Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/twostrokerider.se/forum/includes/template.php(127) : eval()'d code:1) in /var/www/twostrokerider.se/forum/includes/page_header.php on line 150

Skapa nytt ämne  Svara på ämnet
 Felsökningsguide: tändplatta 139QMA/139QMB Baotian 4-takt « Föregående ämne :: Nästa ämne » 
Författare Meddelande
HasSse666
InläggPostat: tis maj 03, 2011 5:27 pm    Rubrik: Felsökningsguide: tändplatta 139QMA/139QMB Baotian 4-takt Svara med citat

Årets Medlem 2010

Registreringsdatum: 30 augusti 2008
Inlägg: 1730
Pictures: 46
Gallery pictures: 46
HasSse666's gallery
Ort: Luleå

Liten enkel guide för kontroll av pickup och tändplatta
OBS! se alla värden som "riktvärden" eftersom det kan skilja mellan olika årsmodeller och modeller.
Men oändliga motstånd och korslutningar är tydliga indikationer på att något är fel.


FÖRST LITE OM OLIKA FELSYMPTOM OCH EV. FELORSAKER

Pickup (blå ring)
  • Ingen gnista till tändstiftet - om pickup trasig (alt. "kabelbrott")
  • Misständer - om pickup sitter löst eller glappkontakt (alt. på fel avstånd)
Pickupen skickar tändpuls till CDI´n

Spolar till lyset och batteriladdning (röda ringar)
  • Batteriet laddas inte - Spole "brunnit" ,kabelbrott eller glappkontakt
  • Batteriet laddas inte - Magneten blivit avmagnetiserad
Spolarna matar automatchoken och lyset med spänning.
Spolarna matar också batteriet med spänning (men omvandlas först till DC/likspänning via spänningsregulatorn)


Spolar till tändning (grön ring)
  • Misständer eller ingen gnista - Spole "brunnit" ,kabelbrott eller glappkontakt
Spolarna matar tändspolen med spänning via CDI´n


Bild på tändplattan


Så här kan du kontrollera de olika delarna


Bild 1 - Ta bort fläktkåpan


Bild 2 - Demontera "pickupen"
Pickupen skickar ca 2,1volt till CDI´n varje gång magneten snurrat 1varv.


Bild 3 - Mät resistansen över "pickupen"
Mät mellan den blå/gula kabeln och "örat" på "pickupen"
Bör vara ca 80-160 Ohm


Bild 4 - Du kan även mäta "pickupen" direkt från CDI´n
Mät mellan röd/vita (alt. blå/gula) kablen och den gröna på CDI´n
Bör vara ca 80-160 Ohm
Notera att på min moped var den blå/gula kabeln skarvad till en röd/vit innan CDI´n

Tips- Kolla denna länk om du vill veta var kablarna till CDI´n leder


Bild 5 - Mät resistansen över "tändplattan"
Mät mellan svart/röd kabel och grön(jord) på CDI´n
Bör vara ca 500-600 Ohm
Notera att instrumentet är inställt på kilo ohm


Bild 6 - Mät ljus/laddningsspolen i magneten på vit och grön - bör vara mellan 0,2-1,2 ohm
Följ kablarna från magneten tills du kommer till kontakten och dra isär den innan du mäter.


Bild 7 - Mät spolarna för tändningen i magneten på gul och grön - bör vara mellan 0,1-1,0 ohm

Ge gärna kommentarer om ni blivit hjälpt i felsökningen


HasSse666
_________________

TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Danne
InläggPostat: tis maj 03, 2011 5:31 pm    Rubrik: Svara med citat

Avstängd

Registreringsdatum: 22 november 2010
Inlägg: 2327
Pictures: 11
Gallery pictures: 11
Danne's gallery
Ort: Torslanda

Otroligt grym guide... som vanligt Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
pa
InläggPostat: ons maj 18, 2011 6:45 pm    Rubrik: ingen gnista Svara med citat

Elmoped

Registreringsdatum: 18 maj 2011
Inlägg: 2
Pictures: 0
Ort: Halmstad

Har denna motor och ingen gnista. körde din felsökningsguide och har ingen genomledning då jag mäter resistansen över tändplattan. kan detta vara felet?
mäter jag över spolarna i tändplattan för tändning, har jag rätt resistans.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
HasSse666
InläggPostat: ons maj 18, 2011 7:38 pm    Rubrik: Re: ingen gnista Svara med citat

Årets Medlem 2010

Registreringsdatum: 30 augusti 2008
Inlägg: 1730
Pictures: 46
Gallery pictures: 46
HasSse666's gallery
Ort: Luleå

pa skrev:
Har denna motor och ingen gnista. körde din felsökningsguide och har ingen genomledning då jag mäter resistansen över tändplattan. kan detta vara felet?
mäter jag över spolarna i tändplattan för tändning, har jag rätt resistans.


Absolut kabelbrott eller spolar brunnit Sad

Säg gärna mellan vilka kablar du har avbrott
_________________

TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pa
InläggPostat: tor maj 19, 2011 12:09 pm    Rubrik: Re: ingen gnista Svara med citat

Elmoped

Registreringsdatum: 18 maj 2011
Inlägg: 2
Pictures: 0
Ort: Halmstad

HasSse666 skrev:
pa skrev:
Har denna motor och ingen gnista. körde din felsökningsguide och har ingen genomledning då jag mäter resistansen över tändplattan. kan detta vara felet?
mäter jag över spolarna i tändplattan för tändning, har jag rätt resistans.


Absolut kabelbrott eller spolar brunnit Sad

Säg gärna mellan vilka kablar du har avbrott


Har avbrott mellan svart/röd kabel kontaktstycket till tändplattan och jord. Är väl den som matar Cdi´n med ström? Mätte den på min gamla motor fick ca 500 Ohm, får väl kolla om den ger 12 V då jag kickar också.
Måste också påpeka att dina guider är förbannat bra!
Beställt en avdragare så jag kan byta tändplatta och svänghjul till den jag har liggande. Den har ju fungerat innan till denna moped.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
littlebennyboi
InläggPostat: ons jun 26, 2013 9:01 pm    Rubrik: Svara med citat

RRxRäzer

Registreringsdatum: 21 juni 2011
Inlägg: 856
Pictures: 12
Gallery pictures: 12
littlebennyboi's gallery
Ort: Vega

Är den här felsökningen bara till boatian ? Hur gör man på Yamaha slider t.ex.?
_________________
LittleBennyBoi

Kolla in mitt album och projekt !
http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=36631
<------------------------------------------
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lazzew
InläggPostat: lör mar 29, 2014 6:06 pm    Rubrik: Ingen ström från tändplattan Svara med citat

Elmoped

Registreringsdatum: 29 mars 2014
Inlägg: 1
Pictures: 0

Hej,
Jag får inte mer än typ 6 volt från tändplattan. Misstänkte att den var trasig så jag köpte en ny samt nytt magnethjul men får fortfarand inte mer än 6 volt.

Hur mycket volt ska man få ut från tändplattan?
Har för mig att ha läst någonstans att man ska få typ 400V som ska gå till CDi-boxen.

Har en GY-6 motor med en CDI-4polig kontakt.

Grundproblemet är att jag inte får ngn gnista, trots bytt det mesta utom CDI-boxen. Men jag får ändå ingen ström fram till CDI-boxen så tror inte att CDI-boxen är problemet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Battalion
InläggPostat: sön nov 26, 2017 3:58 pm    Rubrik: Svara med citat

Elmoped

Registreringsdatum: 26 november 2017
Inlägg: 2
Pictures: 0
Ort: Mark

Hej Hasse
Jag har använt mig av din tråd många gånger den är jättebra.
Men har ett problem nu med en Kymco jag får ingen gnista har mätt upp statorn efter ditt schema, det mesta stämmer MEN när jag mäter den röd/svarta kablen nr 6 i ditt schema så har jag en resistans på 690 ohm och 24 V när jag mäter volten.
Har du ett bra förslag här.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne  Svara på ämnet Sida 1 av 1

Hoppa till:  



Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet

Annons

annons

Annons

annons

Annons

annons

Annons

annons
Bli medlem!

Kom ihåg mig