Rieju MRT | Motorproblem

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

isak67
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 9 juli 2017, 10:20

Rieju MRT | Motorproblem

Inlägg av isak67 »

Tjena, jag har ett problem med motorn, det är oftast när jag kickar igång den efter att den har varit i garaget under natten och då blir den att låta dåligt och går knappt att varva, och när man kommer upp i högsta varv på sista växeln så låter det väldigt dåligt men det brukar sluta efter 1-2 minuter, vet någon vad det kan vara? Om det skulle behövas så kan jag filma ljudet och länka.
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Va händer om du använder choke? Rusar den upp på tomgång och har höga varv?
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
mroon54
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 juni 2017, 18:14

Re: Rieju MRT | Motorproblem

Inlägg av mroon54 »

isak67 skrev:Tjena, jag har ett problem med motorn, det är oftast när jag kickar igång den efter att den har varit i garaget under natten och då blir den att låta dåligt och går knappt att varva, och när man kommer upp i högsta varv på sista växeln så låter det väldigt dåligt men det brukar sluta efter 1-2 minuter, vet någon vad det kan vara? Om det skulle behövas så kan jag filma ljudet och länka.
Jag har också en Rieju Mrt med samma problem, när jag kickar igång den så är det ett väldigt mörkt och döende ljud och sedan 3 sekunder senare dör motorn även om man gasar på tomgång. Men när jag sätter på choke så startar den inte alls.

Jag har kommit på att om du försöker kicka igång den några gånger när du inte har på tändningen så kommer det lite bensin runt i systemet, vänta 1 minut och sedan kicka igång med tändning på så kommer det gå lysande!
Emiiaprilia01
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 16 september 2017, 07:30
Ort: NT

Inlägg av Emiiaprilia01 »

låter som att bensinen i flottören försvinner, typ läcker ut under natten. Det orsakar både tjuvluft men också att bränslet inte finns där när du startar. Lägg i friläge (neutral), koppla, och slå långsamt ner kicken så långt det går nedåt. Låt kicken stanna där genom att hålla foten på den o gasa med handtaget 10 gånger. Då både öppnar du motorn för flöde och pumpar in bensin i systemet då det är ett slutet system som inte för inte bränsle utan tryck
Mr-Knasen
Elmoped
Inlägg: 55
Blev medlem: 22 oktober 2017, 11:55

Inlägg av Mr-Knasen »

Kolla så att flottören sitter rätt
Tvuhjuliga maskiner är som droger, efter man provat första gången så kan man inte sluta!
----------------------------------------------------------------------------------
Yamaha PW50 1995.
Honda CR 125 2002.
KTM 450 EXC 2008.
Kawasaki Ninja ZX6R 1996.
Derbi Senda Xtreme 2014.
Skriv svar