Koppling tar inte AM6

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Koppling tar inte AM6

Inlägg av TheThrasher »

Har haft en jävlig resa med min Motorhispania RYZ, alltid problem och dessutom fruktansvärt trångt och svårt att komma åt något. Nu efter att ha lämnat in hela motorn på reparation efter moppen började knacka och annat så ska jag sätta ihop allt igen och är nästan färdig med allt. Dock gick min kopplingsvajer sönder för ett tag sen innan så försöker fixa den nu. Men kopplingen tar inte alls, även när kopplingsarmen är så långt intryckt som möjligt, det finns motstånd och allt sitter rätt (kopplingsarm helt nertryckt, returfjäder på, kopplingshölje går genom en hållare på insuget). Kopplingen fungerade helt innan, dock var det ju typ 3-4 månader sen som kopplingsvajern gick sönder. Vad kan vara fel? Känns orimligt att något i motorn är kasst eftersom att jag precis hade den inlämnad på reparation.
teddylou
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 9 juni 2016, 22:57

Inlägg av teddylou »

Testa att starta motorn och se om den tar när motorn är varm. Kan vara så att lamellerna klibbat ihop, inte ovanligt om den stått stilla under en tid.
Om man säger
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

teddylou skrev:Testa att starta motorn och se om den tar när motorn är varm. Kan vara så att lamellerna klibbat ihop, inte ovanligt om den stått stilla under en tid.
Får pröva att fixa resten och sätta på den senare idag eller imorgon och kolla. Tack för tipset!
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

teddylou skrev:Testa att starta motorn och se om den tar när motorn är varm. Kan vara så att lamellerna klibbat ihop, inte ovanligt om den stått stilla under en tid.
Har inte kunnat pröva starta moppen då elen krånglar (ingen gnista) och inte lyckats lista ut vad som är problemet än. Men en sak jag märkte igår som kan vara värt att nämna är att när jag prövade kickstarta med kopplingen inne så var det inte mycket motstånd, när jag släpper så är det normalt igen. Vad jag vet så är det så AM6 ska vara, inte gå att starta med kopplingen inne. Dock så ligger fortfarande växeln i när jag försöker rulla moppen med kopplingen inne.
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

teddylou skrev:Testa att starta motorn och se om den tar när motorn är varm. Kan vara så att lamellerna klibbat ihop, inte ovanligt om den stått stilla under en tid.
Har äntligen fått igång moppen och kopplingen tar när moppen är på iaf. Verkar inte ta när moppen är av, av någon anledning.
teddylou
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 9 juni 2016, 22:57

Inlägg av teddylou »

Det är fullt normalt.

Se till så att du har rätt spel uppe vid handtaget bara och att kopplingen inte slirar. :)
Om man säger
TheThrasher
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 23 oktober 2016, 14:17

Inlägg av TheThrasher »

teddylou skrev:Det är fullt normalt.

Se till så att du har rätt spel uppe vid handtaget bara och att kopplingen inte slirar. :)
Spel ska vara rätt vid handtaget. Inga problem med kopplingen än sålänge, kört ca 5km med den än så länge.
Skriv svar