Mopeden går sämre...

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

jahopp
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 mars 2016, 17:52

Mopeden går sämre...

Inlägg av jahopp »

I slutet av sommaren 2017 så började jag märka av att min moped (Yamaha DT50R -00) inte orkade uppnå de hastigheter som innan. Nu orkar den knappt köra ut 4an på plan mark och innan så orkade den med hela 5an. Hastigheten gick från ungefrär 65 till 40 på plan mark och den är mycket svårstartad efter den har stått ute en längre period som 2-4 timmar.

Det jag undrar är om det kanske är cylindern som inte orkar med längre. Tändstiftsbyte och förgasare har rengjorts utan några förbättringar. Motorolja bytade jag innan den började gå sämre. Luftfilter är ej rengjort på ett tag men när jag gjorde rent förgasaren så såg det bra ut.

Någon som har en idé på vad jag kan prova för att få tillbaka prestandan förutom cyliderbyte?

Mvh
Inge särskilt
lorang10
Elmoped
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 augusti 2014, 21:01

Inlägg av lorang10 »

Du kan ju kolla packningar, uppe och nere på cylindern, intagsgummi, om det finns sprickor eller om det kommer tjuvluft, bensinfiltret brukar väl jävlas ibland också. Hade ett liknande problem, då bytte jag packningarna, sen funkade det.
Användarens profilbild
MHL
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 9 september 2016, 18:53

Inlägg av MHL »

Byt alla packningar och öppna upp cylindern så du kan se om du behöver en ny kolv eller kolvringar. Låter nämligen som att kolvringarna börjar bli slitna.
Setup:
Rieju drac RR 100kmh
*Polini guss 80cc (cylinderkit)
*Tecnigas enox (mellan/högvarvigt rör)
*21mm dellorto black racing förgasare (äkta)
*13/48 drevning
*malossi insug och membran (ostrypt)
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Skulle kunna va sot i avgassystemet, har aldrig drabbats av det själv, men om det faktiskt är helt täckt med sot så är det en rimlig förklaring.
Eller alternativt igensatt luftfilter, det är saker som skulle kunna gradvis försämra motorn andning.

Annars kan jag tänka mig att det är tjuvluft, motorn förlorar effekt om du har en stor luftläcka eftersom det förbränns mindre bensin tillsammans med luften.

Möjligt att kolvringarna kan vara slitna, själva kolven ska det inte va nån fara med men ett kit kostar 150 spänn.

Cylindern är det inga fel på. Börja med luftfilter och avgas, även tjuvluft
Skriv svar