Derbi Senda Xtreme 2016, problematik

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Vilgot00
Elmoped
Inlägg: 40
Blev medlem: 5 maj 2016, 16:52

Derbi Senda Xtreme 2016, problematik

Inlägg av Vilgot00 »

Tja, nu är det såhär att innan jag bestämmde mig för att plugga ur moppen (blindarmen och de lilla röret som ska rena avgaser) PS. Köpte ett så kallat "krökrör" på Twostrokes hemsida. Så gick det knappt och ligga fullgas, visst den går. Men original så gick min moppe i 56 om jag hade chokern i och när jag ligger fullgas utan chokern i blöddrar den lite först men sen går det vanligt förutom att den bara kommer upp i typ 51 ungefär.

Efter jag pluggat ur har den blivit piggare och man kan dra bakhjul och jag kan varva mer på växlarna men den går fortfarande i 56? Har inte pillat på förgasaren alls och jag tror jag kan ha 70 i munstycke i har ingen aning faktigst, har 12 eller 13 drev i fram, är osäker men är säker på att jag har 65 i bak original. Efter jag plugga ur går det fortfarande inte att ligga fullgas.

Har också märkt när jag har chokern i nu eller bara gasar så varvstoppar den mycket oftare nu än innan jag tog bort pluggen. ( Jag har strypt CDI)

Så om någon kan ge lite tips på att fixa så att den; Går snabbare (utan att köpa trimrör eller 70cc osv osv. Fixa så jag kan ligga fullgas.

Tack för mig!
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Så du har köpt dig en trimkrök? Du tänker alltså på kröken med självaste expansionskammaren eller tänker du möjligtvis på något typ av "mellanrör"?
Om du nu köpt dig en trimkrök så bör du veta att det är kröken som ger i stort sett den mesta effekten...
Efter ett sådant byte så MÅSTE du bestycka om förgasaren med större huvudmunstycke.
Vilgot00
Elmoped
Inlägg: 40
Blev medlem: 5 maj 2016, 16:52

Inlägg av Vilgot00 »

Jag har köpt ett krökrör som man kan köpa på Twostroke http://www.twostroke.se/Graphics/Products/40096_m.jpg

Måste jag verkligen byta munstycke? För den var såhär när jag köpte den från fabrik, att man inte kunde hålla fullgas? Vad händer om jag gör det elelr itne gör det? Byter munstycke alltså
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Har den för litet munstycke så finns risken att den nyper pga värme.
Då järn expanderar när det blir varmt, som du säkert vet om. Så kommer även kolven att expandera tills det tar stopp och "nyper" inuti cylindern.
Har du tur så klarar den sig lindrigt undan med lite försänkt komp.
Otur så skär den och då blir det till att byta kolv och cylinder, i vissa fall så förstörs även vevstaken, som i sin tur kan ta sönder veven...

Med en rätt inställd förgasare så vinner du effekt, motorn går bra och riskerar inte längre att nypa pga felinställning...
Vilgot00
Elmoped
Inlägg: 40
Blev medlem: 5 maj 2016, 16:52

Inlägg av Vilgot00 »

Okey tack för svaret, men om vi går tillbaks till krökröret och den frågan. Vad borde jag göra förutom att byta munstycke?
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Förstår inte riktigt hur du menar. Har du enbart den där fula kröken som sitter på?
Vilgot00
Elmoped
Inlägg: 40
Blev medlem: 5 maj 2016, 16:52

Inlägg av Vilgot00 »

Ja, bytte ut den som jag länka mot den strypta och originala versionen med blindtarm på.
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Fortfarande osäker på om jag förstår hur du menar...
Kan du slänga upp en bild på hur det ser ut?
Så som jag förstår det så har du ingen expansionskammare på utan endast ett smalt litet rör?
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 863
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Förmodligen sitter expansionskammaren efter det smala röret, raggarn.

Vilgot, detta nya är strypt, va det förra orstrypt?

Pluggar du ur moppen så behöver du gå upp i munstycke, om du gick från ostrypt till strypt ( som jag förstod de som du gjorde )så bör du gå ner i munstycke
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Vilgot00
Elmoped
Inlägg: 40
Blev medlem: 5 maj 2016, 16:52

Inlägg av Vilgot00 »

Nej nej, menade tvärtom! Gick från strypt till ostrypt, och har inte rört förgasaren över huvud taget sen den rullade ut från fabrik.
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 863
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Om du byter till ostrypt så behöver du gå upp i munstycke, köp en sats munstycken och börja med en 10-15storlekar större och jobba dig nedåt tills du hittar där den går som bäst
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Vilgot00
Elmoped
Inlägg: 40
Blev medlem: 5 maj 2016, 16:52

Inlägg av Vilgot00 »

Här är hur min moppe "SÅG" ut innan jag tog bort blindtarmen och de där röret som ska rena avgaser http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=24546

Nu så har den ingen blindtarm, ingen rengöringsventil, utan ser helt enkelt ut som ett rör som ska ha en plugg i mynningen istället för en blindtarm. Hoppas ni förstår nu :)
teddylou
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 9 juni 2016, 22:57

Inlägg av teddylou »

Om du har tagit bort strypningar så behöver du ställa in förgasaren.
Om man säger
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 396
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Precis som många andra redan skrivit så måste du ställa in förgasaren.

Här är en guide som du kan följa ifall du inte vet hur man gör:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=24176

eftersom du troligtvis bara behöver byta huvudmunstycke så borde du bara kolla på "Steg 1".

Här är en video på hur du byter huvudmunstycket ifall du inte vet. (är inte en Derbi på videon men det är samma process)

https://www.youtube.com/watch?v=KjHQNQGlq84


Ps. Derbi har ingen bensinkran så det ska bara va att dra ur bensinslangen.
Cpi sm 06- SÅLD
Skriv svar