Slidern dör på vägen upp tillbakhjulet

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Min skruvlösa slider;)
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 13 augusti 2017, 05:28

Slidern dör på vägen upp tillbakhjulet

Inlägg av Min skruvlösa slider;) »

Jag har en 2015 slider med TT trimrör, 4,3 grams vikter, 86 munstycke. När jag ska upp på bakhjulet kommer jag upp första biten sen dör den och sen när jag kommer ner kan den dö helt. Den går perfekt på två hjul.
Kag har hört lite om att hålla på med insug och vinkla förgasaren men jag fattar inte riktigt vad jag ska göra.
Tack på förhand för hjälp
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Ska inte behöva vinkla själva förgasaren, däremot kan du försöka höja flottören så att bensinnivån höjs i förgasaren.

Har själv kommit på en bra metod för att justera flottören.

Detta görs genom att slipa upp sätet till flottörnålen ett antal tiondelars millimeter (beroende på hur mycket du behöver höja) och en metod jag kommit på är själv att rulla en borr mellan fingerspetsarna mot flottörnålens säte och på så sätt fila upp flottörnålens säte. Men det krävs viss förståelse eller kunskap för att få en jämn och fin yta för nålen att täta mot, annars kan ytan bli för vågig vilket leder till läckage.

Edit:
Efter filningen/slipningen med borren kommer det att vara fullt av mässingspån i flottörnålsätet, det löser du genom att trä på bensinslangen på förgasaren och öppna bensinkranen nån sekund för att spola ur.

Åh jusste innan man påblrjar detta ska man ha klart för sig att det kan gå åt pipan om man på nåt sätt råkar ta bort för mycket material. Detta har jag själv råkat ut för när jag dumt nog använde borrmaskin i processen (dålig ide).

Det löste jag genom att med en varm låga el liknande och lödtenn, löda i en droppe nytt material och fylla igen där jag tagit för mycket, sedan f
Ilade jag med borren till önskat mått igen
Min skruvlösa slider;)
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 13 augusti 2017, 05:28

Inlägg av Min skruvlösa slider;) »

Det verkar lite komplicerat för mig andra kan ju göra det utan att slipa
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Aa ursäkta mig, Ska tillägga att det beror helt på vilken typ av flottör som du har i din förgasare, min flottör var av plast, så det gick inte att böja den som på en flottör med metall arm... och det var en grovjustering som var nödvändig i mitt fall. Men i ditt fall kan du väl bara böja armen till flottören isf, om du nu har en metall arm på din flottör... Du åstadkommer ungefär samma sak med att böja som att slipa upp sätet.

Bilder som tydligare förklaring

Såhär såg det ut på min, plast hela vägen:
http://www.twostrokerider.se/upload/8.jpg

Metall:
http://www.twostrokerider.se/upload/bild_33_600.jpg
Min skruvlösa slider;)
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 13 augusti 2017, 05:28

Inlägg av Min skruvlösa slider;) »

Jag har en kompis som kan köra bakan utan att pilla på förgasaren kan de vara något fel på min?
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Min skruvlösa slider;) skrev:Jag har en kompis som kan köra bakan utan att pilla på förgasaren kan de vara något fel på min?
Har du bytt munstycke i förgasaren? Yamaha Slider har ju nånstans över 80 i munstycke i alla fall dom lite äldre vet inte hur det är med nyare Yamaha Slider.
Min skruvlösa slider;)
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 13 augusti 2017, 05:28

Inlägg av Min skruvlösa slider;) »

MacGyver84 skrev:
Min skruvlösa slider;) skrev:Jag har en kompis som kan köra bakan utan att pilla på förgasaren kan de vara något fel på min?
Har du bytt munstycke i förgasaren? Yamaha Slider har ju nånstans över 80 i munstycke i alla fall dom lite äldre vet inte hur det är med nyare Yamaha Slider.
Står i det första att jag har bytt till 86
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Min skruvlösa slider;) skrev:
MacGyver84 skrev:
Min skruvlösa slider;) skrev:Jag har en kompis som kan köra bakan utan att pilla på förgasaren kan de vara något fel på min?
Har du bytt munstycke i förgasaren? Yamaha Slider har ju nånstans över 80 i munstycke i alla fall dom lite äldre vet inte hur det är med nyare Yamaha Slider.
Står i det första att jag har bytt till 86
Prova gå upp mer i munstycke och se hur den är då.
Min skruvlösa slider;)
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 13 augusti 2017, 05:28

Inlägg av Min skruvlösa slider;) »

MacGyver84 skrev:
Min skruvlösa slider;) skrev:
MacGyver84 skrev: Har du bytt munstycke i förgasaren? Yamaha Slider har ju nånstans över 80 i munstycke i alla fall dom lite äldre vet inte hur det är med nyare Yamaha Slider.
Står i det första att jag har bytt till 86
Prova gå upp mer i munstycke och se hur den är då.
Mekaniker som gjort de så tror inte det behövs större det är typ 76 orginal på nya
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Min skruvlösa slider;) skrev:
MacGyver84 skrev:
Min skruvlösa slider;) skrev: Står i det första att jag har bytt till 86
Prova gå upp mer i munstycke och se hur den är då.
Mekaniker som gjort de så tror inte det behövs större det är typ 76 orginal på nya
okej du har fått lite tips det är bara att prova dom.
Skriv svar