Trimma Monark

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

qwe
Elmoped
Inlägg: 28
Blev medlem: 28 augusti 2015, 20:01

Trimma Monark

Inlägg av qwe »

Tjena! Jag har en Monark Topper med en 2växlad Husqvarna motor i. Jag tänkte trimma den. Hur trimmar man en sådan på lättaste sätt?
Tacksam för svar:)
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Hej! Jag har själv inte meckat med Husqvarna motorer men jag har hört att dem är bland de svåraste motorerna att få fart i. Finns givetvis trim-kit som ger kanske 1 hk extra, fast det är ju inte direkt värt det. Köp en Sachs eller Zundapp motor och stoppa i istället, de kan man få bra fjutt i ;)
Användarens profilbild
spaaals
Sunnanö mek & pul
Inlägg: 249
Blev medlem: 26 juli 2013, 12:06
Ort: Borlänge

Inlägg av spaaals »

flintamotorn är egentligen inget att trimma, svåra att få ut nåt ur och finns dåligt med delar till dom
gött å se
qwe
Elmoped
Inlägg: 28
Blev medlem: 28 augusti 2015, 20:01

Inlägg av qwe »

Okej, så det finns inget man kan göra? Borde väl finnas nåt?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Man kan absolut trimma även en sån, det är klassisk tvåtaktstrimning av hårt strypt motor som gäller. Men det finns inte så mycket effekt att hämta utan massor av jobb, och det sitter en drivrem i motorn som ändå inte tål mycket effekt. Vill man bara åka lite snabbare än original, inga problem, vill man trimma mer än så kommer man bara skjuta sig själv i foten...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
qwe
Elmoped
Inlägg: 28
Blev medlem: 28 augusti 2015, 20:01

Inlägg av qwe »

G-son skrev:Man kan absolut trimma även en sån, det är klassisk tvåtaktstrimning av hårt strypt motor som gäller. Men det finns inte så mycket effekt att hämta utan massor av jobb, och det sitter en drivrem i motorn som ändå inte tål mycket effekt. Vill man bara åka lite snabbare än original, inga problem, vill man trimma mer än så kommer man bara skjuta sig själv i foten...
A va bra! Men vad kan jag göra?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Nu är jag inte särskilt insatt i den motorn, men det brukar vara ungefär samma recept för alla motorer från den eran.

Plana topp ger lite mer styrka.
I cylinderns insug sitter en stålplugg, steg ett är att ta bort den så hålet inte är mindre än förgasaren. Vill man ha mer effekt är det dags för en mild portning av cylindern, alltså att slipa upp portar till mer lämpliga storlekar och durationer.
Om cylindern modifieras tillräckligt eller om originalförgasaren är mycket liten ger en större förgasare lite mer effekt.

Utöver det gäller naturligtvis det vanliga: noggrann inställning av förgasare och tändning så man verkligen får ut effekten motorn klarar av att ge.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
qwe
Elmoped
Inlägg: 28
Blev medlem: 28 augusti 2015, 20:01

Inlägg av qwe »

okej tack så mycket. Så när jag tar bort pluggen i insuget så måste jag skruva på förgasaren så den får mera bensin/luft.
Yamaha.XT00
Avstängd
Inlägg: 24
Blev medlem: 7 mars 2016, 15:44

Inlägg av Yamaha.XT00 »

Släng ut motorn å kasta i ena 85a eller 125a me turbo!
Mr-Knasen
Elmoped
Inlägg: 55
Blev medlem: 22 oktober 2017, 11:55

Inlägg av Mr-Knasen »

effektrör och drevning är det som gäller men det skulle varit häftigt med en 450 motor i den ;) Skrattade till lite när jag såg frågan men lycka till med trimningen
Tvuhjuliga maskiner är som droger, efter man provat första gången så kan man inte sluta!
----------------------------------------------------------------------------------
Yamaha PW50 1995.
Honda CR 125 2002.
KTM 450 EXC 2008.
Kawasaki Ninja ZX6R 1996.
Derbi Senda Xtreme 2014.
Skriv svar