Derbi förgasarproblem

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Matte.737
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 9 oktober 2016, 22:13

Derbi förgasarproblem

Inlägg av Matte.737 »

Tjenare,

Nu har jag ett problem och någon här kanske vet svaret.. så här ligger det till jag har en Derbi Senda extreme från 2006. När jag fick den dog den på gaspådrag så jag bestyckade om förgasaren med ett större munstycke. Jag gick från 63-68. Problemet försvann och den gjorde sina stadiga 47. Nu till våren tänkte jag se om den villa ha lite mindre soppa nu när de är varmare och så... jag kände också att den gick dåligt rent allmänt så att den behövde antagligen ställas in lite. Kag satte i 63 an och den gick piss. Dog direkt på gas pådrag mycket värre än förut något som ska tilläggas är att jag fica luftskruven och då gick den bra igen på 68an. Bara för skoj skull satte jag och polaren i ett 75 munstycke och den gick bättre än 68an... förut varva den till 8 tusen typ hela tiden förutom i nedförsbackarna där den ibland kunde komma över effekt svackan och komma upp i 10000 varv. Men nu så kan den med bara lite medvind varva på plan mark till 10000 och går istället 57 ärliga mätt med gps. Jag kollade på stiftet också, med 68an lagom brunt lite svart men helt ok med 75an va det nästan helt svart... vad ska jag göra.. har lust att köpa ett 80 munstycke att testa med också men antagligen så börjar den väll 4 takta / böa efter ett tag... kan det vara skadligt att ge motorn så här mycket soppa eller är det lugnt. Också något som spökar bak i hjärnan är att den har lite dålig konprission på typ 9 och den ska ha 11,5 men iaf... vad bör jag göra. Juste den är orginal om de inte framgick.
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 396
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Ifall moppen är helt orginal så skulle jag börja med att skruva i orginalmunstycket, skruva ut luftskruven så den är orginal och allt annat. luftskruven ska vara 2,5 varv ut efter att ha varit helt inskruvad.

Rengör hela förgasaren o kolla reed-ventilerna.
Om du orkar så kan du passa på och kolla hur kolven och cylindern ser ut, lika bra att byta kolvringar mm då. Ifall du har sportluftfilter, byt. Du kan även testa o se hur den går utan filter ifall den ksk är igentäppt.

Ifall membranen(reedventil) är bra och allt annat i cylindern så behöver nog bara förgasaren stllas in.

Se också till att den inte drar luft emellan insuget och cylindern, och mellan förgasare och insug.

Hoppas att du hittar felet.
Cpi sm 06- SÅLD
Matte.737
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 9 oktober 2016, 22:13

Inlägg av Matte.737 »

Mopeden är helt orginal. Jag testade att ställa den till fabriksinställningar när jag satte i 63 munstycket. Hjälpte inte och den gick fortfarande dåligt. Jag skruvade sedan in och ut luftskruven utan större påverkan utöver det att den gick bättre på låga varv när man skruvar ut luftskruven. Men fortfarande luftskruven gör mestadels under 1/4 dels gas medans munstycket gör typ från 2/3 - WOT.

Den går som bäst på låga varv med luftskruven ungefär 3,5 varv ut, det var då den hade som mest rpm utan att röra tomgången. Så jag har den där för tillfället.

Jag vet att kolvringarna är slitna, men jag ska ha mopeden i ett år innan jag ska sälja den för att gå ölver till 125a så jag har varken lust att lägga mycket pengar på den eller plocka ner hela cylindern.

Skit i förgasaren kan det vara men då borde det vara tvärt om att den vill ha mindre bensin för att du blockar hur mycket luft som kommer in. Borde vara samma sak med skit i luftburken, rätta mig om jag har fel...

Jag har nyligen bytt insugsgummit så det ska inte läcka där.

Det jag inte fattar är hur den kan gå bättre med mer bensin när stiftet är svart och den är helt orginal, ingenting rört.

Tack för svaret och kom gärna med fler ideer om du har. :D
Skriv svar