaha neos 02a startar ibland men den dör så fort jag gasar minsta lilla.
När jag skruvar in tomgångs skruven fullt så varvar den men den driver inte något bara sprutar ut massa vit rök från avgas systemet.
Jag har full stage6 setup med 70cc & 19mm dellorto stage6 black edition.
Uppskattar alla tips jag kan få för mina idéer börja ta slut...

Mvh Lången
CrescentRaggaren
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 5 juli 2016, 22:30
Ort: Övertorneå

Re: Hjälp!!

Inlägg av CrescentRaggaren »

Fel på bränslemängden motorn får skulle jag gissa på. Kolla på tändstiftet efter du haft igång den och fått den att ryka sådär. Är det helt blött får den för mycket bensin och dör när du gasar. Har du bestyckat förgasaren så den har gått bra efter cylinderbyte etc? låter som att den får på tok för mycket bensin bara
Ca120km/h med Sachs EKF 80cc athena, 27mm mikuni, motocross luftfilter och brytarlös tändning med 14-34 drevning på en crescent etype -1975. Det mina vänner, det är manligt det
Longen
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 juli 2017, 12:30
Ort: Gävle

Re: Hjälp!!

Inlägg av Longen »

CrescentRaggaren skrev:Fel på bränslemängden motorn får skulle jag gissa på. Kolla på tändstiftet efter du haft igång den och fått den att ryka sådär. Är det helt blött får den för mycket bensin och dör när du gasar. Har du bestyckat förgasaren så den har gått bra efter cylinderbyte etc? låter som att den får på tok för mycket bensin bara
Tack för idé!

Ja för det som hände är att den funka ett par dagar kanske en vecka med samma setup men gasvajern gick av så jag beställde ny och passa på att beställa munstycken så jag bytte gasvajer och satte i 100-110m i min 19mm dellorto som har 75mm original munstycke.
Då funka den en prov runda och vägen hem på 500m men höll på att dö i en kurva 50m från garaget och sen precis när jag kom hem så dog den när jag släppte på gasen och stannade efter det har den knappt startat men bara tomgång den dör bara när jag gasar, tomgångsskriven skruvar jag in helt så rullar den ibland men den vill driva sakta framåt.
Jag rengjorde cylinder, topplock och kolv igår för det var skitigt/grusigt och jag bytte till 80 eller 85mm munstycke igår ska montera förgasare nu och se om det hjälpte.

Kan slänga upp bild på topplock och toppen på kolven för jag tror inte att det lilla kan vara orsaken till mitt problem men jag kan ha fel.
Är det något som är oklart med vad jag undrar eller har ni några frågor så ställ dom, även om ni inte vet vad det är så kanske ni har idé vad det kan vara eller haft samma problem. Jag har kollat alla jag kan tänka mig, nästa drag blir att köpa nytt tills det blir rätt...

Brainstorma mig med alla era idéer!

Mvh Lången
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Låter som förstort munstycke
Longen
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 juli 2017, 12:30
Ort: Gävle

Inlägg av Longen »

xoldero skrev:Låter som förstort munstycke
Ja, precis..
Jag fick igång den men den vill knappt gå men när jag håller för luftfiltret så går den mycket bättre.. tror den får för mycket luft plus den får tjuv luft från olika ställen..
Hur får jag den att inte få lika mycket luft?

Mvh Lången
Longen
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 juli 2017, 12:30
Ort: Gävle

Inlägg av Longen »

Tjena!
Nu får jag igång den ibland men den går inge bra...
Den drar iväg efter 5-7sek med full gas och sen börjar den nästan bluddra och då måste jag hålla för luft filtret så drar den iväg dugligt.
Nån som kan ge tips på hur jag kan göra för att den ska få mindre luft (mycket mindre) för jag får inte igång den med större huvudmunstycke.
Min tillfälliga lösning blev att tejpa luftfiltret och ska ut snart och prova om det blir bättre..
Vad tror ni kan hjälpa?

Mvh Lången
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Du kan inte ha 2 trådar på samma sak, det är bara onödigt
Longen
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 juli 2017, 12:30
Ort: Gävle

Inlägg av Longen »

Ny fråga!
Är det bättre att ha för stort huvudmunstycke istället för ett för litet?
Och jag som kör med 70cc och 19mm förgasare som har 75 som orginal munstycke, är 100-120 munstycke lite mycket eller skulle det funka?

Mvh Lången
Skriv svar