Trimma Senda DRD X-Treme 50 SM 2015-2016

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Waazer
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 oktober 2015, 22:38

Trimma Senda DRD X-Treme 50 SM 2015-2016

Inlägg av Waazer »

Tjena! Jag har en Senda DRD X-Treme 50 SM 2015-2016 och jag undrar vilket som är det enklaste och billigaste alternativet att trimma min moppe. Jag är inte direkt en expert på vad det finns för strypningar på moppen men det jag vet är att den har en blintarm. Jag har kollat i myningen på kröken ifall det finns någon plugg, vilket det inte finns, min vän sa att det kan finnas en tratt lite längre in i kröken som stryper moppen. Jag vet inte heller om det är strypt cdi men det antar jag eftersom det är en av dem nyaste mopederna.

Vill helst kunna ställa tillbaka moppen till original för att inte dra ner priset så mycket när jag säljer den.

Här är en bild på den: http://www.probike.se/wp-content/upload ... -SM_21.png
wolfgangkillthemall
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 8 februari 2016, 11:04

Inlägg av wolfgangkillthemall »

Sitter garanterat en plugg i den, och det sitter nog strypt cdi också, det märker du ju om du varvar fullt och hör att den varvstoppar. Köp en ostrypt CDI och dra pluggen så går den skapligt sen.
För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Väck med blindtarmen och ställ in förgasaren ordentligt, vill du ha ut mer effekt så vinner du mest på att köpa ett effektrör. Du behöver inte en ostrypt CDI om du endast tar bort blindtarmen, ska du däremot trimma vidare så kan det vara smart att göra det :)
Waazer
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 oktober 2015, 22:38

Inlägg av Waazer »

[quote="wolfgangkillthemall"]Sitter garanterat en plugg i den, och det sitter nog strypt cdi också, det märker du ju om du varvar fullt och hör att den varvstoppar. Köp en ostrypt CDI och dra pluggen så går den skapligt sen.[/quote]

Var skulle pluggen isåffal sitta?, har kollat precis i myningen vid cylindern men där fanns ingen plugg, därimot precis efter blindtarmen så finns det några skruvar att skruva bort men skruvarna är fastsvetsade i buttern så jag har inte kunnat kollat där än.
DerbiLegenden
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 11 april 2016, 17:04
Ort: Lund

Inlägg av DerbiLegenden »

Har själv en likadan fast ltd, det jag gjorde var att jag köpte ett nytt MK thrower rör och sedan borrade bort pluggen, Jag bytte även munstycket i förgasaren från 72 till 80. Sedan är det bara att byta tillbaka till originalröret och byta munstycket ifall du nu vill sälja den :D
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Självaste blindtarmen är strypningen!
Länk till en guide om hur du tar bort den!
http://www.twostrokerider.se/hur-man-st ... tem-Senda/
Ifall du nu följer guiden så får du inte glömma att ställa in förgasaren korrekt, finns massvis med guider till det med. Så sätt inte bara in ett storlek 80 munstycke och tro att det är klart som han ovan ;)
DerbiLegenden
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 11 april 2016, 17:04
Ort: Lund

Inlägg av DerbiLegenden »

Helt riktigt, det är olika på alla mopeder :wink:
Waazer
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 oktober 2015, 22:38

Inlägg av Waazer »

Har alltid undrat varför min moppe har så kort blindtarn gemfört med andras. Min ser inte ut som på bilden utan den är typ 10 cm lång bara.

Och jag undrar också ifall det finns något sätt att avstrypa CDIN utan att köpa en ny.

Undrar också vilken storlek på dreven som är bäst att byta till, just nu har jag 11/65
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Raggarn1337 skrev:Självaste blindtarmen är strypningen!
Länk till en guide om hur du tar bort den!
http://www.twostrokerider.se/hur-man-st ... tem-Senda/
Ifall du nu följer guiden så får du inte glömma att ställa in förgasaren korrekt, finns massvis med guider till det med. Så sätt inte bara in ett storlek 80 munstycke och tro att det är klart som han ovan ;)
Har du kollat guiden så borde du lagt märke till att det sitter en stor fet katalysator i kröken, och det är den som dödar det mesta av effekten.

Blindröret är egentligen ingen strypning, utan snarare ett litet trim för att motorn ska få mer vridmoment och gå lite bättre eftersom katalysatorn sabbar all övrig resonans i kröken. Man kan få liite bättre toppfart om man bara pluggar blindröret, men sämre gång vid låg hastighet. Inte värt det.

Köp ett trimmrör om du vill trimma
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Waazer
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 oktober 2015, 22:38

Inlägg av Waazer »

[quote="bensinskalle"][quote="Raggarn1337"]Självaste blindtarmen är strypningen!
Länk till en guide om hur du tar bort den!
http://www.twostrokerider.se/hur-man-st ... tem-Senda/
Ifall du nu följer guiden så får du inte glömma att ställa in förgasaren korrekt, finns massvis med guider till det med. Så sätt inte bara in ett storlek 80 munstycke och tro att det är klart som han ovan ;)[/quote]

Har du kollat guiden så borde du lagt märke till att det sitter en stor fet katalysator i kröken, och det är den som dödar det mesta av effekten.

Blindröret är egentligen ingen strypning, utan snarare ett litet trim för att motorn ska få mer vridmoment och gå lite bättre eftersom katalysatorn sabbar all övrig resonans i kröken. Man kan få liite bättre toppfart om man bara pluggar blindröret, men sämre gång vid låg hastighet. Inte värt det.

Köp ett trimmrör om du vill trimma[/quote]

Ok, ska se ifall jag hittar nått trimrör eller fall jag kan få ut den där katalysatorn ur kröken. Tack för alla svar!
Waazer
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 oktober 2015, 22:38

Inlägg av Waazer »

Min vän säger så här att om att cdin inte stryper om man skaffar ett trimrör. Jag fattar inte direkt varför den skulle sluta strypa om man sätter på trimrör på moppen. Skulle vara väldigt tacksam om nån kunde förklara varför detta är så om det nu är sant.
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

En CDI hör till tändsystemet, att byta avgassystem ändrar ingenting på tändsystemet.
Så CDI'n kommer inte att sluta strypa om du tror det, snarare att den stryper mer för de allra flesta effektrör är högvarviga, dvs att effekten kommer vid höga varv och CDI'n stryper en bit innan rörets kurva.
Så det stämmer inte :P
DerbiLegenden
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 11 april 2016, 17:04
Ort: Lund

Inlägg av DerbiLegenden »

Jag hade inte tagit bort CDIN, Själv kör jag bara med ett effetrör och har 12/56 drev och toppar 90 på mätaren. :wink:
Mr-Knasen
Elmoped
Inlägg: 55
Blev medlem: 22 oktober 2017, 11:55

Inlägg av Mr-Knasen »

Pluggarna i röret sitter i ljuddämpare, samt blindtarmen, sen måste du fixa förgasaren, i luftburken sitter det inte någon plyugg, dreva om den och en strypt cdi
Tvuhjuliga maskiner är som droger, efter man provat första gången så kan man inte sluta!
----------------------------------------------------------------------------------
Yamaha PW50 1995.
Honda CR 125 2002.
KTM 450 EXC 2008.
Kawasaki Ninja ZX6R 1996.
Derbi Senda Xtreme 2014.
Skriv svar