Höga varvtal när jag kopplar.

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Vyus
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 oktober 2016, 15:21

Höga varvtal när jag kopplar.

Inlägg av Vyus »

Tjena, jag har en Rieju drac med AM6 motor. Varje gång jag håller inne kopplingen, så rusar den upp i varv (vid körning) Förgasaren är inställt och den har bra tomgång vid stillastående. Problemet uppstod för några dagar sen.

Bytte framdrev från 13/52 till 14/52 men problemet kvarstår.

Vad kan vara problemet?
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Förgasaren må va inställd men inte rätt, att den varvar sådär betyder att den går snålt, får för lite bensin för mycket luft i blandningen. Eller tjuvluft vid insuget?
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Re: Höga varvtal när jag kopplar.

Inlägg av MacGyver84 »

Vyus skrev:Tjena, jag har en Rieju drac med AM6 motor. Varje gång jag håller inne kopplingen, så rusar den upp i varv (vid körning) Förgasaren är inställt och den har bra tomgång vid stillastående. Problemet uppstod för några dagar sen.

Bytte framdrev från 13/52 till 14/52 men problemet kvarstår.

Vad kan vara problemet?
min Rieju MRT var så för längesen den var lite felinställd på luftskruven men efter lite justering slutade det justera inåt.
Bonnen
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 september 2017, 14:57

Re: Höga varvtal när jag kopplar.

Inlägg av Bonnen »

Vyus skrev:Tjena, jag har en Rieju drac med AM6 motor. Varje gång jag håller inne kopplingen, så rusar den upp i varv (vid körning) Förgasaren är inställt och den har bra tomgång vid stillastående. Problemet uppstod för några dagar sen.

Bytte framdrev från 13/52 till 14/52 men problemet kvarstår.

Vad kan vara problemet?
Om du håller kvar gasen i samma läge när du kopplar och växlar varvar motorn upp en del jämnfört med växel i elle va menar du?
Släp på gasen när du kopplar
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Jag tror inte han är så dum att han inte förstår att släppa gasen när han växlar.
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Låter onekligen som tjuvluft, alternativt att den inte får bensin som den ska, förutsatt att den är korrekt inställd.

Är det bara vid körning eller även om du står still och gasar? Isåfall kan det vara att trotteln inte går tillbaka som den ska.
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Bra tänkt Andersson! Att trotteln löper som den ska är ju såklart en förutsättning för att fortsätta felsökningen. Instämmer med den här mannen jag
Skriv svar