Tips/hjälp med sprayning av svingen på en Rieju spike SM -05

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

C4pp3
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 augusti 2017, 19:09
Ort: Enköping

Tips/hjälp med sprayning av svingen på en Rieju spike SM -05

Inlägg av C4pp3 »

Som sagt i titeln så behöver jag hjälp/tips med sprayning av svingen. jag har kollat runt lite på olika guider och det jag ser mest är att mann måste använda primer, filler, olika sorters sand/våtpapper och att många skickar in svingen för målning.
Ville bara veta om det på något sätt går att fixa hemma själv med typ sprayfärg och sånt. Har tyvärr inte pengarna och tiden att skicka in svingen eller så.

Svingen har börjat rostat lite smått här o där(förra ägaren har försökt sprayat över vissa fläckar, med man ser hur det runnt etc) och klister märkerna har slitits sönder här o där.


OBS!
(Detta är min första tråd so om jag gjort något fel säg gärna till!)
Bonnen
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 september 2017, 14:57

Inlägg av Bonnen »

Köp nån billig skit sprayburk för 10kr så borde det hålla tills det börjar regna (:
C4pp3
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 augusti 2017, 19:09
Ort: Enköping

Inlägg av C4pp3 »

haha, ne du någon färg för 10kr är nog svårt och hitta! jag tänkte mer om man bara kunde ta o slipa bort det värsta på svingen och sen spraya med vanlig svart färg(matt om det inte slits/repas för mycket)
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

En 250kr kan du nog få betala skulle jag tro.. Har inte riktigt koll på vad färg och så kostar nu.

Du bör klara dig på en primer, en färg samt våtslipspapper.
Börja med ett grovt sandpapper och avsluta med ett fint för att få bort så mycket ojämnheter som möjligt, använd raka rörelser och cirkla inte runt med pappret.

När du är nöjd med grundjobbet så rengör du ytan från allt damm och skit.
Sedan sprayar du på ett tunt lager primer, låt torka, på med ett andra lager.
Färgen gör du samma som med primern, tunna skikt, minns ej om jag körde 2 eller 3 lager färg..

När du sprayar så tänk på att ha lite avstånd så att du får ett fint skikt och undvik så att inte färgen börjar rinna!


Kanske är svårt att bedöma på lågupplösliga redigerade bilder men om du kikar in mt5an jag har i mitt galleri så är det biltemas grundfärg och mattesvart!
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Skriv svar