Författare |
Meddelande
|
HasSse666 |
Postat: tis maj 03, 2011 5:27 pm Rubrik: Felsökningsguide: tändplatta 139QMA/139QMB Baotian 4-takt |
|
|
 Årets Medlem 2010
Registreringsdatum: 30 augusti 2008 Inlägg: 1730 Pictures: 46 Gallery pictures: 46 HasSse666's gallery Ort: Luleå
|
Liten enkel guide för kontroll av pickup och tändplatta
OBS! se alla värden som "riktvärden" eftersom det kan skilja mellan olika årsmodeller och modeller.
Men oändliga motstånd och korslutningar är tydliga indikationer på att något är fel.
FÖRST LITE OM OLIKA FELSYMPTOM OCH EV. FELORSAKER
Pickup (blå ring)- Ingen gnista till tändstiftet - om pickup trasig (alt. "kabelbrott")
- Misständer - om pickup sitter löst eller glappkontakt (alt. på fel avstånd)
Pickupen skickar tändpuls till CDI´n
Spolar till lyset och batteriladdning (röda ringar)- Batteriet laddas inte - Spole "brunnit" ,kabelbrott eller glappkontakt
- Batteriet laddas inte - Magneten blivit avmagnetiserad
Spolarna matar automatchoken och lyset med spänning.
Spolarna matar också batteriet med spänning (men omvandlas först till DC/likspänning via spänningsregulatorn)
Spolar till tändning (grön ring)- Misständer eller ingen gnista - Spole "brunnit" ,kabelbrott eller glappkontakt
Spolarna matar tändspolen med spänning via CDI´n
Bild på tändplattan
Så här kan du kontrollera de olika delarna
Bild 1 - Ta bort fläktkåpan
Bild 2 - Demontera "pickupen"
Pickupen skickar ca 2,1volt till CDI´n varje gång magneten snurrat 1varv.
Bild 3 - Mät resistansen över "pickupen"
Mät mellan den blå/gula kabeln och "örat" på "pickupen"
Bör vara ca 80-160 Ohm
Bild 4 - Du kan även mäta "pickupen" direkt från CDI´n
Mät mellan röd/vita (alt. blå/gula) kablen och den gröna på CDI´n
Bör vara ca 80-160 Ohm
Notera att på min moped var den blå/gula kabeln skarvad till en röd/vit innan CDI´n
Tips- Kolla denna länk om du vill veta var kablarna till CDI´n leder
Bild 5 - Mät resistansen över "tändplattan"
Mät mellan svart/röd kabel och grön(jord) på CDI´n
Bör vara ca 500-600 Ohm
Notera att instrumentet är inställt på kilo ohm
Bild 6 - Mät ljus/laddningsspolen i magneten på vit och grön - bör vara mellan 0,2-1,2 ohm
Följ kablarna från magneten tills du kommer till kontakten och dra isär den innan du mäter.
Bild 7 - Mät spolarna för tändningen i magneten på gul och grön - bör vara mellan 0,1-1,0 ohm
Ge gärna kommentarer om ni blivit hjälpt i felsökningen
HasSse666 _________________
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp! |
|
Till överst på sidan |
|
 |
Danne |
Postat: tis maj 03, 2011 5:31 pm Rubrik: |
|
|
 Avstängd
Registreringsdatum: 22 november 2010 Inlägg: 2327 Pictures: 11 Gallery pictures: 11 Danne's gallery Ort: Torslanda
|
Otroligt grym guide... som vanligt  |
|
Till överst på sidan |
|
 |
pa |
Postat: ons maj 18, 2011 6:45 pm Rubrik: ingen gnista |
|
|
Elmoped
Registreringsdatum: 18 maj 2011 Inlägg: 2 Pictures: 0 Ort: Halmstad
|
Har denna motor och ingen gnista. körde din felsökningsguide och har ingen genomledning då jag mäter resistansen över tändplattan. kan detta vara felet?
mäter jag över spolarna i tändplattan för tändning, har jag rätt resistans. |
|
Till överst på sidan |
|
 |
HasSse666 |
Postat: ons maj 18, 2011 7:38 pm Rubrik: Re: ingen gnista |
|
|
 Årets Medlem 2010
Registreringsdatum: 30 augusti 2008 Inlägg: 1730 Pictures: 46 Gallery pictures: 46 HasSse666's gallery Ort: Luleå
|
pa skrev: |
Har denna motor och ingen gnista. körde din felsökningsguide och har ingen genomledning då jag mäter resistansen över tändplattan. kan detta vara felet?
mäter jag över spolarna i tändplattan för tändning, har jag rätt resistans. |
Absolut kabelbrott eller spolar brunnit
Säg gärna mellan vilka kablar du har avbrott _________________
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp! |
|
Till överst på sidan |
|
 |
pa |
Postat: tor maj 19, 2011 12:09 pm Rubrik: Re: ingen gnista |
|
|
Elmoped
Registreringsdatum: 18 maj 2011 Inlägg: 2 Pictures: 0 Ort: Halmstad
|
HasSse666 skrev: |
pa skrev: |
Har denna motor och ingen gnista. körde din felsökningsguide och har ingen genomledning då jag mäter resistansen över tändplattan. kan detta vara felet?
mäter jag över spolarna i tändplattan för tändning, har jag rätt resistans. |
Absolut kabelbrott eller spolar brunnit
Säg gärna mellan vilka kablar du har avbrott |
Har avbrott mellan svart/röd kabel kontaktstycket till tändplattan och jord. Är väl den som matar Cdi´n med ström? Mätte den på min gamla motor fick ca 500 Ohm, får väl kolla om den ger 12 V då jag kickar också.
Måste också påpeka att dina guider är förbannat bra!
Beställt en avdragare så jag kan byta tändplatta och svänghjul till den jag har liggande. Den har ju fungerat innan till denna moped. |
|
Till överst på sidan |
|
 |
littlebennyboi |
Postat: ons jun 26, 2013 9:01 pm Rubrik: |
|
|
 RRxRäzer
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Lazzew |
Postat: lör mar 29, 2014 6:06 pm Rubrik: Ingen ström från tändplattan |
|
|
Elmoped
Registreringsdatum: 29 mars 2014 Inlägg: 1 Pictures: 0
|
Hej,
Jag får inte mer än typ 6 volt från tändplattan. Misstänkte att den var trasig så jag köpte en ny samt nytt magnethjul men får fortfarand inte mer än 6 volt.
Hur mycket volt ska man få ut från tändplattan?
Har för mig att ha läst någonstans att man ska få typ 400V som ska gå till CDi-boxen.
Har en GY-6 motor med en CDI-4polig kontakt.
Grundproblemet är att jag inte får ngn gnista, trots bytt det mesta utom CDI-boxen. Men jag får ändå ingen ström fram till CDI-boxen så tror inte att CDI-boxen är problemet. |
|
Till överst på sidan |
|
 |
Battalion |
Postat: sön nov 26, 2017 3:58 pm Rubrik: |
|
|
Elmoped
Registreringsdatum: 26 november 2017 Inlägg: 2 Pictures: 0 Ort: Mark
|
Hej Hasse
Jag har använt mig av din tråd många gånger den är jättebra.
Men har ett problem nu med en Kymco jag får ingen gnista har mätt upp statorn efter ditt schema, det mesta stämmer MEN när jag mäter den röd/svarta kablen nr 6 i ditt schema så har jag en resistans på 690 ohm och 24 V när jag mäter volten.
Har du ett bra förslag här. |
|
Till överst på sidan |
|
 |
|