Laddar min moped för mycket?

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Laddar min moped för mycket?

Inlägg av MacGyver84 »

Hej jag har ett 12v batteri i min moped en puch montana och jag hade 12.97v i batteriet först sen satte jag på framlyset ett tag och stängde av och lät batteriet återhämta sig. Tills det stod på 12.84v minns inte riktigt det steg rätt sakta fortfarande sen körde jag ut en kort stund inte långt och sen körde jag hem och stängde av mopeden och kollade vad det stod 13.29v stod det men det sjönk lite i spänningen under tiden. Jag hade inte kört så mycket som sagt men undrar om den laddar ungeför 13.3 volt eller laddar den för mycket när lysena är avstängda? tacksam för svar.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Det är fullt normalt. Generatorn ska ladda med ungefär 13-14V, och då lägger sig batteriet där.

Ett fulladdat 12V batteri hamnar runt 13-14V också!
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Rexxy skrev:Det är fullt normalt. Generatorn ska ladda med ungefär 13-14V, och då lägger sig batteriet där.

Ett fulladdat 12V batteri hamnar runt 13-14V också!
Okej men den är bara på 6v generatorn på puchen men den kan utan problem komma upp i 12v har jag hört om min gör det vet jag inte men är lysena på orkar den inte ladda upp batteriet fullt men betyder det att den orkar ladda upp batteriet fullt utan belastning från lysena?. 12.97v låg det på senare när jag kollade. Det var nån här inne som sa att den inte orkar ladda upp batteriet fullt med lysena avstängda.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Med lyset avstängt blir batteriet fulladdat om du kör omkring tillräckligt länge, i värsta fall blir det överladdat också (beroende på en kombination av hur hög laddströmmen är och batteriets storlek).

Ett fulladdat 12V batteri brukar ligga på lite under 13V i VILOspänning (den spänning det landar på en bra stund efter man slutat ladda). Bättre att du har koll på vilken spänning batteriet håller under pågående laddning, nånstans runt 14-14,5V kan det vara dags att tända lyset för att undvika överladdning.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

G-son skrev:Med lyset avstängt blir batteriet fulladdat om du kör omkring tillräckligt länge, i värsta fall blir det överladdat också (beroende på en kombination av hur hög laddströmmen är och batteriets storlek).

Ett fulladdat 12V batteri brukar ligga på lite under 13V i VILOspänning (den spänning det landar på en bra stund efter man slutat ladda). Bättre att du har koll på vilken spänning batteriet håller under pågående laddning, nånstans runt 14-14,5V kan det vara dags att tända lyset för att undvika överladdning.
Okej men under körning kan jag inte mäta tyvärr jag mäter genom en app på mobilen och sen sitter det en sändare på batteriet men jag hoppas batteriet inte har tagit stryk när jag har kört utan lyse en längre stund. Jag kommer ha lyset på oftare för att undvika överladdning tack för svar från er.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

En multimeter går köpa för runt hundringen, och dom är guld värda när man letar elfel. Köp. ;)
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar