Bromsok

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Mullemeck1337rieju
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 augusti 2017, 18:18
Ort: Eskilstuna

Bromsok

Inlägg av Mullemeck1337rieju »

Tja! Jag tog nyligen loss mitt framdäck från moppen och då slutade frambromsen fungera. Det som händer är att bromshandtaget inte har något motstånd så inget händer när jag trycker in det. Jag tog sedan en titt på oket och då ser jag att de sakerna som trycker på bromsbeläggen har fastnat. Är det någon som vet hur jag ska göra eller ska jag bara slänga skiten och köpa nytt?

tack på förhand!
Att trimma är en drog, du blir beroende och du vill bara trimma mer
Användarens profilbild
Bullwinkle
Svårstartad skrothög
Inlägg: 201
Blev medlem: 24 oktober 2013, 00:13
Ort: I skrivarbunkern

Inlägg av Bullwinkle »

tom
Senast redigerad av Bullwinkle den 10 december 2017, 02:09, redigerad totalt 1 gånger.
Inte alltid anträffbar men försöker vara aktiv.
Är det nåt, släng iväg ett PM. Jobbar typ 16 timmar om dagen, har alltid något för händerna.
Mullemeck1337rieju
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 augusti 2017, 18:18
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Mullemeck1337rieju »

jag är 100% säker på att det inte finns något vatten i oljan. Det är ju kolvarna som har fastnat och inte vill åka in så de är uttryckta hela tiden.
Att trimma är en drog, du blir beroende och du vill bara trimma mer
Användarens profilbild
Bullwinkle
Svårstartad skrothög
Inlägg: 201
Blev medlem: 24 oktober 2013, 00:13
Ort: I skrivarbunkern

Inlägg av Bullwinkle »

tom
Senast redigerad av Bullwinkle den 10 december 2017, 02:08, redigerad totalt 1 gånger.
Inte alltid anträffbar men försöker vara aktiv.
Är det nåt, släng iväg ett PM. Jobbar typ 16 timmar om dagen, har alltid något för händerna.
Mullemeck1337rieju
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 augusti 2017, 18:18
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Mullemeck1337rieju »

Kolvarna har inte åkt för långt in, dom har ju fastnat för långt ut och vill inte gå in
Att trimma är en drog, du blir beroende och du vill bara trimma mer
Mr-Knasen
Elmoped
Inlägg: 55
Blev medlem: 22 oktober 2017, 11:55

Inlägg av Mr-Knasen »

Damasken som skyddar kolven har förmodligen gått i sönder och sen har det kommit in vatten i kolven och sedan har kolven rostat, så att du måste köpa nytt broms ok... drygt
Tvuhjuliga maskiner är som droger, efter man provat första gången så kan man inte sluta!
----------------------------------------------------------------------------------
Yamaha PW50 1995.
Honda CR 125 2002.
KTM 450 EXC 2008.
Kawasaki Ninja ZX6R 1996.
Derbi Senda Xtreme 2014.
Mullemeck1337rieju
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 augusti 2017, 18:18
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Mullemeck1337rieju »

Tack för all hjälp! Problemet är nu fixat. Det jag gjorde var att jag klämde sakta tillbaka kolvarna med en polegrip för att få ut all olja som var bakom dom:)
Att trimma är en drog, du blir beroende och du vill bara trimma mer
Användarens profilbild
Bullwinkle
Svårstartad skrothög
Inlägg: 201
Blev medlem: 24 oktober 2013, 00:13
Ort: I skrivarbunkern

Inlägg av Bullwinkle »

tom
Senast redigerad av Bullwinkle den 10 december 2017, 02:05, redigerad totalt 1 gånger.
Inte alltid anträffbar men försöker vara aktiv.
Är det nåt, släng iväg ett PM. Jobbar typ 16 timmar om dagen, har alltid något för händerna.
Mr-Knasen
Elmoped
Inlägg: 55
Blev medlem: 22 oktober 2017, 11:55

Inlägg av Mr-Knasen »

Bara ett litet tillägg!

Det är rekomenderat att byta bromsvätska varje till vartannat år :)
Tvuhjuliga maskiner är som droger, efter man provat första gången så kan man inte sluta!
----------------------------------------------------------------------------------
Yamaha PW50 1995.
Honda CR 125 2002.
KTM 450 EXC 2008.
Kawasaki Ninja ZX6R 1996.
Derbi Senda Xtreme 2014.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Bullwinkle skrev:
Mullemeck1337rieju skrev:Tack för all hjälp! Problemet är nu fixat. Det jag gjorde var att jag klämde sakta tillbaka kolvarna med en polegrip för att få ut all olja som var bakom dom:)
Det jag sa ju, det var gammal bromsolja, det slarvas som fan med det, du är medveten om att gammal bromsolja kan börja koka? och då tappar du all bromsverkan. det gäller även bilar. så inget unikt för din moppe.
Vad har det med saken att göra? Inte ett skit. Läs frågan igen och svara på den eller låt bli att skriva.

Nej vatten i bromsvätskan har inte ett skit med det här att göra. Det hoppar inte magiskt in vatten i bromssystemet från det att hjulet demonteras till det återmonteras. Bromsen funkade ju innan. Och även om det vore rent vatten i bromssystemet skulle det fortfarande funka. Allt rostar inte automatiskt ihop och slutar fungera. Helt ologiskt.
Hur länge sedan bytte du sist? skall bytas med tvåårsintervall och kollaså inte kolvarna har gåttin för långt. haft samma promsmed en mountain med det, problemet hydrauliska bromsar. plocka isär oket om du är osäker och gör rent.
Fortfarande lika irrelevant, bara vilseledande. Och nej, kolvarna kan inte åka in för långt, det är fysiskt omöjligt så det kan inte vara ett fel. Det är bara att pressa in kolvarna i botten försiktigt när man ska återmontera oket eller hjulet.
Damasken som skyddar kolven har förmodligen gått i sönder och sen har det kommit in vatten i kolven och sedan har kolven rostat, så att du måste köpa nytt broms ok... drygt
Funkade bromsen innan är inte detta felet. Det är ytterst sällsynt att kolven rostar fast så hårt att den inte går att rubba, om man nu inte låter moppen stå still under en längre period med fukt i oket.
Tack för all hjälp! Problemet är nu fixat. Det jag gjorde var att jag klämde sakta tillbaka kolvarna med en polegrip för att få ut all olja som var bakom dom:)
Exakt, ofta behöver man klämma in kolvarna lite manuellt med något verktyg (de går ganska trögt, de är svårt att trycka in med fingrarna), för att kunna få dit belägg och bromsskiva igen. Enda man får tänka på är att bromsvätskan kanske rinner över i behållaren om man klämmer in kolvarna och har efterfyllt med bromsvätska medan beläggen slits. Annars är det ingen fara. Kolvarna pumpar man bara ut sedan igen när allt är på plats tills det blir motstånd.
Det jag sa ju, det var gammal bromsolja, det slarvas som fan med det, du är medveten om att gammal bromsolja kan börja koka? och då tappar du all bromsverkan. det gäller även bilar. så inget unikt för din moppe.
Nej ditt tjat om vatten hade inte ett skit att göra med det enkla faktum att Mulle bara behövde klämma in kolvarna lite för att få sakerna på plats vid återmontering. Din synpunkt om kokning är intressant, men fortfarande helt irrelevant för tråden.
Bara ett litet tillägg!

Det är rekomenderat att byta bromsvätska varje till vartannat år
Har fortfarande inte med problemet att göra
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Mullemeck1337rieju
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 augusti 2017, 18:18
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Mullemeck1337rieju »

Tack Bensinskalle för att du klargjorde saken! Blev lite irriterad när dom skrev en massa skit om vätskans fel.
Att trimma är en drog, du blir beroende och du vill bara trimma mer
Användarens profilbild
Bullwinkle
Svårstartad skrothög
Inlägg: 201
Blev medlem: 24 oktober 2013, 00:13
Ort: I skrivarbunkern

Inlägg av Bullwinkle »

Mullemeck1337rieju skrev:Tack Bensinskalle för att du klargjorde saken! Blev lite irriterad när dom skrev en massa skit om vätskans fel.
Fråga aldrig mig mer om det är något. Du kommer ej att få svar
Inte alltid anträffbar men försöker vara aktiv.
Är det nåt, släng iväg ett PM. Jobbar typ 16 timmar om dagen, har alltid något för händerna.
Skriv svar