Dåligt att köra utan lljudämpare?

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

crazygrace1
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 6 september 2017, 16:56

Dåligt att köra utan lljudämpare?

Inlägg av crazygrace1 »

Hej, jag har en 2017 Derbi Senda drd xtreme och undrar om det på något sätt är dåligt för moppen att ta bort sista biten av avgasröret där ljudämparn sitter.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Mopeden bör inte påverkas av det, så länge den inte blåser ut varma avgaser på någon plastdel som kan smälta.

Dina öron kommer däremot fara illa av det, och alla människor i din omgivning kommer tycka illa om oljudet, din moped, och du som kör den. Det är precis denna sorts idéer som får polisen att ge sig ut och leta efter olagliga mopeder, för att folk ringer och gnäller om att det buskörs...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
crazygrace1
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 6 september 2017, 16:56

Inlägg av crazygrace1 »

G-son skrev:Mopeden bör inte påverkas av det, så länge den inte blåser ut varma avgaser på någon plastdel som kan smälta.

Dina öron kommer däremot fara illa av det, och alla människor i din omgivning kommer tycka illa om oljudet, din moped, och du som kör den. Det är precis denna sorts idéer som får polisen att ge sig ut och leta efter olagliga mopeder, för att folk ringer och gnäller om att det buskörs...
Tänkte såklart inte köra runt så hela tiden, är mer bara nyfiken hur de skulle låta och kännas. Med tanke på att de finns väldigt många som tar bort ljudämparn på motorcyklar så tror jag inte nån blir alltför störd om jag kör runt lite med min moped :)
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Är mycket stor skillnad på ljudet från en högvarvig liten tvåtaktare, och en lågvarvig stor fyrtaktare (som oftast har en V-twin, när vi snackar hojar utan dämpare, Harley Davidson alltså).
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar