skrammel från AM6

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Om du renoverade din motor borde du har mer koll än nån annan om nåt gått fel. Det kan ju vara vad som helst.

Du har ju en ledtråd iaf, när du kopplar låter det illa, öppna kopplingskåpan igen och kolla om allt ser och känns bra där inne? Möjligtvis har du dragit nåt för löst så det lossnar? Det kan vara längre in i motorn också, men då måste du klyva igen för att veta. Möjligtvis är det nåt shims som inte sitter eller sitter fel så att axlarna rör sig för mycket? Jag vet inte, det var du som renoverade :wink:
C4pp3
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 augusti 2017, 19:09
Ort: Enköping

Samma problem

Inlägg av C4pp3 »

Hej jag har samma ''problem'' om det nu är det? Dock har jag inte rört något inne i motorn och tror inte något gjort det sen 2005 då den togs ut.

som du sa, när man drar in kopplingen och rullar så tickar/knackar/tuggar det som om något skulle slå i.
jag har precis bytt växellådsolja (problemet var innnan byte också) men ändå ingen skyllnad.

då tänker jag är det värt att öppna upp kopplingskåpan och kolla? har nämnligen aldrig skruvat isär själva motorn så.
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Funderade vidare, kan det va nåt med kicken och kickdrevet som ligger i och kuggar över som det låter när man drar ner kicken medan motorn är igång?
C4pp3
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 augusti 2017, 19:09
Ort: Enköping

Inlägg av C4pp3 »

xoldero skrev:Funderade vidare, kan det va nåt med kicken och kickdrevet som ligger i och kuggar över som det låter när man drar ner kicken medan motorn är igång?

Det borde det inte vara då det är vanligt, man ska inte dra ner kicken när motorn är igång.
det kicken gör är att snurra runt kolven/allt i motorn för att starta, alltså snurran den redan när den är igång.
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Men no shit... väldigt smart, hjälp till istället för att tala om självklarheter.
Nästan alla vet hur det låter, för att kickdrevet SKA kugga över så när man kickar och håller nere kicken.

Dessutom är det inte skadligt överhuvudtaget. Möjligvis skulle man kunna slita ner kickdrevet om man håller kicken nere i 2 dagar utan avbrott, å det i sig skulle inte heller vara katastrofalt.
Skriv svar