Trimma Puch

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

kej
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 juli 2017, 21:44

Trimma Puch

Inlägg av kej »

Har nu nyligen köpt en Puch Dakota 3000 som är i relativt bra skick, men bara går i ca 40km/h för tillfället, och skulle gärna få den att göra uppåt 55-60 med relativt bra drag. Problemet är att jag inte kan så mycket om mopeder och därav behöver hjälp med vilka delar som behövs bytas eller moddas. Det som är gjort är att pluggen är borttagen, den är omdrevad till 13:38, och ljuddämparen är borrad (vilket jag vet inte är så bra). Moppen ska för övrigt se så likt original ut som möjligt.

Så vad behövs göras för att få upp den i 60? Jag har för tillfället ingen budget utan vill mest veta priset och sen eventuellt göra det när jag får pengar till mer än att snygga upp den.

Om man t.ex. skulle byta cylindern till 60cc (54), sätta på 17 bing och byta avgassystemet till 28mm, vad skulle den göra med drevning på 13:38. Sen så har jag hört att om man bara byter förgasare till något högre men samma cylinder så går den bättre på högre varv, är detta sant, förstör inte för hög rpm vevpartiet?

Tack!
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Har du bytt munstycke när pluggen togs bort? annars gör det sätt i ett munstycke i storlek 70 och ta bort pluggarna i luftburken om det sitter några där min Puch Montana gick nästan 50 ärliga utan plugg och 11-38 i drevning med originalavgasrör. Prova även att dreva upp den fram eller dreva ner den bak för mer fart om du inte blir nöjd annars får du sätta på 60cc jag tror inte du får upp den i 60 ärliga utan 60cc men vad vet jag.
kej
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 juli 2017, 21:44

Inlägg av kej »

MacGyver84 skrev:Har du bytt munstycke när pluggen togs bort? annars gör det sätt i ett munstycke i storlek 70 och ta bort pluggarna i luftburken om det sitter några där min Puch Montana gick nästan 50 ärliga utan plugg och 11-38 i drevning med originalavgasrör. Prova även att dreva upp den fram eller dreva ner den bak för mer fart om du inte blir nöjd annars får du sätta på 60cc jag tror inte du får upp den i 60 ärliga utan 60cc men vad vet jag.
Jag har inte gjort någonting förutom utseendemessiga saker. Oj så pass? Skulle det inte då vara bättre med ett ställbart munstycke för de tillfällen då man vill köra billigt osv?

Skulle i såna fall denna förgasare passa?: http://www.puchshop.de/puch-carburetor- ... nd-co.html

Eller denna?: http://www.puchshop.de/puch-carburetor- ... nd-co.html

Den är som sagt drevad 13-38 så den bör väl gå relativt bra? Får bli att beställa lite saker till den snart, jag behöver också saker så som koppligs- och gasvajer, ny limpa och lite mindre saker.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Okej men du kan inte ha ställbart munstycke i din förgasare men kolla så det inte är strypt i luftburken och kolla munstycket ska du ha fart i den kan du inte ha några strypningar kvar och du måste ha rätt munstycke i.
kej
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 juli 2017, 21:44

Inlägg av kej »

MacGyver84 skrev:Okej men du kan inte ha ställbart munstycke i din förgasare men kolla så det inte är strypt i luftburken och kolla munstycket ska du ha fart i den kan du inte ha några strypningar kvar och du måste ha rätt munstycke i.
Aha :oops:

Jo kollade luftburken det ser inte ut att vara någon strypning. Fast munstycke får det väl bli då, vad är original och är 70 optimalt eller bara en gissning?
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

kej skrev:
MacGyver84 skrev:Okej men du kan inte ha ställbart munstycke i din förgasare men kolla så det inte är strypt i luftburken och kolla munstycket ska du ha fart i den kan du inte ha några strypningar kvar och du måste ha rätt munstycke i.
Aha :oops:

Jo kollade luftburken det ser inte ut att vara någon strypning. Fast munstycke får det väl bli då, vad är original och är 70 optimalt eller bara en gissning?
tror det är 50 original jag körde på 70 munstycke jag var även nere på 68 munstycke du får prova dig fram det är olika från moped till moped.
Skriv svar