Vilken CDI ska jag köpa?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

oskar_mountain
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 maj 2016, 11:28

Vilken CDI ska jag köpa?

Inlägg av oskar_mountain »

Ska köpa en ostrypt cdi till en TGB bullet rs50. Fattar dock inte vilken cdi jag ska köpa, vissa står det tex peugot och vissa boutian. Måste det vara en cdi som just tillhör TGB eller spelar det någon roll? Vad ska jag ha för sort/modeel typ? Kan ge mer info om ni vill ha. Uppskattar om ni kan länka någon. (vill inte lägga ner några pengar knappt utan bara testa så leter efter ngn billig cdi bara) Tack på förhand.
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Om du har samma kontakt som denna så ska det fungera, spelar ingen roll att det inte står TGB nånstans för många mopedmärken använder exakt samma typ av cdibox med samma kontakter.

Denna ska fungera om du har samma kontakt på din det vill säga:
https://www.cykelkraft.se/cdi-peugeot-stylepro-ostrypt

Om du inte kan mäta med multimeter och söka på egen hand i elsystemet så är det bara chansning som gäller. Köp och testa, 80% chans att det är rätt skulle jag säga
oskar_mountain
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 maj 2016, 11:28

Inlägg av oskar_mountain »

Tack för svaret, köper och testar det är ju bara 200kr man kan inte vara sosse hela tiden
Senast redigerad av oskar_mountain den 31 maj 2018, 11:16, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

LOL :lol:

Skriv gärna här om det funkar, så lär jag mig nåt nytt å :D
oskar_mountain
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 maj 2016, 11:28

Inlägg av oskar_mountain »

så lär jag mig nå nytt å?! Jag trodde det var du som hade koll och sa vad jag skulle köpa :shock: :lol: :lol:
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Jag säger bara vad jag tror, jag kan inte dubbelchecka nåt eftersom jag inte har tillgång till din moped :P Lär mig nåt nytt kanske var fel ord, jag kommer att veta vad som passar senare, menar jag :D
oskar_mountain
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 maj 2016, 11:28

Inlägg av oskar_mountain »

ja juste en fråga till, kan det vara farligt/dåligt för motorn eller moppen att bara köra fullgas jättelänge i en nedförsbacke när den inte slutar varva på grund av en ostrpyt cdi? Jag menar, den kan ju inte varv hur högt som helst utan att ngt pajar eller tar skada?
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

[quote="oskar_mountain"]ja juste en fråga till, kan det vara farligt/dåligt för motorn eller moppen att bara köra fullgas jättelänge i en nedförsbacke när den inte slutar varva på grund av en ostrpyt cdi? Jag menar, den kan ju inte varv hur högt som helst utan att ngt pajar eller tar skada?[/quote]

Jag vet vad du menar. Original med plugg är det absolut ingen fara att köra fullgas ner för alla backar allday! För varvtalet är strypt med plugg till en säkrare nivå.

Men när man kör ostrypt och moppen varvar ut fullt tills den når det varv där den fysiska friktionen av motorn överstiger vridmomentets kraft att accelerera måste man börja använda hjärnan på riktigt.

Efter motorns toppeffekt börjar belastningen och slitaget på vevens lager ta över motorns effekt och därför vinner man inte längre lika mycket på att varva ännu mer.

Och det blir hela tiden exponentiellt värre och värre efter att man varvat förbi toppeffekten.

Nästa gång du kör nerför en backe på fullgas och varvar förbi toppeffekten av motorn, fundera om dom extra km/h är värt den hela tiden ökade belastningen på motorn. Det kan smälla nångång, om man plågar rejält.
Jag brukar släppa gasen och dutta lite för att vänta in ett lägre varv och sedan gasa på toppeffekten igen.
Senast redigerad av xoldero den 1 juni 2018, 17:09, redigerad totalt 1 gånger.
oskar_mountain
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 maj 2016, 11:28

Inlägg av oskar_mountain »

schysta tips, tack då vet jag vad ska göra/inte göra!
oskar_mountain
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 maj 2016, 11:28

Inlägg av oskar_mountain »

UPDATE: det funkade bra med den du länkade, nu går moppen lite snabbare plant och nedför den ostrypta cdin la till ca 5-7km/h från 65 så det var värt.
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Fan va gött å höra! :D
Skriv svar