Gubb-trimmad Neos 4T

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Gubbaset
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 juli 2017, 19:26

Gubb-trimmad Neos 4T

Inlägg av Gubbaset »

Jag har en Yamaha Neos fyrtaktare från 2015.
Den maxade 43 km/h (48 på mätaren) original oavsett om man körde i nerförsbacke eller uppför.
Jag har haft svårt att hitta tips på hur man kan få den att gå lite fortare. Några nämner ny variator, men det står olika saker på olika ställen. Tänkte därför skriva ner vad jag kommit fram till.

Jag köpte en Malossi Multivar (5113603).
Började med att bara byta variatorn. (Nej, jag monterade inte den medföljande strypringen i plast.) Maxhastigheten gick upp, men den blev slöare i axet.
Bytte då till kopplingsfjädern som följde med den nya variatorn. Nu blev axet som tidigare, d.v.s. inte fantastiskt men helt ok.

Maxhastigheten är nu (GPS/mätaren)
Uppför skaplig backe: 46/51 km/h
Plan mark: 57/64 km/h
Nerför skaplig backe: 64/73 km/h

Samma variator passar även till Aerox och Giggle fyrtaktare. Jag antar att man får liknande resultat på dom, men det gissar jag bara.

Hoppas någon har nytta av informationen. Det hade jag haft. :D
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Är de något du undrar eller är det bara information till andra?
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Gubbaset
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 juli 2017, 19:26

Inlägg av Gubbaset »

TheAndersson skrev:Är de något du undrar eller är det bara information till andra?
Det var mest tänkt som information till andra, men om någon vill fylla på med egna erfarenheter är det bara bra.

Ledsen om jag var otydlig, postade på fel ställe, eller gjorde bort mig på något annat sätt.
Skriv svar