Variator växlar inte ut fullt

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Raysed
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 maj 2018, 20:35
Ort: Jönköping

Variator växlar inte ut fullt

Inlägg av Raysed »

Tjenare, har en microcar mc1 (mopedbil) med en 2-cyl lombardini focs diesel. Har läst runt en hel del men har inte funnit något direkt svar på mitt problem.

Problemet som rubriken antyder är att primärvariatorn inte växlar ut fullt längre, märkte det i vintras när den varvade aningen mer och lägre topphastighet.

Provade nyligen att dra en sträck på variatorn där det nu syns tydligt att den inte växlar ut fullt(se bild). Den blåa pricken motsvarar var remmen skulle vara och den röda var remmen ligger nu.

Har plockat isär och rengjort den X antal gånger och med min lilla kunskap om variatorer tycker jag den ser ok ut, kan tillägga att 1 av 3 extremt tunna brickor mellan motoraxeln och variatorn är borta då den gick i bitar efter en felmontering.

Sekundärvariatorn har jag inte rört mycket mer än att sätta tillbaka glidklackarna som ramlat av, primärvariatorn krånglade innan jag satte tillbaks dom.

Toppfarten har sjunkit ca 5-8 km/h så vanligtvis ligger man i ca 38-40 km/h vilket känns lite långtråkigt när till och med skotrar kör om en :sad:. Vid Gasen i botten och plan asfalt gör han kanske ca 46-48 km/h vilket värken motorn eller bränsleförbrukningen gillar då jag redan trycker på gasen ganska mycket.

Någon som har förslag på vad det kan vara för fel, är ju samma princip som i skotrar så jag bör inte vara den första med problemet. Är långt ifrån expert på variatorer men är bra på att meka.
Kan det vara tryckfjädern/vikterna? remmen bytte jag i höstas. Har funderat på att plocka V-ringen men tror att variatorn ska fungera som den ska innan.

Alla tips är välkomna


(Bild)
https://www.dropbox.com/s/79xvmqk0t8azo ... 2.jpg?dl=0[/img]
DT50MX
Microcar Mc1

Varför göra det svåra valet mellan 2-takt och 4-takt när det finns diesel
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Kolla vikterna dom kanske inte åker ut fullt.
Användarens profilbild
Raysed
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 maj 2018, 20:35
Ort: Jönköping

Inlägg av Raysed »

MacGyver84 skrev:Kolla vikterna dom kanske inte åker ut fullt.
Har kollat dom och tycker dom uppför sig rätt, jämfört med en skoter sitter det 3-kantiga med en fjäder på baksidan, har förstäkt denna fjäder så dom ska trycka hårdare utåt.

Glömde skriva att det hugger rätt fint innan variatorn fått grepp om drivremmen vid försiktig start.
DT50MX
Microcar Mc1

Varför göra det svåra valet mellan 2-takt och 4-takt när det finns diesel
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Är troligtvis den saknade brickan... då den ska sitta bakom variatorn närmare motorblocket som jag förstått det? Om den ska sitta som jag tror så hjälper den till med att trycka ihop variatorhalvorna som ett slags mothåll.

Annars är det antingen för lätta vikter för varvtalet
Eller för hård tryckfjäder

Eller nån annan variatorstrypning...
Användarens profilbild
Raysed
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 maj 2018, 20:35
Ort: Jönköping

Inlägg av Raysed »

xoldero skrev:Är troligtvis den saknade brickan... då den ska sitta bakom variatorn närmare motorblocket som jag förstått det? Om den ska sitta som jag tror så hjälper den till med att trycka ihop variatorhalvorna som ett slags mothåll.

Annars är det antingen för lätta vikter för varvtalet
Eller för hård tryckfjäder

Eller nån annan variatorstrypning...
Den saknade brickan sitter mycket riktigt där A i bilden, de andra B / C innan fjädern är jag tveksam om jag sett i.

Vikterna ser ut att vara original (svårt att få tag på annat än original) och tryckfjäder borde inte trycka för hårt efter 13 års drift och en bricka mindre.

Angående strypning är det bara V-ringen som finns vad jag vet, funderar på att plocka den då variatorn tycks gå isär som den ska.

Efter att ha läst TSR:s ny rem guide så börjar en teori klarna. När jag bytte remmen i höstas krängde jag bara på den nya och körde som vanligt :mrgreen:, utan att polera bort gamla rester från variatorn och försiktig inkörning :roll:. Inser att remmen antagligen kan ha slitits för snabbt. Primärvariatorn växlar ut till strypningens gräns men att remmen blivit smalare och klättrar därför inte upp fult. Borde ju i så fall bara vara å plocka V-ringen så länge och sedan byta remmen ordentligt denna gång.

Eller tänker jag fel?

Sprängskiss variator
https://www.dropbox.com/s/yu3aa69c6z47y ... s.JPG?dl=0
DT50MX
Microcar Mc1

Varför göra det svåra valet mellan 2-takt och 4-takt när det finns diesel
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Jag tycker det låter som du har hittat problemet! Jag fatta det först som att du redan hade dragit ringen imellan variatorn och remskivan.
Användarens profilbild
Raysed
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 maj 2018, 20:35
Ort: Jönköping

Inlägg av Raysed »

Idag kom den nya remmen så det blev rengöring och sedan på med den, upptäckte att den gamla remmen var ju inte alls sliten :(.

Efter att ha plockat isär primärvariatorn och rengjort den samt plockat V-ringen startar jag å ser att den växlar ju upp lika sopigt ändå.

Min teori är att det är sekundärvariatorn som bråkar dvs växlar ut för lite så att remmen inte räcker upp på primären, kanske något som börjat kärva?

Någon som har nån ide varför sekundärvariatorn är så seg, börjar bli ruskigt trött på detta problem nu. Kan tillägga att jag inte kan få isär sekundärvariatorn då avdragaren är för stor och ställa sig med däckjärn å bända väck den ska man nog akta sig för.
DT50MX
Microcar Mc1

Varför göra det svåra valet mellan 2-takt och 4-takt när det finns diesel
Användarens profilbild
Raysed
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 maj 2018, 20:35
Ort: Jönköping

Inlägg av Raysed »

Tror jag till slut har hittat problemet med sekundärvariatorn och hela historien.
Ramperna eller där skivorna möts ska ha en plan slät yta, som tidigare nämnts sitter det glidklackar som ramlat väck å sattes nyligen tillbaks. Den plana ytan har där efter fått en kilform och antagligen något stopp med så att variatorn inte växlar ut rätt/fullt. Eftersom maxhastigheten minskar ca 1 km/h varje månad så är det frågan om den rasar snart.

Är väll bara att bita sig i läppen och sedan lyfta ur motorn för att sedan få bort sekundärvariatorn om det kan går å jämna till det som finns kvar av den eller om det ska ryka 2000:- extra för en ny :x :( .

Är det någon som vet eller känner nån som mekat variatorn på en moppebil och kan säga hur jag får väck eländet utan att lyfta ur motorn?
DT50MX
Microcar Mc1

Varför göra det svåra valet mellan 2-takt och 4-takt när det finns diesel
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Försök att få ut den och fixa till den själv, om det går. Men jag tror ytan på variatorskivorna är behandlad med nåt hårt material. Frågan är om lagningen håller? Men prova iaf
Användarens profilbild
Raysed
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 maj 2018, 20:35
Ort: Jönköping

Inlägg av Raysed »

Har du något tips på hur jag för väck den, ska ju bara vara å dra men... Biltema har ju en 3 punkts avdragare om man skulle investera en sån då jag inte ens kunde få väck primären med min 2 punksavdragare.

Läste om en person som skulle få väck sin sekundär på en snöskoter å det slutade med att han fick plocka väck hela axeln till en press på 5 ton.

Så min fråga är hur får jag väck den enklast :?:
DT50MX
Microcar Mc1

Varför göra det svåra valet mellan 2-takt och 4-takt när det finns diesel
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Ingen aning hur den sitter på din
Användarens profilbild
Raysed
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 maj 2018, 20:35
Ort: Jönköping

Inlägg av Raysed »

xoldero skrev:Ingen aning hur den sitter på din
Uppfattar jag rätt så lossar man bara den yttre muttern å sedan drar man allt vad man orkar med en avdragare för att få loss den, eller?
Såg en video på en som bände väck sin primär med ett däckjärn men tveksamt om man vågar det då liksom inget håller. Kör man med avdragare är det ju inte heller omöjligt att skada axel/gängan.

Ni som kör skoter, hur gör ni?

Bifogar ifall en sprängskiss på variator-rubbet. Del 26 är den som blivit deformerad.
https://www.dropbox.com/s/lbj4eko2xm41h ... 1.JPG?dl=0
DT50MX
Microcar Mc1

Varför göra det svåra valet mellan 2-takt och 4-takt när det finns diesel
Användarens profilbild
Raysed
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 maj 2018, 20:35
Ort: Jönköping

Inlägg av Raysed »

Uppdaterar det nya året med lite ny info om mitt problem.

Plockade för några veckor sedan isär primärvariatorn igen, plockade bort tryckfjäder, brickor mm och satte tillbaka den löst på motoraxeln så att variatorskivorna verkligen går ihop metall mot metall. När jag sedan lägger V-remmen löst på inser jag att det kanske inte beror 100% på sekundärvariatorn ändå, för remmen ligger ju på den svart linjen som blivit efter remmen dvs inne hela vägen upp på skivorna. Remmen är i nyskick då den inte är ett dugg smalare än den nya jag har som även den inte heller går hela vägen upp på skivorna.

Är det möjligt att skivorna har ändrat form en aning eller vad kan det vara? tänker väll att dom är gjorda av gjutgods så dom borde inte kunna byta form.
Hade förväntat mig detta om remmen varigt gammal och smalnat av med den är ju inte sliten alls.
Börjar bli redigt störigt nu när han maxar 46 km/h enligt gps, det ska inte bete sig så här.

Har ett ytterligare problem som kom för nån vecka sen att remmen vid cirka 30 km/h liksom tappar fäste för ett ögonblick, bilen hackar till 1-2 gånger under accelerationen (svårt å förklara vad jag menar).

Några ideer på vad som kan vara fel :?:
DT50MX
Microcar Mc1

Varför göra det svåra valet mellan 2-takt och 4-takt när det finns diesel
Skriv svar