AM6 Överhettar

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

AM6 Överhettar

Inlägg av TheThrasher »

Tjena! Har märkt att temperaturlyset lyser till en del bara efter 5-10 minuter av körning. Har inte ändrat eller rört något. Det som kan vara värt att nämna är att efter att moppen hade stått i regn i typ 2 timmar och jag hade försökt att köra den och den var helt okörlig (hade ingen slangklämma runt insuget, därför den gick skit) för ett tag sen så började temperaturlyset att lysa efter det. Har testat att lägga termostaten i kokande vatten och den fungerar. Har också bytt kylarvätska och fullt på ordentligt. Också prövat att lossa slangen till vattenpumpen och sen hälla lite vatten igenom kylaren för att se om vattnet kommer ut ur slangen och ja det gjorde det. Den gjorde aldrig såhär innan och har inte ändrat setup, munstycke eller något. Det är inget elfel heller för när jag kollade kolven för ca 1 månad sen var den helt svart på toppen så bytte den. Vafan är felet? Har inte kollat vattenpumpen då jag inte vet hur man ser om den är kass eller inte.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Du har redan kollat det mesta, god insats!
Det är inget elfel heller för när jag kollade kolven för ca 1 månad sen var den helt svart på toppen så bytte den.
Iom att du skriver elfel, menar du att det var temperatursensorn som var svart? Om du har bytt tempsensorn så är det kalas, om inte kan det vara så att den helt enkelt är dålig. Det kan även vara kablage, eller något i instrumentet som gör att lampan börjar lysa, typ lite vatten eller smuts som kortsluter. Det är dock ganska långsökt eftersom lampan tänds under körning och inte intermittent/ konstant.

Om nu sensor och el funkar, då är det helt enkelt cirkulationen som inte är tillräcklig. Pumpen kan vara en orsak som du var inne på, du behöver bara känna på axeln så att den inte glappar och inspektera pumpen så att impellern inte är skadad. Den kan ha trasats sönder av en isbit eller smuts, inte helt sällan är de gjorda av plast nämligen.

Om det inte är pumpen kan det vara kloggat någon annanstans, men det är också ganska långsökt. Om kylvätskan du hällde ur första gången inte såg ut som skit borde det vara okej. Du kan alltid plocka isär och spola genom motor och kylare med vattenslang för att rensa ut eventuell smuts.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

bensinskalle skrev:Du har redan kollat det mesta, god insats!
Det är inget elfel heller för när jag kollade kolven för ca 1 månad sen var den helt svart på toppen så bytte den.
Iom att du skriver elfel, menar du att det var temperatursensorn som var svart? Om du har bytt tempsensorn så är det kalas, om inte kan det vara så att den helt enkelt är dålig. Det kan även vara kablage, eller något i instrumentet som gör att lampan börjar lysa, typ lite vatten eller smuts som kortsluter. Det är dock ganska långsökt eftersom lampan tänds under körning och inte intermittent/ konstant.

Om nu sensor och el funkar, då är det helt enkelt cirkulationen som inte är tillräcklig. Pumpen kan vara en orsak som du var inne på, du behöver bara känna på axeln så att den inte glappar och inspektera pumpen så att impellern inte är skadad. Den kan ha trasats sönder av en isbit eller smuts, inte helt sällan är de gjorda av plast nämligen.

Om det inte är pumpen kan det vara kloggat någon annanstans, men det är också ganska långsökt. Om kylvätskan du hällde ur första gången inte såg ut som skit borde det vara okej. Du kan alltid plocka isär och spola genom motor och kylare med vattenslang för att rensa ut eventuell smuts.
Var lite otydlig, menade elfel som att templyset lyser fast det egentligen inte är något eller så. Har inte kollat om tempsensorn är dålig eller något. Antar bara att det inte har med det att göra eftersom att kolven hade blivit helt bränd på toppen (var dessutom en relativt ny kolv). Får ta och kolla vattenpumpen. Motorn var inne på renovering i somras och inte körts särskilt mycket sen dess så tror inte det bör vara något smuts i motorn eller så.
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

bensinskalle skrev:Du har redan kollat det mesta, god insats!
Det är inget elfel heller för när jag kollade kolven för ca 1 månad sen var den helt svart på toppen så bytte den.
Iom att du skriver elfel, menar du att det var temperatursensorn som var svart? Om du har bytt tempsensorn så är det kalas, om inte kan det vara så att den helt enkelt är dålig. Det kan även vara kablage, eller något i instrumentet som gör att lampan börjar lysa, typ lite vatten eller smuts som kortsluter. Det är dock ganska långsökt eftersom lampan tänds under körning och inte intermittent/ konstant.

Om nu sensor och el funkar, då är det helt enkelt cirkulationen som inte är tillräcklig. Pumpen kan vara en orsak som du var inne på, du behöver bara känna på axeln så att den inte glappar och inspektera pumpen så att impellern inte är skadad. Den kan ha trasats sönder av en isbit eller smuts, inte helt sällan är de gjorda av plast nämligen.

Om det inte är pumpen kan det vara kloggat någon annanstans, men det är också ganska långsökt. Om kylvätskan du hällde ur första gången inte såg ut som skit borde det vara okej. Du kan alltid plocka isär och spola genom motor och kylare med vattenslang för att rensa ut eventuell smuts.
Var precis ute och kollade på vattenpumpen. Inget glapp och inget som ser ut att vara sönder. Nu vet jag inget om det men prövade att röra vattenpumpen med handet och det gick inte/väldigt trög. Vet dock inte hur det ska vara. Du får gärna förklara hur man rengör kylsystemet korrekt för jag kanske inte gjorde det ordentligt. Såg att biltema säljer kylarrensning med, kanske bör pröva det.
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

Har rensat kylaren och kollat flödet med destillerat vatten. När jag häller i vattnet i kylaren så åker det nästan direkt ut ur vattenpumpen så det är inget dåligt med flödet. Vattenpumpen snurrar som den ska, termostaten fungerar, topplockspackningar är som nya. Nu lyser temperaturlyset så fort moppen går i gång så börjar tro på fel med tempsensorn. Kan ju fan hålla handen länge på cylindern när moppen är nystartad så kan ju omöjligtvis vara för varm när moppen precis startats i -2 grader. Men lampan är inte på konstant. Den lyser till i några sekunder eller så sen släcks den i några sekunder sen lyser den i några sekunder osv.

EDIT: Prövade att dra loss kontakten till tempsensorn på topplocket och temperaturlampan lyser ändå.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Ja det verkar som att felet ändå är elektriskt då, vilket är bra för då har motorn antagligen aldrig överhettats vilket annars kunde ha skadat den. Men allt annat du gjort är ju inte förgäves, det mår kylsystemet bara bra av

Jag är osäker på hur det är kopplat på din moped. Det finns två varianter, antingen sluter tempsensorn kretsen, eller "jordar" när temperaturen blir för hög. Eller så gör den det omvända, den sluter kretsen från start och öppnar kretsen när temperaturen blir för hög. Den senare varianten har fördelen att då lyser lampan när du startar upp mopeden om något är fel i kretsen. Att döma av det du skrivit skulle jag tro att det är denna variant du har på moppen också.

Du kan testa detta snabbt genom att exponera kabeln till tempsensorn och försöka jorda den. Slocknar lampan är det alternativ två som gäller, och då är sensorn trasig eftersom den ger öppen krets. Om lampan inte slocknar, då är något knas och lampan får spänning från något annat ställe, smuts i instrumentet som jag nämnde tidigare eller kortslutning någonstans. Lätt hänt att en kabel nöts ner om den ligger klämd någon stans. I detta fall så finns chansen dock att sensorn inte är trasig.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

bensinskalle skrev:Ja det verkar som att felet ändå är elektriskt då, vilket är bra för då har motorn antagligen aldrig överhettats vilket annars kunde ha skadat den. Men allt annat du gjort är ju inte förgäves, det mår kylsystemet bara bra av

Jag är osäker på hur det är kopplat på din moped. Det finns två varianter, antingen sluter tempsensorn kretsen, eller "jordar" när temperaturen blir för hög. Eller så gör den det omvända, den sluter kretsen från start och öppnar kretsen när temperaturen blir för hög. Den senare varianten har fördelen att då lyser lampan när du startar upp mopeden om något är fel i kretsen. Att döma av det du skrivit skulle jag tro att det är denna variant du har på moppen också.

Du kan testa detta snabbt genom att exponera kabeln till tempsensorn och försöka jorda den. Slocknar lampan är det alternativ två som gäller, och då är sensorn trasig eftersom den ger öppen krets. Om lampan inte slocknar, då är något knas och lampan får spänning från något annat ställe, smuts i instrumentet som jag nämnde tidigare eller kortslutning någonstans. Lätt hänt att en kabel nöts ner om den ligger klämd någon stans. I detta fall så finns chansen dock att sensorn inte är trasig.
Får låta farsan kolla på det då jag i stort sätt inte kan något om el. Har iallafall kört och känt på kylaren och den blir varm. Antar att det betyder att kylarvätskan blivit varm ifrån att ha varit runt cylindern och sen cirkulerat tillbaks till kylaren? Kan också mäta temperatur utanpå cylindern och skriva vad det blir? Vad går gränsen för acceptabel temperatur utanpå cylindern, något som du vet? Kör helt original med urpluggat rör om det är nödvändigt att veta.
Skriv svar