Hammagjord grill i aluminium giftiga gaser??

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Hammagjord grill i aluminium giftiga gaser??

Inlägg av MacGyver84 »

Hej jag har gjort en grill i aluminium av en matlåda vågar jag grilla korv på den utan att den släpper ifrån sig giftiga gaser från aluminiumet i maten? tacksam för svar. Anledningen att jag gjorden en egen grill var för att jag ville ha en liten smidig grill ryms nog 3-4 korvar på den jag har även satt dit rostfria skruvar som är elförzinkade.
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 548
Blev medlem: 1 oktober 2012, 22:16
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

hade hellre gjort av rostfritt. alu är giftigt i sig.

om du skulle vara i konstant kontakt med aluminium så skulle du tex ha ökad risk för att få ALS.
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

LennartTuning skrev:hade hellre gjort av rostfritt. alu är giftigt i sig.

om du skulle vara i konstant kontakt med aluminium så skulle du tex ha ökad risk för att få ALS.
Okej men om jag renslipar ytan med sandpapper då är det bättre? hur är det med engångsgrillar då är det bättre aluminium i dom eller är dom också giftiga skulle min låda vara bättre?.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Grilla på bara. Folk har överlevt att laga mat i aluminiumgrytor i 50 år, och där har maten både direktkontakt med metallen och man skrapar loss metall när man rör om och sånt. Även OM det skulle bli några ohälsosamma ångor från grillvarm aluminium (vilket jag inte tror) skulle mängderna vara så små att det inte spelar någon roll i det stora hela.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

G-son skrev:Grilla på bara. Folk har överlevt att laga mat i aluminiumgrytor i 50 år, och där har maten både direktkontakt med metallen och man skrapar loss metall när man rör om och sånt. Även OM det skulle bli några ohälsosamma ångor från grillvarm aluminium (vilket jag inte tror) skulle mängderna vara så små att det inte spelar någon roll i det stora hela.
Okej det låter ju bra det för skulle vara smidigt att ha den med sig när man ska ut och fiska är bättre med en sån än att köpa engångsgrill som inte är så miljövänligt men är det nåt rostskydd tro på lådan för där jag har slipat ner vassa kanter har det blivit plåtrent kommer den rosta lätt om jag slippar hela lådan plåtren?.
AndenIflaskan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 311
Blev medlem: 21 maj 2014, 17:20

Inlägg av AndenIflaskan »

LennartTuning skrev:hade hellre gjort av rostfritt. alu är giftigt i sig.

om du skulle vara i konstant kontakt med aluminium så skulle du tex ha ökad risk för att få ALS.
nog ganska lungt om han skulle få ALS tack vare alla ICEbucket challenge pengar forskningen nu fått in :D
PGO T.REX
stage6 pro replica, 19mm förgasare, avstrypt luftburk, malossi multivar, 6,5g dr pulley vikter, malossi fly(gula fjädrar), gul tryckfjäder. ostrypt cdi, doppler membran. stage6 racing 70cc.
OBS: moppe tiden slut nu, moppen såld och bil införskaffats ist :D
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

AndenIflaskan skrev:
LennartTuning skrev:hade hellre gjort av rostfritt. alu är giftigt i sig.

om du skulle vara i konstant kontakt med aluminium så skulle du tex ha ökad risk för att få ALS.
nog ganska lungt om han skulle få ALS tack vare alla ICEbucket challenge pengar forskningen nu fått in :D
Haha jag tror att många inte vet vad icebucket challenge igentligen var för något, de gjorde det mest för skoj :wink: :P
Cpi sm 06- SÅLD
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

MacGyver84 skrev:...är det nåt rostskydd tro på lådan för där jag har slipat ner vassa kanter har det blivit plåtrent kommer den rosta lätt om jag slippar hela lådan plåtren?.
Aluminium rostar inte. ;) Däremot oxiderar den mycket lätt, direkt vid kontakt med luften. Aluminumoxiden har dock den intressanta egenskapen att den är tät och skyddar metallen under från luft, så man får bara en skyddande oxidhinna och sedan är det stopp.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

G-son skrev:
MacGyver84 skrev:...är det nåt rostskydd tro på lådan för där jag har slipat ner vassa kanter har det blivit plåtrent kommer den rosta lätt om jag slippar hela lådan plåtren?.
Aluminium rostar inte. ;) Däremot oxiderar den mycket lätt, direkt vid kontakt med luften. Aluminumoxiden har dock den intressanta egenskapen att den är tät och skyddar metallen under från luft, så man får bara en skyddande oxidhinna och sedan är det stopp.
Okej.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Hej igen den här elfözinkningen skruvarna muttrarna och brickorna är elförzinkafe är det nåt farligt att få i sig genom maten? Sen att jag har sandpapprat bort mycket aluminium från lådan alltså ytbelägget borde väl minska mängden aluminium som följer med maten? Tacksam för svar.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Hej igen den här elfözinkningen skruvarna muttrarna och brickorna är elförzinkafe är det nåt farligt att få i sig genom maten? Sen att jag har sandpapprat bort mycket aluminium från lådan alltså ytbelägget borde väl minska mängden aluminium som följer med maten? Tacksam för svar.
Skriv svar