Skulle lätt mc från ett annat land vara lagligt??

Här kan du publicera all din media som du vill visa! Stuntmedia har en egen kategori.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
ompelompen
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 mars 2016, 18:18

Skulle lätt mc från ett annat land vara lagligt??

Inlägg av ompelompen »

Hej!

Jag ska köpa lätt mc snart och efter att jag nu kört moppe i ett år så fastnade jag väldigt mycket för min Rieju MRT 50cc. Jag bara gillade mopeden väldigt starkt. :)

Nu är det dock dags för mig att köpa lätt mc och jag är otroligt sugen på att köpa Rieju Marathon 125 PRO SM vilket är väldigt lik Rieju MRTn.

http://www.Rieju.es/en/supermotard/marathon-125-pro-sm

Grejen är den att den ända importören av Rieju i Sverige är garage24 och när jag kollade med dem så sa dem att de ej kunde ta in denna MC eftersom efterfrågan var för liten.

Jag vill dock inte släppa tanken på denna MC och undrar därför ifall man kan importera MC:en från ett annat land som t.ex. Tyskland eller Storbritannien och få den lagligt körbar här i Sverige :?: :D

Tack på förhand!
August
Vi är bönner, det löser sig!
Yamaha.XT00
Avstängd
Inlägg: 24
Blev medlem: 7 mars 2016, 15:44

Inlägg av Yamaha.XT00 »

Borde ju vara samma regler som angående bilar!
Alltså att fordonet måste registreringsbesiktigas och då måste de ju bara följa alla de svenska kraven om lampor, effekt osv!

Inget proffs men så jag tror det är iaf!
Användarens profilbild
ompelompen
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 mars 2016, 18:18

Inlägg av ompelompen »

Yamaha.XT00 skrev:Borde ju vara samma regler som angående bilar!
Alltså att fordonet måste registreringsbesiktigas och då måste de ju bara följa alla de svenska kraven om lampor, effekt osv!

Inget proffs men så jag tror det är iaf!
Okej hoppas du har rätt! Vet du ifall fordonet måste vara ifrån EU för att den ska få köras i Sverige eller så?
Vi är bönner, det löser sig!
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Kontakta transportstyrelsen, det är dom som bestämmer vad som tillåts på våra svenska vägar. Skulle tro att chanserna är mycket goda om den är godkänd i övriga EU-länder.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
ompelompen
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 mars 2016, 18:18

Inlägg av ompelompen »

G-son skrev:Kontakta transportstyrelsen, det är dom som bestämmer vad som tillåts på våra svenska vägar. Skulle tro att chanserna är mycket goda om den är godkänd i övriga EU-länder.
Okej får nog göra så! Tack för svaret :)
Vi är bönner, det löser sig!
Yamaha.XT00
Avstängd
Inlägg: 24
Blev medlem: 7 mars 2016, 15:44

Inlägg av Yamaha.XT00 »

Om de sålts tidigare i Sverige men slutat säljas pga för få köpare så måste dem ju varit/vara godkända! Å borde inte va några problem att regbesikta en ifrån annat land!

Skulle köpa ifrån, Danmark, Tyskland eller England!
Användarens profilbild
ompelompen
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 mars 2016, 18:18

Inlägg av ompelompen »

Yamaha.XT00 skrev:Om de sålts tidigare i Sverige men slutat säljas pga för få köpare så måste dem ju varit/vara godkända! Å borde inte va några problem att regbesikta en ifrån annat land!

Skulle köpa ifrån, Danmark, Tyskland eller England!
Jag tror aldrig dem har sålts i Sverige men det borde ju vara samma som när man importerar bil eller annat fordon förhoppningsvis!

Danmark hade bara en importör och de sålde endast Rieju MRT 50cc så får nog bli från Tyskland eller England! :)
Vi är bönner, det löser sig!
Yamaha.XT00
Avstängd
Inlägg: 24
Blev medlem: 7 mars 2016, 15:44

Inlägg av Yamaha.XT00 »

Jag vet inte vilka länder som har motorcykeln bara att England, Danmark och Tyskland brukar vara smidiga att importera ifrån! Och Belgien brukar vara enkelt, åtminstone bland bilar!
Användarens profilbild
ompelompen
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 mars 2016, 18:18

Inlägg av ompelompen »

Yamaha.XT00 skrev:Jag vet inte vilka länder som har motorcykeln bara att England, Danmark och Tyskland brukar vara smidiga att importera ifrån! Och Belgien brukar vara enkelt, åtminstone bland bilar!
Okej gött! Får nog bli från något av dessa länder :) Men ska jag först kolla med typ transport styrelsen eller nått liknande :?: Innan jag beställer det vill säga :lol:
Vi är bönner, det löser sig!
Tim.Z
Elmoped
Inlägg: 18
Blev medlem: 22 september 2016, 05:16

Inlägg av Tim.Z »

Ja det är lagligt med lätt mc från ett annat land bara det är en med 125cc bara den är laglig att köra på vägen också
Skriv svar