Derbi Senda Xtreme går plötsligt långsamt

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Nexd
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 maj 2018, 22:14
Ort: Stockholm

Derbi Senda Xtreme går plötsligt långsamt

Inlägg av Nexd »

som rubriken lyder så har min Derbi Senda Xtreme SM 2010 plötsligt börja gå lite segare. för någon vecka trimmade jag den genom att ändra drev från original 12/65 till 14/60 (och bytte såklart kedja). Då maxade den 64 vid typ 8,500 varv i typ 3 dagar men nu får jag bara upp den i 55 ungefär (i samma varv) vilket är ungefär lika snabbt som innan jag trimmade. Misstänkte att det bara var en dålig dag först men nu har den gått långsamt i typ en vecka.

Vad kan det bero på?
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Med lite enkel matte ser man att om din moppe går 64kmh på 8500 varv så går den 55kmh på 7304 varv på samma växel och med samma drev.

(8500/64=132.81 varv/kmh
132.81×55=7304varv)

Så din moppe verkar inte varva ut riktigt lika mycket som den tidigare gjort. Eller så slirar kopplingen.
Nexd
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 maj 2018, 22:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Nexd »

xoldero skrev:Med lite enkel matte ser man att om din moppe går 64kmh på 8500 varv så går den 55kmh på 7304 varv på samma växel och med samma drev.

(8500/64=132.81 varv/kmh
132.81×55=7304varv)

Så din moppe verkar inte varva ut riktigt lika mycket som den tidigare gjort. Eller så slirar kopplingen.
Den varvar lika mycket som förut men förut när jag varvade över typ 7000 så började den accelerera snabbt som fan upp till 64. Man kände liksom att den började dra, men det draget kommer inte nu.
Nexd
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 maj 2018, 22:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Nexd »

xoldero skrev:Med lite enkel matte ser man att om din moppe går 64kmh på 8500 varv så går den 55kmh på 7304 varv på samma växel och med samma drev.

(8500/64=132.81 varv/kmh
132.81×55=7304varv)

Så din moppe verkar inte varva ut riktigt lika mycket som den tidigare gjort. Eller så slirar kopplingen.
Den varvar lika mycket som förut men förut när jag varvade över typ 7000 så började den accelerera snabbt som fan upp till 64. Man kände liksom att den började dra, men det draget kommer inte nu.
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Men har du varvmätare så du är säker på det du skriver? omöjligt att gissa varvtal endast via att lyssna med öronen.

men du menar att den fortfarande går 64 på 8500 varv om man kör i en brant nedförsbacke. Men att den inte accelererar från 55-64kmh som den gjorde förr. AxxKicken på högvarv har försvunnit?

Har du luft i däcken? var en tanke som slog mig... kan gå jävligt segt utan luft

Är insugsgummit helt? eller är det nån spricka som kan läcka luft? (brukar gå sönder på Derbi) Tändstift sitter löst?

Om avgasröret börjar läcka vid anslutningen eller om det rostar hål(gjorde på min drac originalrör) så tappar man mycket effekt.

Ryker den annorlunda mycket? Vid vit rök så kan de va toppackningen. Vid blå aktig rör så kan de va vevens packboxar.

Kolla först efter tjuvluft.
Nexd
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 maj 2018, 22:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Nexd »

xoldero skrev:Men har du varvmätare så du är säker på det du skriver? omöjligt att gissa varvtal endast via att lyssna med öronen.

men du menar att den fortfarande går 64 på 8500 varv om man kör i en brant nedförsbacke. Men att den inte accelererar från 55-64kmh som den gjorde förr. AxxKicken på högvarv har försvunnit?

Har du luft i däcken? var en tanke som slog mig... kan gå jävligt segt utan luft

Är insugsgummit helt? eller är det nån spricka som kan läcka luft? (brukar gå sönder på Derbi) Tändstift sitter löst?

Om avgasröret börjar läcka vid anslutningen eller om det rostar hål(gjorde på min drac originalrör) så tappar man mycket effekt.


Ryker den annorlunda mycket? Vid vit rök så kan de va toppackningen. Vid blå aktig rör så kan de va vevens packboxar.

Kolla först efter tjuvluft.
Update: vi sotade ur avgassystemet och upptäckte att det glappade och var mycket sot, med det fixat går den och låter bättre men inte fortare, vi ska kolla insugsgummit och luftflödet, återkommer senare.
Skriv svar