Kan man fixa ett dåligt kilspår?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Kan man fixa ett dåligt kilspår?

Inlägg av TheThrasher »

Då var man tillbaks igen. Fick plötsligt skumt ljud ifrån motorn på moppen en dag och kom tillslut fram till att ljudet kommer ifrån svänghjulet, mer exakt krysskilen. Köpte ny krysskil och prövade och båda jag prövade fick jack på sig efter att moppen varit på i typ 5-10 sekunder. Kollade kilspåret och det ser lite sådär ut (se bilderna). Nu är det så att jag har ett okänt tändsystem och en ECU-box, ingen CDI, så jag kan inte köpa ett nytt svänghjul vad jag vet. Annars får jag köpa ett nytt tändsystem. Så min fråga är, kan jag på något sätt fylla i det uppslipade i kilspåret eller går det inte? På bilderna ser du alla krysskilerna som använts, det längst åt höger är det som använts innan. De 2 andra är de nya som jag testat. Moppen gjorde samma ljud med de nya krysskilerna som den gjort innan. Jag tror problemet kommit ifrån att min farsa satt tillbaks den gamla krysskilen när den hade kommit av någon gång, den var lika deformerad då som den är nu. Det har ju säkert slitit på kilspåret under en längre tid. Någon som har tips? Hur säkert är det att köra utan krysskil annars? Bilderna på kilspåret blev inte så bra men fick inte bättre än så.

Bild

Bild

Bild

Bild
Mr-Knasen
Elmoped
Inlägg: 55
Blev medlem: 22 oktober 2017, 11:55

Svetsa?

Inlägg av Mr-Knasen »

Känner du någon som är duktig på att svetsa kanske?
Det är i alla fall något som man kan prova men är inte helt 100 om det funkar.
Tvuhjuliga maskiner är som droger, efter man provat första gången så kan man inte sluta!
----------------------------------------------------------------------------------
Yamaha PW50 1995.
Honda CR 125 2002.
KTM 450 EXC 2008.
Kawasaki Ninja ZX6R 1996.
Derbi Senda Xtreme 2014.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Kilen är bara en styrning för att få svänghjulet att hamna rätt när det skruvas fast, därefter är det axelns koniska form som ska låsa fast svänghjulet. Massakrerar man krysskilen betyder det att svänghjulet inte fastnar på axeln, vanligtvis p.g.a. små skador som gör att axelns och svänghjulets koniska form inte passar perfekt mot varann.
Man kan ha på ventilslippasta mellan axel och svänghjul och vrida det fram och tillbaka för att slipa ner ojämnheterna som orsakar problemet.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar