Yamaha DT50 MX går skit

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

simonlun1
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 april 2016, 18:07
Ort: Umeå

Yamaha DT50 MX går skit

Inlägg av simonlun1 »

Hej, Jag har en Yamaha DT50 MX från sent 80-tal med 50cc cylinder och 12mm förgasare.

Problem nummer 1. Moppen gick fint till ca 1 månad sedan då den inte orkar att köra framåt och den inte alltid tänder på varje kolvslag men man kan fortfarande varva dock så måste man för det mesta chokea för att kunna gasa. Jag tror själv att den får fel luft/bränsle blandning men har spenderat några timmar att justera flottören.

Problem nummer 2. Jag var tvungen att byta vevstake för att nållagret till staken var paj så att staken glappade ca 1-2mm uppåt. Men när jag hade satt på motorn på moppen och skulle testköra så märkte jag att det känns för lätt att växla och det blir inget "klick" ljud. Växlarna har också en tendens att hoppa ur men inte växla ner.

Den är helt original och inget är ändrat i setupen som har funkat tidigare. Tändning är OK. Förgasare genomgången. Packningar kollade, vissa bytta. Den har tomgång och går att tomvarva men orkar inte dra när man ska iväg. Utan choke går det inte alls. Reeden verkar OK. Relativt lättstartad.

När vevstakslagret byttes så byttes även alla packboxar och vevlagren. Växellådan rördes ej men växlarna känns ändå lite konstiga. Som om den hoppar förbi en eller flera växlar ibland eller går direkt från 4:an till friläge. Växellägena känns heller inte lika distinkta som tidigare. Det fjädrande stiftet bakom plastpluggen på ovansidan sitter där. Kan man ha missat nåt vid hopsättningen?

Någon som vet vad felet kan vara?

Är tacksam för alla svar!
Mr-Knasen
Elmoped
Inlägg: 55
Blev medlem: 22 oktober 2017, 11:55

Inlägg av Mr-Knasen »

Är inte helt hundra men om du har ett för litet/stort munstycke så kan vissa motordelar gå sönder och när chokar kommer det mer bensin ner i förgasaren och de betyder att du kanske har ett för litet munstycke men är inte helt hundra för har inte meckat med DT50 så länge.
Tvuhjuliga maskiner är som droger, efter man provat första gången så kan man inte sluta!
----------------------------------------------------------------------------------
Yamaha PW50 1995.
Honda CR 125 2002.
KTM 450 EXC 2008.
Kawasaki Ninja ZX6R 1996.
Derbi Senda Xtreme 2014.
Skriv svar