slitage på vev och ramlager, hur fungerar det?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Noel02
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 4 augusti 2017, 02:44
Ort: Värmdö

slitage på vev och ramlager, hur fungerar det?

Inlägg av Noel02 »

tja.

Gör en cylinders kompression och storlek verkligen någon skillnad när det kommer till slitage på vev och ramlager? det är väl höga varvtal som sliter på vev och lager alltså borde storleken på förgasaren vara det som påverkar. om jag skulle sätta på en 80cc racing cylinder och köra med min orginal 17,5 mm förgasare och styckar om den lite, borde det väl inte bli särskillt mycket mer slitage än orginal, men om man tex skulle sätte en 38mm förgasare på en orginal 50cc borde det slita väldigt mycket, det kanske är lite överdrivna exempel så ta dom med en nypa salt.

många skriver att vissa cylindrar funkar med orginal vev, så som ni förstår har jag huvudverk deluxe över det här, så om någon kunnig skulle kunna vara gullig och förklara hur det faktisk funkar skulle det verkligen uppskattas.

mvh
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Såhär är det!

TYNGRE KOLV,HÖGRE VARV,HÖGRE VRIDMOMENT=MER BELASTNING PÅ VEVENS LAGER OCH RAMLAGER.

Thats it.

Tänk dig att lilla originalkolvens (40mm borr) vikt ligger på ca 100 gram på 8000 RPM och levererar 7.12 NM

Om vi då multiplicerar ihop dom 3 faktorerna så får vi en påhittad belastnings siffra på vev och ramlager original.

5696000 (5.7 miljoner)

Tänk dig istället en parmakit kolv med diameter 55 mm väger 141 gram levererar på 13000 RPM, 25 hästar och 13.69 NM vridmoment.

Belastningsvärdet då är istället

25093770 (25 miljoner)

Alltså är belastningen ca 4 ggr större på vevlager och ramlager med parmakit än original.

Detta är bara väldigt förenklad teori, men väldigt bra om man vill lära sig förstå mer avancerade saker!
Skriv svar