Derbi Senda Dra bakan

Har du frågor kring stunting, ställ dom här!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

MarcusIsacson01
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 juli 2016, 18:31

Derbi Senda Dra bakan

Inlägg av MarcusIsacson01 »

Tjenare!
Har en Derbi Senda Xtreme 2005a med ett högvarvigt Turbokitrör
och 12/52 drevning. Jag har också slängt på en IGM höjningsats på högsta inställningen.
Men det är skitsvårt att komma upp på bakhjulet och jag har fan försökt allt...
Kollat på många videos som t.ex NTK's mm. Men det blir aldrig bra.

Vad gör jag för fel eller har jag en dålig setup för wheelies?
Tacksam för svar.
FYI Derbi är det som gäller, Rieju duger inte ens att torka saj i ända me!
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

"Setup för wheelies"? Det var bland det värsta jag hört...
För det första så går det att stegra med vilken moped som helst, original eller inte.
Sedan så finns det ju olika tekniker beroende på om det är crossmoped eller scooter.
Man kan "gunga" upp den genom att trycka ner den i fram så att gaffeln trycks ihop lite grann och sedan är det bara att rycka bakåt i styret.
Med crossmopeder går det att göra likadant men oftast så är det enklare att ligga på en låg växel (1-3:an) och dra in kopplingen, varva upp och släppa kopplingen igen.

Så går den inte upp genom att du varvar upp den och släpper kopplingen så får du helt enkelt rycka i styret då med.
Träning ger färdighet! :)
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Om den är höjd mycket bak blir det inte svårare att få upp mopeden då? och sen ha ett tk på det som vill ha höga varv det låter ju inte optimalt det är inte omöjligt att få upp den men ändå.
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

Om den är höjd så borde den vara enklare att få upp, TK är ett av de högvarvigaste rören som finns. Om man vill satsa på att stunta så borde man kanske skaffa ett leovince eller något annat lågvarvigt.
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Högvarvigt är (för mig åtminstone) optimalt för att få upp på bakhjulet.
Tvåtaktsmotorer ska vara högvarviga ;)
Sen om den är höjd eller inte kvittar, den är ju väldigt låg original så en höjning gör den ju bara "normalt" hög som en riktig cross.

Varva upp och släpp kopplingen, går den inte upp på bakhjulet så har du antingen ingen effekt som helst pga felinställd förgasare eller så gasar du helt enkelt inte tillräckligt. :P
Användarens profilbild
990224
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 7 februari 2015, 23:56
Kontakt:

Inlägg av 990224 »

jag skulle rekommendera och köra lågvarvigt för stunt, ja man brukar säga att crossmopeder ska vara högvarviga men när det kommer till o stunta är den mycket skönare med lågvarvigt.

skillnaden är ganska stor, med högvarvigt får du kanske lättast upp den när du kör i 50 - 60 beroende lite på hur möe moppen toppar annars kanske 70-80 eftersom effekten kommer på dem högra varven så klart beror det ju på vilken växel du har också!

Men med lågvarvigt kan du få upp den stilla ståendes i ettan bara genom o gasa kan få upp min i 10 - 20 km/h och då toppar den 60/65.
Drop A Gear And Disappear!
Skriv svar