Hjälp!!

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Longen
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 juli 2017, 12:30
Ort: Gävle

Hjälp!!

Inlägg av Longen »

Tjenare!
Min yamaha neos 02a startar ibland men den dör så fort jag gasar minsta lilla.
När jag skruvar in tomgångs skruven fullt så varvar den men den driver inte något bara sprutar ut massa vit rök från avgas systemet.
Jag har full stage6 setup med 70cc & 19mm dellorto stage6 black edition.
Uppskattar alla tips jag kan få för mina idéer börja ta slut...

Ställde samma fråga förra året
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... highlight=

Mvh Lången[/url]
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

Vit rök brukar väl tyda på dålig topplockspackning. Går också ihop med att den dör då kylarvätska i så fall rinner in i cylinderloppet och bensinen tänder sämre.
Longen
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 juli 2017, 12:30
Ort: Gävle

Inlägg av Longen »

Jag har trott att det är förgasaren men nu när jag kolla på tändstift och kolven så såg jag att det var brun/svart såg till och med grusigt ut på kolven.
Ska prova skruva av topplock och rengöra kolven
skulle det kunna vara det som är fel?
Fler tips skulle uppskattas!

Mvh Lången
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Tror du behöver göra lite mer än en rengöring om du har grus på kolven.
Longen
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 juli 2017, 12:30
Ort: Gävle

Inlägg av Longen »

xoldero skrev:Tror du behöver göra lite mer än en rengöring om du har grus på kolven.
Tack så mycket!
Anade nästan det, ska prova och göra en rengöring men skulle inte det funka så får jag nog köpa en ny.
Hoppas topplocket ser ok ut så kanske man bara kan prova köpa ny kolv.
Det går väl att slipa topplocket också`?
Flera idéer är ni snälla!! =)

Mvh Lången
Longen
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 juli 2017, 12:30
Ort: Gävle

Inlägg av Longen »

Tjena!
Här kan ni se vad som händer när jag gasar.

Youtube:
https://youtu.be/NcqXLoh_yic
Vart tror ni felet kan sitta?
Kom med idéer vad ni tror kan vara fel.
Alla seriösa idéer uppskattas för jag har letat och den har varit in lämnad på verkstad i 6 månader och han fattar inte ens...

Mvh Lången
Longen
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 juli 2017, 12:30
Ort: Gävle

Inlägg av Longen »

TheThrasher skrev:Vit rök brukar väl tyda på dålig topplockspackning. Går också ihop med att den dör då kylarvätska i så fall rinner in i cylinderloppet och bensinen tänder sämre.
Tack!
Den är luftkyld.
Jag har trott att det är förgasaren men nu när jag kolla på tändstift och kolven så såg jag att det var brun/svart såg till och med grusigt ut på kolven.
Ska prova skruva av topplock och rengöra kolven
skulle det kunna vara det som är fel?
Fler tips skulle uppskattas!

Mvh Lången
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

Longen skrev:
TheThrasher skrev:Vit rök brukar väl tyda på dålig topplockspackning. Går också ihop med att den dör då kylarvätska i så fall rinner in i cylinderloppet och bensinen tänder sämre.
Tack!
Den är luftkyld.
Jag har trott att det är förgasaren men nu när jag kolla på tändstift och kolven så såg jag att det var brun/svart såg till och med grusigt ut på kolven.
Ska prova skruva av topplock och rengöra kolven
skulle det kunna vara det som är fel?
Fler tips skulle uppskattas!

Mvh Lången
Är inte särskilt kunnig, inte en aning faktiskt. Det var min lilla fundering men har du luftkylt så är det ju inte det. Du kan ju pröva att byta kolven. Inte dyrt med en ny, ser den nästan grusig ut på toppen börs den nog bytas.
Longen
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 juli 2017, 12:30
Ort: Gävle

Inlägg av Longen »

TheThrasher skrev:Är inte särskilt kunnig, inte en aning faktiskt. Det var min lilla fundering men har du luftkylt så är det ju inte det. Du kan ju pröva att byta kolven. Inte dyrt med en ny, ser den nästan grusig ut på toppen börs den nog bytas.
Okok, ja precis men det är så underligt att den startar men dör så fort jag gasar till...

Mch Lången
Longen
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 juli 2017, 12:30
Ort: Gävle

Inlägg av Longen »

Tjena!
Nu får jag igång den ibland men den går inge bra...
Den drar iväg efter 5-7sek med full gas och sen börjar den nästan bluddra och då måste jag hålla för luft filtret så drar den iväg dugligt.
Nån som kan ge tips på hur jag kan göra för att den ska få mindre luft (mycket mindre) för jag får inte igång den med större huvudmunstycke.
Min tillfälliga lösning blev att tejpa luftfiltret och ska ut snart och prova om det blir bättre..
Vad tror ni kan hjälpa?

Mvh Lången
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Större munstycke om du inte vill ha tejpat insug
Longen
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 juli 2017, 12:30
Ort: Gävle

Inlägg av Longen »

xoldero skrev:Större munstycke om du inte vill ha tejpat insug
Hmm ok..
Får ta och testa med större nu när jag fått igång den.
Tack för tips!

Mvh Lången
Longen
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 juli 2017, 12:30
Ort: Gävle

Inlägg av Longen »

Ny fråga!
Är det bättre att ha för stort huvudmunstycke istället för ett för litet?
Och jag som kör med 70cc och 19mm förgasare som har 75 som orginal munstycke, är 100-120 munstycke lite mycket eller skulle det funka?

Mvh Lången
Longen
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 juli 2017, 12:30
Ort: Gävle

Inlägg av Longen »

xoldero skrev:Större munstycke om du inte vill ha tejpat insug
Hur mycket större skulle du tro jag kan prova med?
Den startar men går skit och jag har nu tejpat luftfiltret nästan helt och det gjorde inte mycket skillnad för den går bättre endå när jag håller för med handen, nästan att jag håller för så det inte kommer igenom luft alls.
Det sitter 75 huvud munstycke och 45 lågfart munstycke.
Är 120 huvudmunstycke lite väl att överdriva?
Vad skulle vara rimligt?

Mvh Lången
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Skulle gissa ca 80-85 borde du prova!

Och för stort är alltid bättre än för litet.

För litet kan skada motorn rejält.
För stort skadar inte motorn, men tändstiftet blir svart och kan behöva bytas
Longen
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 juli 2017, 12:30
Ort: Gävle

Inlägg av Longen »

Hur ska jag göra för att få den att gå jämnare?
Den varvar i start men drar inte iväg fören den kommit upp i 5km/t och då accelererar den fint upp till 50-60 och börjar bluddra lite men håller jag för luft filtret några sekunder så accelererar den fint upp runt 110km/t
Jag vill få den att driva direkt jag gasar
Sen även att accelerationen håller sig jämn och inte att den börjar bluddra tappar varv och sen accelerera mera.
Svårt att förklara så ställ fråga om det är något oklart.

Mvh Lången
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Sluta vifta med 110kmh, det förstör mer än det ger att överdriva om hastigheter.
Lämna bevis från en gps om du vill fortsätta säga 110.
Har bra koll, och det är bra mycket svårare att få upp en variatormoppe i över 100 kmh än en växlad. Ca 30% av effekten går förlorad i variatorn och blir värme.

Du ska ha betydligt värre grejer, och drevning för att nå den hastigheten utan nerförsbacke.
Longen
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 juli 2017, 12:30
Ort: Gävle

Inlägg av Longen »

xoldero skrev:Sluta vifta med 110kmh, det förstör mer än det ger att överdriva om hastigheter.
Lämna bevis från en gps om du vill fortsätta säga 110.
Har bra koll, och det är bra mycket svårare att få upp en variatormoppe i över 100 kmh än en växlad. Ca 30% av effekten går förlorad i variatorn och blir värme.

Du ska ha betydligt värre grejer, och drevning för att nå den hastigheten utan nerförsbacke.
Förstår vad du menar och jag har ingen aning om vad min har för topp hastighet.
Men det handlar inte om det, jag skrev bara för att ge er en bild på hur det ser ut och hur den går, sen fråga jag om hur kan jag få den att gå jämnare.
Vill du hjälpa mig eller ska du påpeka saker som är obetydliga?
Tycker det är onödigt för jag ber om hjälp och du som värkar kunna detta så varför inte bara hjälpa mig?
Hur som helst så när jag skjutsa en person så orka den inte varva upp.
Är det vikterna eller kopplingsfjäder?

Mvh Lången
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Aa va bra! Skönt att du respekterar fakta å inte vill ljuga för att skryta, det skadar den allmänna uppfattningen om hastighet, många slänger ut sig 100kmh utan att tänka och helt plötsligt går allas moppar över 100. Men nog om det.

Jag har några ideer om vad ditt problem kan bero på,

Dels handlar det om vikter/tryckfjäder förhållande, vilket jag tycker du ska testa olika kombinationer av.

Sen finns det en ännu mer intressant detalj som kan påverka som många förbiser helt!
Det finns ett spår som den yttre remskivan bak vid kopplingen "styr i". Utformningen, dels lutningen/vinkeln på den avgör hur variatorn växlar i olika hastigheter

Vilket varv hugger din koppling? Höga låga? Kan ju va för högt varv och att den sedan växlar snabbt å går ner i varv. Prova isf lättare kopplingsfjädrar
Longen
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 juli 2017, 12:30
Ort: Gävle

Inlägg av Longen »

xoldero skrev:Aa va bra! Skönt att du respekterar fakta å inte vill ljuga för att skryta, det skadar den allmänna uppfattningen om hastighet, många slänger ut sig 100kmh utan att tänka och helt plötsligt går allas moppar över 100. Men nog om det.

Jag har några ideer om vad ditt problem kan bero på,

Dels handlar det om vikter/tryckfjäder förhållande, vilket jag tycker du ska testa olika kombinationer av.

Sen finns det en ännu mer intressant detalj som kan påverka som många förbiser helt!
Det finns ett spår som den yttre remskivan bak vid kopplingen "styr i". Utformningen, dels lutningen/vinkeln på den avgör hur variatorn växlar i olika hastigheter

Vilket varv hugger din koppling? Höga låga? Kan ju va för högt varv och att den sedan växlar snabbt å går ner i varv. Prova isf lättare kopplingsfjädrar
Ja, håller med dig helt!
Okok ska prova lite olika..
Den blöddrar först 3-5sek och sen drar den iväg fint till 20-30km/t och börjar bluddra innan den ökar sista biten, nästan som att den lägger i första växel och sen växlar upp.
Ska försöka slänga upp ett klipp på hur den går.
Sen är den även mycket svår startad, får igång den på tomgång men sen måste jag gasa mycket sakta för att få upp den i varv annars dör den..
Efter jag kört den varm och stänger av den 1 min så får jag knappt igång den, sen tomgången är max inskruvad för att hålla den igång

Mvh Lången
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Bra med klipp!!

Sen om du använder ordet blöddra korrekt så har det inget med variatorn att göra, utan förgasarinställning.

Dina förgasarinställningar verkar vara kass. Möjligtvis tjuvluft på väldigt låga varv.
Men att den även går för fett på halvgas och möjligt fullgas?

Hur är din luftskruv ställd?
Om allt är ok ska den stå ungefär 1.5varv ut

Börja med förgasarinställningar! Och kolla tjuvluft framför allt
Longen
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 juli 2017, 12:30
Ort: Gävle

Inlägg av Longen »

xoldero skrev:Bra med klipp!!

Sen om du använder ordet blöddra korrekt så har det inget med variatorn att göra, utan förgasarinställning.

Dina förgasarinställningar verkar vara kass. Möjligtvis tjuvluft på väldigt låga varv.
Men att den även går för fett på halvgas och möjligt fullgas?

Hur är din luftskruv ställd?
Om allt är ok ska den stå ungefär 1.5varv ut

Börja med förgasarinställningar! Och kolla tjuvluft framför allt
Ja dom är tvär kasst inställda.
Det är inte tät in i förgasaren vid gasvajern och jag har precis tejpat för choken så jag tänker lite på samma bana.
Luft skruven har jag 1.5 varv ut skruvad men spelar ingen roll för det blir ingen skillnad om den är helt in skruvad eller nästan helt ut skruvad..
Fixar ett klipp till ikväll!
Mycket lättare att se det än att förklara med ord ^^

Mvh Lången
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Har också varit med om att luftskruven inte ger någon som helst respons som du beskriver, skulle rekommendera i så fall att du plockar isär förgasaren och tar ut munstyckn osv bada i bensin och gör rent med tandborste
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Kan va lågfartskanalen som är igensatt när luftskruven inte fungerar som den ska.
Luftskruven reglerar luft till lågfartskanalen i förgasaren, den lilla bränslekretsen i förgasaren
Longen
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 juli 2017, 12:30
Ort: Gävle

Inlägg av Longen »

xoldero skrev:Kan va lågfartskanalen som är igensatt när luftskruven inte fungerar som den ska.
Luftskruven reglerar luft till lågfartskanalen i förgasaren, den lilla bränslekretsen i förgasaren
Jag har gjort rent förgasaren 4-5ggr under tiden då den inte starta, men jag har inte badat dom i bensin tyvärr.
Men blåst igenom alla munstycken och hål.
Jag är lite osäker på vad som går igenom Lågfart munstycket är det bensin eller luft?
För vissa kallar det för Luftmunstycke och vissa lågfart men den har med luftskruven att göra så blir lite osäker och känns som du vet :)

Mvh Lången
Longen
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 juli 2017, 12:30
Ort: Gävle

Inlägg av Longen »

Sen läste jag i en guide om förgasare att det är klippets på bränsle nålen som är verkningsområde mellan 1/8 till 1/4 gas och det är mellan låg fart och full gas som den inte orkar ''växla upp'' eller den bluddrar till och ibland måste jag hålla för luft filtret för att den ska orka vidare.
För om jag flyttar klippet längst ner så får den mer bränsle för nålen åker upp och sätter jag den på översta läget så får den mindre bränsle, har jag förstått det rätt då?

Mvh Lången
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Bra att du hittade guiden där! Men verkar inte vs helt korrekt info (1/8 till 1/4)Tror mer på att nålen verkar från 1/4 till 3/4.

Men ditt problem verkar vara att den inte får tillräckligt mycket soppa vid halvgas ungefär? Det är nålen som jobbar vid halvgas så borde va den som ska justeras.

Du har förstått helt rätt! Justera nålen som du beskriver, clipset ner så nålen kommer mer upp för mer bränsle.

En sista sak om nålen som är viktigt, även om du har clipset högst upp så nålen är så långt ner det går. Kommer huvudmunstycket ändå vara helt öppet på fullgas, så nålens position spelar ingen roll på fullgas! Bara huvudmunstyckets storlek.


Jusste angående lågfartsmunstycket och luftskruven:
Lågfartsmunstycket "suger" upp bensin från flottörskålen som ett sugrör upp till ett pyttelitet hål "bakom" trotteln nästan vid insuget.

Med luftskruven kan man släppa in luft in mitt i detta "sugröret" så att det inte kommer lika mycket bensin upp från flottörskålen in i motorn.
Men eftersom lågfartsmunstycket är så litet och kanalen är så pytteliten så spelar den nästan ingen roll när man har fullgas för att det kommer så mycker mer bensin från huvudmunstycket då.
Longen
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 juli 2017, 12:30
Ort: Gävle

Inlägg av Longen »

xoldero skrev:Bra att du hittade guiden där! Men verkar inte vs helt korrekt info (1/8 till 1/4)Tror mer på att nålen verkar från 1/4 till 3/4.

Men ditt problem verkar vara att den inte får tillräckligt mycket soppa vid halvgas ungefär? Det är nålen som jobbar vid halvgas så borde va den som ska justeras.

Du har förstått helt rätt! Justera nålen som du beskriver, clipset ner så nålen kommer mer upp för mer bränsle.

En sista sak om nålen som är viktigt, även om du har clipset högst upp så nålen är så långt ner det går. Kommer huvudmunstycket ändå vara helt öppet på fullgas, så nålens position spelar ingen roll på fullgas! Bara huvudmunstyckets storlek.


Jusste angående lågfartsmunstycket och luftskruven:
Lågfartsmunstycket "suger" upp bensin från flottörskålen som ett sugrör upp till ett pyttelitet hål "bakom" trotteln nästan vid insuget.

Med luftskruven kan man släppa in luft in mitt i detta "sugröret" så att det inte kommer lika mycket bensin upp från flottörskålen in i motorn.
Men eftersom lågfartsmunstycket är så litet och kanalen är så pytteliten så spelar den nästan ingen roll när man har fullgas för att det kommer så mycker mer bensin från huvudmunstycket då.
Ok tack så mycket!
Nu har jag hela morgon på mig att trixa lite så kommer det upp ett video klipp efter för det vart för sent nu.
Men jag provar lite olika men förstod jag rätt med att jag kan prova kanske 5 storlekar större huvudmunstycke och sänka clipset på nålen så den kommer upp lite och eftersom jag kan ha luftskruven helt in skruvad så bör jag byta lågfartmunstycke typ 5-10 storlekar större?
Eller blir det kanske för stor ändring om jag gör allt, är det bättre och ändra en sak i taget?
Kommer ta mycket lång tid om man ska testa efter varje ändring ^^

Mvh Lången
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Gör aldrig allt på en gång, alltid en sak åt gången. Du kommer lära dig varför, man tappar bort sig när man tror och sedan visar det sig att det inte var som man trodde.
Longen
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 juli 2017, 12:30
Ort: Gävle

Inlägg av Longen »

Det funkade!!
Den går fint nu nästan.
Den måste varva upp innan den drar iväg och det tar ungefär 3-5sek innan det varvat upp den så den drar.
lika när jag startar den (kall) så får jag dra i gas vajern i förgasaren sakta och lugnt så den kommer upp i varv och drar jag för mycket så dör den.
Ska ut strax igen och prova att skruva in luftskruven helt och se om den dör.
För den startar inte om jag gasar samtidigt som jag kickar och lika när jag försöker få upp den i varv, men när den väl kommer upp i varv så är det lugnt.
Vad skulle ni tro det är?

Mvh Lången
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Mer bensin ska han ha på halv/full gas! Så flytta ner clipset på nålen så nålek kommer upp ett hack, kolla om det hjälper. och större huvudmunstycke tror jag också

Edit, din choke, funkar nog inte va? försök fixa den, den får ju för lite bensin på fullgas när den är kall låter det som.
Longen
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 juli 2017, 12:30
Ort: Gävle

Inlägg av Longen »

Tjena!
Nu har jag lagt upp ett klipp där ni ser vad som är fel.
Säg till om det är något jag missat.
Vad tror ni det kan vara?

YouTube:
https://youtu.be/mwZO55rZADA

Mvh Lången
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 548
Blev medlem: 1 oktober 2012, 22:16
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

den går för sålt. du behöver höja trottelnålen lite skulle jag tro.

man hör att den går snålt när den har så pass hög tomgång och sen plötsligt sänks.

höj nålen ett snäpp. alltså sätt klipset ett hack längre ned på nålen.

sätt "luftskruven" på 1,5 varv

utgå därifrån.
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Nu efter att jag sett videon så tror jag ännu mer på ett större huvudmunstycke och nålen i mitten alternativt flytta upp nålen sänka clipset också. Ser i videon att den får för lite soppa på fullgas, då ska nålen vara helt ovanför sätet på de flesta förgasare alltså ska du ha större huvudmunstycke enligt mig.
Longen
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 juli 2017, 12:30
Ort: Gävle

Inlägg av Longen »

Tack så mycket för svar!
Jag tror jag har clipset på nedersta läget och 90 huvudmunstycke sen satt jag i 55 lågfart munstycke.
Så jag bör sätta i 95huvudmunsycke och höja clipset ett hack eller låta den sitta på lägsta.
Men lågfart munstycke bör jag höja för luftskruven är helt in skruvad och den kick på tomgång men när jag skruva ut den så dog moppen på tomgång efter 3varv så då ska det i med högre lågfart munstycke?
Annas går den bra i höga farter och så det är bara när jag ska köra iväg och när jag startar den, alla tecken säger högre lågfart munstycke men det droppar bensin/olja från luftfiltret.
För när den är kall så måste jag pimpla försiktigt med gasvajern vid förgasaren och sakta dra i den så den går upp i varv...
Måste fixa choken också,

Mvh Lången
Skriv svar