Variator - tråden (kopplingsfjädrar,tryckfjäder,vikter m.m )

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

viva_boi
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 september 2015, 18:01

Inlägg av viva_boi »

har en vivacity 08 och efter att jag drog v brickan så tjuter den från variatorn när man kommer upp över 55 km/h ungefär. Nån som vet varför den gör det och kan man fixa det? känns ju lite konstigt när alla glor på en när man drar förbi, haha :) har bara dragen v ring.. 8)
:)
simon123135
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 juni 2015, 22:57
Ort: örebro

Inlägg av simon123135 »

Hej, jag har nyligen köpt ett Polini hi speed Minarelli variatorkit till min Aerox 07:a.
Jag satte på allt som följde med i kitet.
men remmen som jag fick med så gick den slö upp till 10km/h sen drog den iväg men med original så drar den dirket. nån som vet varför?

nu till det tråkiga... när jag skulle hem från en kompis så låg ja maxat nästan hela vägen (mätaren pekar rakt ner) och då började remmen eller något i variatorn att slira.
så nu när jag kommer upp i ungefär 85 så börjar den slira igen??
Någon som vet varför?

Setup som jag använder nu:
Leovince tt
malossi fly - röda kopplingsfjädrar
polini blå tryckfjäder 45mm 28kg har jag för mig
17.5 dellorto förgasare 70 munstycke
polini variator 4.5 grams vikter
orginal rem

väldigt tacksam för svar.
Exodus
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 oktober 2015, 19:18

Aprilia SR50 R 2010 (vikter)

Inlägg av Exodus »

Hej,

Jag undrar om någon vet vad det är för mått på variatorvikterna som sitter i en Aprilia SR50 R från 2010?

Väldigt tacksam för svar :)
macbang
Svårstartad skrothög
Inlägg: 257
Blev medlem: 28 augusti 2011, 15:20

Re: moppen tokvarvar hjäälp!

Inlägg av macbang »

AndenIflaskan skrev:tja, har en pgo t.rex 04a, problemet är att den tokvarvar 16k varv på mätarn.. den låter shit efter att mätarn kommit över 10kvarv och den snetänder hör man.. om jag gasar fullt så gör den nästan 16k varv.. shit läskigt.

min setup: stage6 pro replica, 50cc orginal, malossi multivar, motorforce koppling, 6,5g vikter, ostrypt cdi, öppet luftfilter,
snälla hjälp!
Hårdare tryckfjäder då kopplingen verka slira, samt jag antar att du byt munstycke.
Senast redigerad av macbang den 13 december 2015, 16:52, redigerad totalt 3 gång.
Cylinder: Malossi 70cc sport
Förgasare: Dellorto 17.5mm
Membran: Stage 6 VForce3
Rör : stage6 pro replica
Vev: Original
Variator: Polini speedcontrol 6.0g
Koppling: Malossi fly clutch röda race fjädrar

toppfart 80km/h och stark som ett as
macbang
Svårstartad skrothög
Inlägg: 257
Blev medlem: 28 augusti 2011, 15:20

Inlägg av macbang »

Denlov skrev:Har zx rör, gula fjädrar och 4.3 g vikter, har knappt någon ork i start och tappat toppfart. Ska jag gå ner eller upp i vikter eller är det något annat, har höjt munstycket.
Hur mycket är munstycket höjt?

pillat på luft/ bränsleskruven för bättre blandning?

prova hårdare tryckfjäder?
Cylinder: Malossi 70cc sport
Förgasare: Dellorto 17.5mm
Membran: Stage 6 VForce3
Rör : stage6 pro replica
Vev: Original
Variator: Polini speedcontrol 6.0g
Koppling: Malossi fly clutch röda race fjädrar

toppfart 80km/h och stark som ett as
mackansvensson2
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 februari 2016, 18:04
Ort: Solna

Inlägg av mackansvensson2 »

har en cpi hussar -00, troligen originalcylinder och nyligen monterat stage6 pro replica samt 4,5 g vilket. den går som fan upp till ca 30 km/h och sen orkar den inte mer, nänns som någonting år fel med min koppling. vad kan problemet vara?

mvh mackan
mackansvensson2
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 februari 2016, 18:04
Ort: Solna

Inlägg av mackansvensson2 »

har bytt tryckfjäder nu och jag har samma problem. går bra upp till 30 km/h och sen tappar den all ork och allt varv. vad är fel?

cpi hussar, org-cylinder, stage 6 pro replica. 4,5 grams vikter samt nu stage6 medium tryckfjäder.

what to do?
Eliber14
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 oktober 2016, 18:40

Inlägg av Eliber14 »

vilken variator setup hade ni gått på om ni hade en slider med dragen v-ring och 4.2 grams vikter om man vill börja stunta?
MENYAHA SLOJDERR TRIMMAD NÅ SÅ INNI HELVETE!!!!
+RAGGARSPIN
TOPPAR 65!!!!!!!
JÄVLART VÄRST PÅ GATAN I NORR!!!!!!!!!!!!
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

mackansvensson2 skrev:har bytt tryckfjäder nu och jag har samma problem. går bra upp till 30 km/h och sen tappar den all ork och allt varv. vad är fel?

cpi hussar, org-cylinder, stage 6 pro replica. 4,5 grams vikter samt nu stage6 medium tryckfjäder.

what to do?
Kolla om du missat nån strypning i effektröret bytt inte tryckfjäder om inte remmen slirar det är många som gör det felet bestycka förgasaren rätt prova lättare vikter tex 4g 3,5g.
davsan01
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 1 september 2017, 14:40

aerox varvar konstigt

Inlägg av davsan01 »

Hej

Har en Aerox 07 med arsial 70 sport, Orginal förgasare, trimrör, lättare vikter, hårdare kopplingsfjädrar och hårdare tryckfjäder.
den gick bra för ett tag sen men efter en kväll när jag hade kört den så gick den dåligt. den hade tappat acelaration och toppfart. förr varvade 9750 varv och gick bra men nu så om man gasar fullt på en gång på låga varv så går den till 10 250 varv på en gång sen varvar den ner till 8000 och efter det sakta till 10250-10500. Men om kör ungeför på 7000 varv och trycker på full gas så går denn till 8000 och sen till 10250-10500 varv. plus är den svårstartad får ibland kicka 25-35 gånger
klias
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 3 oktober 2017, 17:01

Inlägg av klias »

Hej!
Hur vet jag vilken storlek det är på v ringen till ludix snake 2009??????
:?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:
Max Gustafsson
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 oktober 2017, 16:44

Derbi Atlantis 03. Accelererar snabbt start. Blir sen trög.

Inlägg av Max Gustafsson »

Tänkte köpa en Derbi Atlantis och fick information om att den accelererade jättesnabbt när man startade men sen gick det utför.
Han nämnde att han kanske trodde det var problem med variator vikterna och han skickade med ett par nya vid köpet.
Tror ni det han säger stämmer eller kan det vara något annat som är fel.
Tacksam för svar.
Viva Felix
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 februari 2024, 16:57

Re: Variator - tråden (kopplingsfjädrar,tryckfjäder,vikter m.m )

Inlägg av Viva Felix »

Jag har funderat på att skaffa mig en malossi flyclutch och några vikter men vet ej vad jag borde ha/eller ens köpa för tryckfjäder (detta är till en vivacity 06)

Mvh Viva Felix
Viva Felix
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 februari 2024, 16:57

Re: Variator - tråden (kopplingsfjädrar,tryckfjäder,vikter m.m )

Inlägg av Viva Felix »

Glömde även lägga till att just nu sitter det 50cc orginal och technigas avgasrör på
Skriv svar