Trimma Aprilia SX50

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

simonjc13
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 oktober 2017, 09:37

Trimma Aprilia SX50

Inlägg av simonjc13 »

Tjena, är en grabb på 16 år som kör en sån här:

https://www.google.se/search?rlz=1CADEA ... 4nNYbSBskM:

Jag tyckte den var skitsnygg och har alltid velat ha en kross för att dom är skitroliga att köra. Problemet? Alla moppar kör ifrån den. Toppfarten skulle jag säga är ganska normal jämfört med andra moppar men accelerationen är jävligt långsam och jag hamnar 30 meter bakom vilken moppe som helst när båda mopparna hamnat i toppfart, varav jag inte kommer ikapp.

Nu har jag bestämt mig för att trimma, jag köpte den ny och har inte fifflat med någonting på moppen. Jag kan väldigt lite om trim och olika motortermer för att jag inte har hittat någon tråd med min modell.

Den har blindtarmsrör
Den går 60 enligt mätaren i hård nedförsbacke
Vet ej om den har någon strypt cdi

Jag vill helst inte skära bort blindtarmsröret eller förstöra delar på moppen. Tänkte mig eventuellt ett trimrör, något som ni kan rekomendera för min modell?
Om jag sätter på ett trimrör, behöver jag ändra något annat för att moppen inte ska gå dåligt? Munstycke?

(Tänkte mig ca 60-70km/h toppfart samt bättre ax) vill inte trimma sönder den till typ 100km/h.

Tack för svar.
OlleErikssons
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 10 juli 2017, 11:14
Ort: Södertälje

Inlägg av OlleErikssons »

Köp ett gianelli rör och köp några kugg större framdrev. Du bör även sätta i större huvudmunstycke.
simonjc13
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 oktober 2017, 09:37

Inlägg av simonjc13 »

OlleErikssons skrev:Köp ett gianelli rör och köp några kugg större framdrev. Du bör även sätta i större huvudmunstycke.
Tack för svar, tror du att detta kommer räcka för att trimma moppen?

http://www.twostroke.se/basket.asp?meth ... ewantal4=1
Mullemeck1337rieju
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 augusti 2017, 18:18
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Mullemeck1337rieju »

Om du ska ha bra acceleration men en toppfart på 70 så ska du köra på Metrakit, jag gissar på att din drevning är typ 11t- 52t. Så jag skulle faktiskt gissa på att du kommer bli riktigt nöjd.
Att trimma är en drog, du blir beroende och du vill bara trimma mer
MakkeN
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 1 oktober 2017, 15:42
Ort: Tumba

Aprilian

Inlägg av MakkeN »

Hej Simon! Jag själv kör en Aprilia SX50 -15 och tyckte exakt som du. Jag tyckte att moppen var as frän osv men hastigheten och axxet var kasst.

Min Aprilia är trimmad med originalrör och toppar runt 90 (på mätaren) så förmodligen 85.

Det dummaste du skulle kunna göra är att förstöra originalröret, men jag ska behålla moppen så. Kapa inte blindröret!

Lista: Du har en eller två pluggar i förgasaren, CDI:n är ostrypt original hos Aprilia och sedan har du luftbrickan i förgasaren som hindrar mera luft komma in i motorn? Aja, jag gick även från 72 i munstycke till 96 men behöver lite större.

Har nytt drev men med samma kuggar, moppen går oförväntat bra och du behöver verkligen maxa varje växel för att nå effektkurvan på originalröret.

Hoppas detta hjälper :D
Skriv svar