Eltrubbel på DT50R

Alla övriga frågor som INTE har med motor eller felsökning att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Rakpipa
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 5 mars 2018, 12:48

Eltrubbel på DT50R

Inlägg av Rakpipa »

Köpte för någon månad sedan en Yamaha DT50R 92-97 som stått länge och håller på fixa upp lite småfel. Det mesta kan jag lösa men el för mig är som magi och inget jag riktigt vågar mig på. :x

Har 3 st fel på moppen kopplat till elen.

* Neutrallampa lyser ej (har kollat lampan och även bytt neutralkontakt)
* Dödaren på gashandtag dödar inte utan går att starta moppen i båda lägena.
* Oljenivålampan lyser inte om det blir lite olja (har kollat så lampan är hel)

Kan alla dessa 3 felen vara kopplat till samma kabelbrott eller är det 3 helt separata fel?
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Posta bilder och eller film på mätaren när du försöker få den att lysa på din moppe. Knäpp kort på cdin också
Rakpipa
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 5 mars 2018, 12:48

Inlägg av Rakpipa »

xoldero skrev:Posta bilder och eller film på mätaren när du försöker få den att lysa på din moppe. Knäpp kort på cdin också
Neutrallampan är helt släckt, har bytt mellan blinkersindikator för att kolla så lampan var hel. Belysning på hastighetsmätare och blinkersindikator är det enda som lyser upp på instrumentpanelen.

Vart brukar CDI boxen sitta?
Rakpipa
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 5 mars 2018, 12:48

Inlägg av Rakpipa »

Problemet löst trots allt. Hittade en tejpad del av kabelstammen vid framskärmen, en brun kabel som var lagad tidigare var av igen, lödde ihop den och nu fungerar neutral och även oljelampan blinkade till när jag startade moppen.

Dödaren på gashandtaget är det enda som är ur funktion nu.
Användarens profilbild
Raysed
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 maj 2018, 20:35
Ort: Jönköping

Inlägg av Raysed »

Rakpipa skrev:Problemet löst trots allt. Hittade en tejpad del av kabelstammen vid framskärmen, en brun kabel som var lagad tidigare var av igen, lödde ihop den och nu fungerar neutral och även oljelampan blinkade till när jag startade moppen.

Dödaren på gashandtaget är det enda som är ur funktion nu.
Har mekat och byggt en hel del el på min DT50 så lite erfarenheter har man :D.

På gas handtaget sitter det en kabel med en svart och en svart/vit sladd till dödarknappen, börja med att med en multimeter eller nåt mäta kontakten där i mellan. Slår knappen till/från är det bara att felsöka kabeln bak till CDI boxen, CDI boxen hittar du under sätet.

Bifogar ett kopplingsschema till DT50MX men bör ju inte skilja så mycket med DT50R :wink:

https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q= ... 7299497665
DT50MX
Microcar Mc1

Varför göra det svåra valet mellan 2-takt och 4-takt när det finns diesel
Rakpipa
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 5 mars 2018, 12:48

Inlägg av Rakpipa »

Raysed skrev:
Rakpipa skrev:Problemet löst trots allt. Hittade en tejpad del av kabelstammen vid framskärmen, en brun kabel som var lagad tidigare var av igen, lödde ihop den och nu fungerar neutral och även oljelampan blinkade till när jag startade moppen.

Dödaren på gashandtaget är det enda som är ur funktion nu.
Har mekat och byggt en hel del el på min DT50 så lite erfarenheter har man :D.

På gas handtaget sitter det en kabel med en svart och en svart/vit sladd till dödarknappen, börja med att med en multimeter eller nåt mäta kontakten där i mellan. Slår knappen till/från är det bara att felsöka kabeln bak till CDI boxen, CDI boxen hittar du under sätet.

Bifogar ett kopplingsschema till DT50MX men bör ju inte skilja så mycket med DT50R :wink:

https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q= ... 7299497665
Tusen tack för svar. :) El är som magi för mig dock. När ska kretsen vara bruten? Av eller på? Ska jag demontera handtaget och mäta kontakten under menade du?
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Bruten är på, När man sluter den vit svarta kabeln till jord, smiter gnistan ut i jord istället för till tändstiftet.
Användarens profilbild
Raysed
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 maj 2018, 20:35
Ort: Jönköping

Inlägg av Raysed »

Precis som xoldero säger, när knappen är i mittenläget ska kretsen vara bruten liksom tvärt imot när den är sluten och moppen stannar i de andra lägena.

Att plocka väck handtaget är inte nödvändigt så vida knappen inte slår till alls, då du i så fall kommer behöva felsöka brytarna inuti alternativt 250+ för ett nytt handtag.
xoldero skrev:När man sluter den vit svarta kabeln till jord, smiter gnistan ut i jord istället för till tändstiftet.
Hehe har alltid undrat hur det där funkar :D
DT50MX
Microcar Mc1

Varför göra det svåra valet mellan 2-takt och 4-takt när det finns diesel
Rakpipa
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 5 mars 2018, 12:48

Inlägg av Rakpipa »

Mätte den svartvita från skarven vid framlampan ned till cdibox, ingen signal.

Tänkte då att jag drar en ny kabel mellan dom ändarna. Dock slutade tändningen fungera då men dödaren funkade istället.

Tips? :shock:
Rakpipa
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 5 mars 2018, 12:48

Inlägg av Rakpipa »

Återställde den svartvita och drog en ny extra kabel från svartvita kontakten som sitter vid framlampan till svartvita vid cdi, nu funkar tändning och dödaren... okey att göra så? :)

Bild
Rakpipa
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 5 mars 2018, 12:48

Inlägg av Rakpipa »

Hittar ingen edit:

Var ju två svartvita så antar den jag kopplade ur där nere vid CDI var tändningskabel, har ju nu i alla fall satt en ny kabel på den svartvita från handtaget och kopplade in den nere på den svartvita vid CDI (y-koppling). Så nu funkar det. Bara jag inte gjort något farligt. :p
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Funkar det så kan du vara lugn :)
Skriv svar