Hej! Ville be om hjälp! Mopedbil. Snälla =)

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

vugasex
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 maj 2016, 21:51

Hej! Ville be om hjälp! Mopedbil. Snälla =)

Inlägg av vugasex »

Hej! Hur trimmar man en mopedbil? Snälla. Ligier JS50 Sport. 499cc. Om ni kunde visa i bildform eller berätta då skulle jag vara jätte tacksam. :wink:
Jag hörde om variatorn ringar och dieselpumpen, men inte säker att jag kan göra det själv utan hjälp.

Bor i Stockholm. :arrow:
jompazx
Elmoped
Inlägg: 33
Blev medlem: 6 mars 2016, 18:43

Inlägg av jompazx »

BYGG TURBO
Mr-Knasen
Elmoped
Inlägg: 55
Blev medlem: 22 oktober 2017, 11:55

Inlägg av Mr-Knasen »

Köp a-traktor med ryckspärr eller en trimmad moppe istället men om du nu vill kör a runt i en mjölkförpackning på hjul så finns det en skruv i motorutrymmet som begränsar hur mycket den kan varva och skruvar du åt rätt håll så går den runt 60km/h men i och med att det är en 49cc dieselbil så kan motorn skadas om du gör det men lycka till men är inte helt hundra på om det är så på din "bil" ;)

Men det är dock inte så smart om du blir stannad av en polis i 60km/h för du har inget som kan spärra trimmningen!!!!
Tvuhjuliga maskiner är som droger, efter man provat första gången så kan man inte sluta!
----------------------------------------------------------------------------------
Yamaha PW50 1995.
Honda CR 125 2002.
KTM 450 EXC 2008.
Kawasaki Ninja ZX6R 1996.
Derbi Senda Xtreme 2014.
Användarens profilbild
Raysed
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 maj 2018, 20:35
Ort: Jönköping

Inlägg av Raysed »

Trimma moppebilar är svårt jämfört med vanliga mopeder, då du antagligen har elektronisk insprutning blir den biten svårare då de med mekanisk insprutning har en stag till spridarna som går å fiffla lite med :).

Att justera gaswire stoppskruven gör ingen större nytta (har själv provat) och dieseln som redan varvar ganska mycket gillar nog inte det.

En enkel och diskret trimning blir att plocka V-ringen. På min lossade jag en skruv samt en mutter, drog väck ena halvan av variatorn och tog sedan bort en stor vit plastring från motoraxeln med en avdragare. Beroende på hur mycket din variator växlade ut från början borde du ha 8-15 km/h extra.

Obs när du sätter tillbaka variatorhalvan var noga med att brickorna inuti hamnar på plats då de annars går sönder.

Polisen är nog sedan ingen fara såvida dom inte undersöker din variator då ex många skotrar gör 50 från fabrik.
DT50MX
Microcar Mc1

Varför göra det svåra valet mellan 2-takt och 4-takt när det finns diesel
Skriv svar