Dragbult puch när ska den bytas?

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Dragbult puch när ska den bytas?

Inlägg av MacGyver84 »

Hej jag har en Puch Montana och dragbulten som sitter på har suttit där sen mopeden var ny mopeden har gått lite mer än 1200 mil när ska man byta den? var kan man köpa dragbult av bra kvalite som inte behöver bytas ut ofta det verkar inte vara nån bra kvalite på dom om man läser på nätet om dom den jag har låter lite vid frikoppling men inte mycket har hört tio gånger värre ljud från andra puchar.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

När glappet i den är så stort att den riskerar att falla isär är det väl hög tid att byta. Förmodligen hittar man de bästa på puchverkstan som ju riktat in sig just på puchdelar, men det finns en risk att det inte ens tillverkas några riktigt bra exemplar längre.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

G-son skrev:När glappet i den är så stort att den riskerar att falla isär är det väl hög tid att byta. Förmodligen hittar man de bästa på puchverkstan som ju riktat in sig just på puchdelar, men det finns en risk att det inte ens tillverkas några riktigt bra exemplar längre.
okej men jag kan inte veta när den håller på och faller isär kan man känna på justermuttern som sitter på dragbulten ut och in om det glappar för mycket tex? Det är ju normalt att det låter lite vid frikoppling men det kan ju bli mer ljud i framtiden. Kan man tex märka att det är dax att byta om inte kopplingen tar lika bra alla gånger?.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Glappet inne vid justermuttern kan du känna. Hur mycket man vågar låta det glappa är det svåra...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

G-son skrev:Glappet inne vid justermuttern kan du känna. Hur mycket man vågar låta det glappa är det svåra...
Okej men ska jag ta tag i muttern och dra in och ut eller hur ska jag göra ska jag känna upp och ner också? det kanske är lite konstig konstruktion på kopplingen.
Skriv svar