Pgo t-rex- går inte över 50 trots trim. Vad är fel?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

byggnadssmeden
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 januari 2017, 08:25

Pgo t-rex- går inte över 50 trots trim. Vad är fel?

Inlägg av byggnadssmeden »

Hej. Jag har en pgo t-rex från 2006.

V-ring borta. Blindtarm borta och svetsad. Skorsten borta. Ingen strypning mellan avgas å cylinder.
Jag har polini 6,3g vikter (jag väger 90-95 kg)
Jag har annan cdi
Polini kevlarförstärkt rem.

Cdin:
http://www.racing-planet.de/cdi-box-nar ... 2141_10320

Jag har bytt från 72 till 92 munstycke. Den går för magert. Ska skriva på skorstenen igen.

Men problemet är att den inte går fortare än 45!! Oavsett om jag hade 72 (och skorsten) eller 92 munstycke..

Jag vet att bestyckning ej är rätt men är det fel på CDIN?


MVH
teddylou
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 9 juni 2016, 22:57

Inlägg av teddylou »

Hur beter sig mopeden? Testa med högre munstycke om du vet att den går för magert.
Om man säger
byggnadssmeden
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 januari 2017, 08:25

Inlägg av byggnadssmeden »

teddylou skrev:Hur beter sig mopeden? Testa med högre munstycke om du vet att den går för magert.
Jag tycker den går hyfsat bra trots så magert. Heltorrt tändstift.

Lite seg i uppstarten. Den dörr på tomgång.

Jag läste mer igår att det kan sitta en strypning mellan reeds och insuget. Ska montera på skorstenen igen.

Tycker det är så lustigt hur vissa får upp sin t-rex i 70 genom att i princip bara ta bort v-ringen :shock:
byggnadssmeden
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 januari 2017, 08:25

Inlägg av byggnadssmeden »

Satte på skorstenen å körde. Det böade och moppen ville inte köra alls. Jag kör med skorstenen i fortsättningen.

Jag märkte att cdi inte var i knäppt. Fungerar moppen att köra utan cdi äns? Hoppas att den inte var på 😂

Jag har meckat bort tratten i membranet. Ska väl sätta på ett 82 munstycke? Org 72. Hade 92 på så mellanläge kanske tänkte jag?

Finns det fler strypningar förutom alla vanliga som står? För tratten i membranet hade jag missat trots massa sökande.. dåligt sökande från min sida dock...
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 863
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Moppen funkar inte utan cdi, va den helt urkopplad så va det något annat som inte satt i, satt den i halvt så kan den glappa och gå dåligt pga det. Men helt urkopplad funkar det inte.
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Kevlarförstärkt rem behövs absolut inte till din setup i alla fall.
byggnadssmeden
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 januari 2017, 08:25

Inlägg av byggnadssmeden »

MacGyver84 skrev:Kevlarförstärkt rem behövs absolut inte till din setup i alla fall.
Jag vet men det handlade om 30 kr extra jämfört mot nåt annat. Hade jag tagit den billigare så hade jag inte fått fraktfritt. Därför jag tog kevlarförstärkt. Är det negativt?
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

byggnadssmeden skrev:
MacGyver84 skrev:Kevlarförstärkt rem behövs absolut inte till din setup i alla fall.
Jag vet men det handlade om 30 kr extra jämfört mot nåt annat. Hade jag tagit den billigare så hade jag inte fått fraktfritt. Därför jag tog kevlarförstärkt. Är det negativt?
Ja har mopeden inte den kraft som behövs så blir det tyngre att ha en sån rem.
byggnadssmeden
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 januari 2017, 08:25

Inlägg av byggnadssmeden »

Jag skrämde upp den i 63 (gps)
Ska nog köpa en originalrem på ebay och experimentera med lågfartmunstycket och vikterna.
AndenIflaskan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 311
Blev medlem: 21 maj 2014, 17:20

Inlägg av AndenIflaskan »

knepigt, dem pluggar som finns är just V-ring cdi strypning, plugg i mynningen av röret, blindtarm, och insugspluggen samt skorsten. vikterna är aningen för tunga.

tog bort alla strypningar på min t.rex och bytte till 7g vikter då gjorde han 60-65 original med 50 i munnstycke (med skorsten).

bytte sedan till stage6 pro replica 6,5g vikter malossi gul tryckfjäder då gjorde han en 75-80km/h med galet drag.

för å komma upp i 100 lär du har 70cc samt större förgasare. körde på 19mm (original 12mm)
PGO T.REX
stage6 pro replica, 19mm förgasare, avstrypt luftburk, malossi multivar, 6,5g dr pulley vikter, malossi fly(gula fjädrar), gul tryckfjäder. ostrypt cdi, doppler membran. stage6 racing 70cc.
OBS: moppe tiden slut nu, moppen såld och bil införskaffats ist :D
byggnadssmeden
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 januari 2017, 08:25

Inlägg av byggnadssmeden »

50 munstycke? Vad hade du för årsmodell?

Min har en keihin förgasare med 72 munstycke original och lågfartsmunstycke på 35.


Sitter det en plugg i mynningen?! Hur dold ser den ut? Jag reagerade inte över nåt sånt...
AndenIflaskan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 311
Blev medlem: 21 maj 2014, 17:20

Inlägg av AndenIflaskan »

tror min va 05, aa kehin förgasare 12mm på min med. du märker när du tar bort röret, sitter som en svart tratt där så hålet blir mkt mindre. går ej att missa.
PGO T.REX
stage6 pro replica, 19mm förgasare, avstrypt luftburk, malossi multivar, 6,5g dr pulley vikter, malossi fly(gula fjädrar), gul tryckfjäder. ostrypt cdi, doppler membran. stage6 racing 70cc.
OBS: moppe tiden slut nu, moppen såld och bil införskaffats ist :D
byggnadssmeden
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 januari 2017, 08:25

Inlägg av byggnadssmeden »

Hittade inget i myningen.

Bifogat bild på mitt avgasrör ifall nån vet nåt med det.

https://www.pixeltopic.com/image/tarrdyjllthtog/

Jag har ju kapat bort blindröret. Vad är det andra röret till för? Det går på en slang på det och nån givare(??)

Ser ut dom om avgaserna går in i motorn via nån grej och slangar. Verkar väl inte optimalt?


EDIT: Tydligen egr givaren jag pratar om...
EDIT: Köper ett polini for race 2 rör av en kompis. Orkar inte med det där skitorgröret.

Jag kan väl bara koppla ut egr givaren för polini röret har ej detta.

Jag är jätte tacksam för alla svar. Tack så mycket!


Mvh
AndenIflaskan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 311
Blev medlem: 21 maj 2014, 17:20

Inlägg av AndenIflaskan »

ingen plugg där inte iaf! ja egr ventilen är bara trams, bara koppla ur den och plugga igen slangen elr hur du vill göra, kommer inte att påverka motorn negativt.

ja effektrör är nice på pgo t.rexen, kom ihåg att du måste i 99% av fallen mixtra lite med variator vikterna/ kopplingen samt huvudmunnstycket för att få det att gå bra. goodluck!


btw: video på min fina t.rex med min dåvarande setup. gick sjukt jäkla bra.
https://www.youtube.com/watch?v=8xD-0tBRcAs&t=2s
PGO T.REX
stage6 pro replica, 19mm förgasare, avstrypt luftburk, malossi multivar, 6,5g dr pulley vikter, malossi fly(gula fjädrar), gul tryckfjäder. ostrypt cdi, doppler membran. stage6 racing 70cc.
OBS: moppe tiden slut nu, moppen såld och bil införskaffats ist :D
Skriv svar